Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 144891 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #430 Gepost op: 1 oktober 2013, 13:07:06
Citaat van: Koekerdt link=msg=1205972 date=1380625365
Klopt. Maar dat is het verschil tussen de theorie en de praktijk. Maar ik stel liever hier de vraag dan dat het een keer in de praktijk gebeurt en de VKR in het ongelijk wordt gesteld.

In de praktijk lukt het mij om zo'n kruispunt in m'n eentje te regelen. Stoppen bij het gegeven stopteken en wachten tot het oprijteken word gegeven.
Als VKR moet je op zo'n punt idd wel ogen in je achterhoofd hebben en zeer dynamisch op het kruispunt aanwezig zijn. Zolang niemand te lang hoefd te wachten of het gevoel heeft dat ze vergeten worden, komt het doorgaans goed.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #431 Gepost op: 1 oktober 2013, 13:54:51
@koekerdt:
Je haalt 2 dingen door elkaar; stoptekens en oprijdtekens.
Het feit dat een vkr, na een stopteken, zich richt op een ander staat niet gelijk aan een oprijdteken voor jou. Jouw laatste bevel was stoppen en daar heb je aan te voldoen. Dat is juridisch niet zo ingewikkeld. Als je een bord '100' passeert, dan geldt dat bord net zolang totdat wetgeving beslist dat het anders is. Oftewel, dat verkeersteken kan een uur later, en 100 km verderop, gewoon nog van toepassing zijn..

Het feit dat een vkr meerdere verkeersstromen kan en mag regelen is dus niet alleen 'praktijk', het is juridisch ook volkomen dichtgetimmerd.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


BVR den haag

  • verkeersregelaar, medewerker tramspoorveiligheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #432 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:28:01
+1
ik ben verkeersregelaar en hoe vaak het me gebeurt dat zodra ik mn arm laat zakken dan gelijk het gas er op gaat is niet te tellen.
ik geef dan meteen weer een stop teken.
stop teken blijft geldig tot je een ander teken krijgt.
 
er zijn diverse tekens die na een stop teken gegeven kunnen worden:

oprijd teken(arm zwaai voor het hoofd of over de schouder, bijde armen van voren naar de borst en dan wijd en arm naar links of rechts voor het lichaam langs en er zijn er vast meer)
plaats aanwijzing: voorsorteren, ruimte maken voor andere weggebuikers of veiligere plek om stilte staan zijn voorbeelden
of vrijgeven van kruising:
door lang te fluiten en  met je rechte hand boven je hoodf een cirkel te maken.
of je geeft met een fluitsigaal op elke rij richting aan dat ze weer naar het stoplicht moetten kijken door het lichten aan te wijzen.

als je zoals koekerdt omschijft het stopteken moet blijven geven word het onmogelijk is om dan meerdere rijbanen te regelen.
daar naast is het lichamelijk ook een beetje zwaar om als je met 5 man op een 4X3 rijbanen kruising staat continu met je arm in de lucht te staan (en dan bedoel ik niet het slappe handje net boven de schouder maar gestrekte arm boven je hoofd.)

hoop dat dit wat bijdraagt


zelf denk ik dat in deze situatie het niet om een gecert. regelaar ging maar een poortwachter of bouwvakker.
mede omdat hij geen oprijd teken gegeven heeft of de weg vrij gaf.


over dat een regelaar gelijk is aan een verkeerslicht vind ik geen correcte (mogelijk dure)interpetatie.
wettelijk zijn we net zo rechtsgeldig als een verkeerslicht.
maar we staan wel boven een verkeerslicht
als je groen licht hebt maar ik een stopteken geef blijf je staan tot je een op rijd teken krijgt of dat ik je terug verwijs naar de stoplichten door oogcontact en naar de lichten te wijzen.

regelmatig staan we als vkr ergens waar de stoplichten gewoon werken en wij andere taken uitvoeren.
als er dan blauw-blauw komt(door zelf zien/horen of via de porto) gooien we de weg dicht en zorgen dat de hulpdienst vrij baan heeft.

greets
Soms heb ik het idee dat er in nederland als je een auto koopt. Gelijk een rijbewijs erbij kado krijgt. Kom op je wilt me toch niet zeggen dat al deze


Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #433 Gepost op: 8 november 2013, 23:00:32
Wie weet hoe je een filmpje wat op een FB pagina staat op het forum krijgt?
het gaat om een filmpje bij de gasunie op datum 10 juni waarin buizen worden vervoerd over de weg en begeleid worden door VKR .
Dit is een schoolvoorbeeld van hoe een VKR zich niet zou moeten profileren, en ik zou niet graag de baas zijn van dit stelletje of juist wel want dan werken ze niet zo lang bij me.
dit is de eventuele link: https://www.facebook.com/photo.php?v=607235419306830&set=vb.550099181687121&type=2&theater
mocht iemand het weten dan mag je het er ook wel opzetten
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #434 Gepost op: 8 november 2013, 23:22:40
Dat wordt helaas niet door het forum ondersteund, maar wees creatief en zoek naar deze video op youtube. Daar staat hij namelijk ook en dat wordt wel ondersteund ;)

Transport pijpen voor gastransportleiding gemeente Ouderkerk


Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #435 Gepost op: 8 november 2013, 23:30:04
Ja was al even aan het zoeken geweest maar niet gevonden bedankt voor je moeite.
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #436 Gepost op: 10 november 2013, 13:01:38
ik tel trouwens maar 1 verkeersregelaar...
of althans.. 1 die volgens de regelementen gekleed is ;)
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #437 Gepost op: 10 november 2013, 16:50:19
Gelukkig geeft die man in de gele jas ook geen stopteken... Hij doet gewoon z'n rek- en strekoefeningen midden op de weg en de automobilisten zijn daarvan zodanig onder de indruk dat ze stil blijven staan om het te aanschouwen....  0098
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #438 Gepost op: 10 november 2013, 19:24:43
Dat is in ieder geval een hele fijne video voor de opleiders, schoolvoorbeeld hoe het vooral niet moet.  O0


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #439 Gepost op: 10 november 2013, 20:33:35
Het lijken ook eerder toezichthouders dan VKRs ???
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.