Heu beste Koekerdt,
De vkr is net een verkeerslicht. Je zet het verkeer stil, maar laat het niet weten wanneer ze verder mogen of moeten rijden.... En dan wil je professionals nog proberen wijs te maken dat je weet wat je aan het doen bent??
Verder, zie de laatste opmerking van Zijlvaart67. Je mag na het gegeven stopteken niet zomaar verder rijden.
Zoals in het verhaal geschetst wordt, zal de politie de verkeersdeelnemers naar alle waarschijnlijkheid niets kwalijk nemen, maar de vkr des te meer. Het moment dat de vkr op de weg staat en verkeertekens geeft, is hij aan het regelen.
Dit dient te gebeuren tot het verkeer zelfstandig en veilig doorstroomt.
Weglopen op het moment dat jouw primaire stroom verdwenen is (werkverkeer), maar dat het overige verkeer stilstaat, is onverantwoord.
Het geven van verkeerstekens dient volgens de Regeling Verkeersregelaars 2009 zoveel mogelijk conform de bijlage 2 RVV te gebeuren, maar veelal is het de vorm van communicatie dat van belang is. Zolang jouw verkeerstekens duidelijk zijn en begrijpelijk en ook als zodanig over komen, kun je de bijlage als richtlijn nemen en verder je nuchtere boerenverstand gebruiken.
Een vrachtwagenchauffeur, bijvoorbeeld, weet direct wat ik bedoel als ik een rol-teken geef en zal met lage snelheid door komen rollen, erop vertrouwend dat ik probeer hem rijdend van mijn kruising weg te laten rijden, terwijl veel automobilisten gewoon met nominale snelheid komen aanscheuren en dus op het laatste moment toch nog stilstaan.