Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 147439 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #420 Gepost op: 29 september 2013, 12:00:10
Citaat van: Koekerdt link=msg=1204835 date=1380282540
Bert, niet lullig bedoelt ofzo, maar heb je zelf helemaal geen verkeersinzicht? Je snapt in deze overduidelijke situaties tog zelf ook wel wanneer je moet stoppen of doorrijden. Het is inderdaad niet zoals het hoort, maar om voor deze details de politie er bij te halen? ik vind het nogal overdreven.

Ik maak regelmatig situaties op de weg mee waarbij andere bestuurders dingen niet precies doen zoals het hoort waardoor ik me moet aanpassen of improviseren. Daar bel je tog ook niet de politie voor? Alleen in hele erge gevallen, en daar is volgens mij hier geen sprake van.

Beste Koekerdt,

Bert65 geeft in zijn verhaal aan dat de VKR gewoon weg is gelopen nadat de cementwagen het bouwterrein is opgereden. Hij heeft zich dus verder niet om het verkeer bekommert. Dat vind ik inderdaad nogal onprofessioneel.
Het gegeven dat hij dus gewoon vraagt of hij door mag rijden, is een legitieme vraag, omdat hij formeel nog geen oprijteken heeft gekregen!!

Het getuigt juist van gezond verstand en verkeersinzicht om dan dingen te vragen aan de beste man.
Verder heeft Bert aangegeven dat de beste man hem op een ongezonde plek heeft neergezet, waardoor de chauffeur van de cementwagen niet in kon draaien.
Als hij enthousiast dan zijn gezonde verstand gaat gebruiken en zelf een (betere) positie gaat uitzoeken, loopt hij het risico uitgescholden te worden door deze 'professional', temeer omdat hij de aanwijzingen van de VKR in eerste instantie niet opvolgt.

Linksom of rechtsom, als hij het beter doet dan de VKR ter plekke, loopt hij kans op een verkeersboete, wegens het niet opvolgen van de aanwijzingen van de VKR. Anderzijds, was er een controle geweest van de politie, was de VKR naar alle waarschijnlijkheid zijn pasje kwijt geweest.

Gewoon een kwestie van het verhaal goed lezen. 098uo
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #421 Gepost op: 30 september 2013, 19:11:41
En welk teken had hij hem dan moet tegen om door te rijden? (je antwoord graag met bronvermelding uit bijlage 2 RVV)
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #422 Gepost op: 30 september 2013, 19:30:09
Dat kan ieder willekeurig teken zijn, van je linker voet tot je rechter pink. De bijlage is leuk, maar zeker niet dwingend voorgeschreven..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #423 Gepost op: 30 september 2013, 19:33:52
Sterker nog; als je een stopteken hebt gehad, wat geeft je het recht om zelfstandig te besluiten om weer door te rijden?
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Bremmie

  • Eigenaar Van de Veer Infratransport, verkeersregelaar, specialist verkeersmaatregelen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • Alleen de mens is tot het onmogelijke in staat.
Reactie #424 Gepost op: 30 september 2013, 22:51:03
Heu beste Koekerdt,

De vkr is net een verkeerslicht. Je zet het verkeer stil, maar laat het niet weten wanneer ze verder mogen of moeten rijden.... En dan wil je professionals nog proberen wijs te maken dat je weet wat je aan het doen bent??  O0

Verder, zie de laatste opmerking van Zijlvaart67. Je mag na het gegeven stopteken niet zomaar verder rijden.
Zoals in het verhaal geschetst wordt, zal de politie de verkeersdeelnemers naar alle waarschijnlijkheid niets kwalijk nemen, maar de vkr des te meer. Het moment dat de vkr op de weg staat en verkeertekens geeft, is hij aan het regelen.
Dit dient te gebeuren tot het verkeer zelfstandig en veilig doorstroomt.

Weglopen op het moment dat jouw primaire stroom verdwenen is (werkverkeer), maar dat het overige verkeer stilstaat, is onverantwoord.

Het geven van verkeerstekens dient volgens de Regeling Verkeersregelaars 2009 zoveel mogelijk conform de bijlage 2 RVV te gebeuren, maar veelal is het de vorm van communicatie dat van belang is. Zolang jouw verkeerstekens duidelijk zijn en begrijpelijk en ook als zodanig over komen, kun je de bijlage als richtlijn nemen en verder je nuchtere boerenverstand gebruiken.

Een vrachtwagenchauffeur, bijvoorbeeld, weet direct wat ik bedoel als ik een rol-teken geef en zal met lage snelheid door komen rollen, erop vertrouwend dat ik probeer hem rijdend van mijn kruising weg te laten rijden, terwijl veel automobilisten gewoon met nominale snelheid komen aanscheuren en dus op het laatste moment toch nog stilstaan.
Er is niets dat zo onkennelijk van zichzelf vervreemdt als een mens die in een groep belandt. Bron: Het begeren


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #425 Gepost op: 1 oktober 2013, 10:19:34
Citaat van: Bremmie link=msg=1205827 date=1380574263
Heu beste Koekerdt,

De vkr is net een verkeerslicht. Je zet het verkeer stil, maar laat het niet weten wanneer ze verder mogen of moeten rijden.... En dan wil je professionals nog proberen wijs te maken dat je weet wat je aan het doen bent??  O0

Verder, zie de laatste opmerking van Zijlvaart67. Je mag na het gegeven stopteken niet zomaar verder rijden.
Zoals in het verhaal geschetst wordt, zal de politie de verkeersdeelnemers naar alle waarschijnlijkheid niets kwalijk nemen, maar de vkr des te meer. Het moment dat de vkr op de weg staat en verkeertekens geeft, is hij aan het regelen.
Dit dient te gebeuren tot het verkeer zelfstandig en veilig doorstroomt.

Weglopen op het moment dat jouw primaire stroom verdwenen is (werkverkeer), maar dat het overige verkeer stilstaat, is onverantwoord.

Het geven van verkeerstekens dient volgens de Regeling Verkeersregelaars 2009 zoveel mogelijk conform de bijlage 2 RVV te gebeuren, maar veelal is het de vorm van communicatie dat van belang is. Zolang jouw verkeerstekens duidelijk zijn en begrijpelijk en ook als zodanig over komen, kun je de bijlage als richtlijn nemen en verder je nuchtere boerenverstand gebruiken.

Een vrachtwagenchauffeur, bijvoorbeeld, weet direct wat ik bedoel als ik een rol-teken geef en zal met lage snelheid door komen rollen, erop vertrouwend dat ik probeer hem rijdend van mijn kruising weg te laten rijden, terwijl veel automobilisten gewoon met nominale snelheid komen aanscheuren en dus op het laatste moment toch nog stilstaan.

Ik formuleer het nogal bot, dat klopt, maar ik probeer 2 punten te maken.

1) Waar staat dat een stopteken geldig blijft als de VKR stopt met het teken geven en verder gaat met andere verkeersstromen of andere werkzaamheden?

2) Maak je alsjeblieft niet zo druk als er iemand niet perfect werkt maar de situatie zichzelf oplost. Denk aan je bloeddruk.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #426 Gepost op: 1 oktober 2013, 11:35:16
Op je eerste punt heb ik wel een antwoord:
Een politieagent gaf ooit een bestuurder een stopteken voor een verkeerscontrole. Na, ik meen 15 minuten, was de beste man nog niet aangesproken en reed hij zelfstandig (en straffeloos) weg. Het 'stopteken' was nog van kracht, maar de termijn was niet redelijk meer volgens de rechter..

Simpel samengevat; je moet echt 't gevoel hebben dat je vergeten bent. Een vkr die de hoek omgaat en daar een vrachtauto begint 'aan te zwaaien', heeft dus het recht en de mogelijkheid om jou gewoon te laten wachten. Al zie je 'm niet, hij is nog immer verkeersregelend bezig.

Verwarrend en derhalve ongewenst is 't uiteraard wel, maar het gaat om de juridische onderbouwing..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #427 Gepost op: 1 oktober 2013, 12:52:31
Waarop is dit precies gebaseerd dan? Tijdens mijn rijlessen heb ik de poppetjes uit bijlage 2 gekregen, en zolang de VKR zo staat geld het teken. Een VKR die geen teken geeft (aan mij) is te vergelijken met een verkeerslicht dat uit staat (aan mijn kant). In dat geval gelden de normale verkeersregels weer.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #428 Gepost op: 1 oktober 2013, 12:57:36
Citaat van: Koekerdt link=msg=1205963 date=1380624751
Waarop is dit precies gebaseerd dan? Tijdens mijn rijlessen heb ik de poppetjes uit bijlage 2 gekregen, en zolang de VKR zo staat geld het teken. Een VKR die geen teken geeft (aan mij) is te vergelijken met een verkeerslicht dat uit staat (aan mijn kant). In dat geval gelden de normale verkeersregels weer.

Dan word het toch knap lastig om een kruispunt met 12 rijstroken te regelen als VKR  98uiye
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #429 Gepost op: 1 oktober 2013, 13:02:45
Citaat van: Mattijs link=msg=1205967 date=1380625056
Dan word het toch knap lastig om een kruispunt met 12 rijstroken te regelen als VKR  98uiye

Klopt. Maar dat is het verschil tussen de theorie en de praktijk. Maar ik stel liever hier de vraag dan dat het een keer in de praktijk gebeurt en de VKR in het ongelijk wordt gesteld.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid