Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 144895 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #490 Gepost op: 26 december 2014, 14:12:22
En door deze gedragingen krijg je dus ook het probleem "jij mag/kan toch niets doen dus ik luister niet" gedrag.

Het hesje/de jas vast hangen aan het beroep zou wel wat kunnen zijn, maar hoe controleer je dat? De keren dat ik ben gecontroleerd op een pas of vroeger op de aanstelling kan ik tellen zonder vingers te gebruiken.
De controle is er vaak alleen bij klachten over het slecht functioneren van een VKR, maar zelden wordt er door overheden gecontroleerd op de werkomgeving zelf of de gegevens die men heeft ontvangen ook kloppen. Enige die mij ooit heeft gevraagd of ik een pas bij mij had maar nog niet heeft gecontroleerd is RWS Zaandam geweest.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #491 Gepost op: 27 december 2014, 21:11:00
Citaat van: HIT link=msg=1317228 date=1419599542
En door deze [...] geweest.

Hey hit,

Ik heb het pas nog gedaan of alles klopte en idd klopte er niks van dus even andere vkr regelen,na aanleiding van klachten.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #492 Gepost op: 28 december 2014, 10:28:51
Vondt die controle landelijke gezien maar vele malen vaker plaats Blusdebrand.
Ik durf met droge ogen te zeggen dat landelijk gezien minimaal 50% van de huidige beroepsverkeersregelaars totaal niet geschikt is om op straat te werken.
En dan heb ik het over echt alle vkr's van klein bedrijf met misschien 3 man in dienst tot de grote jongens met vele 10-tallen vkr's in dienst.

Dat komt mede omdat er geen éénduidige opleiding is vastgelegd en dus als maatstaaf geldt voor de opleiding.
Echt elk bedrijf of opleider die men in dienst neemt om toekomstige vkr's op te leiden geeft er zijn eigen draai aan van x (aantal) dag(en) theorie en x aantal dag(en) praktijk. Waarbij iedere cursist meestal de zelfde tijd krijgt als mede cursisten waarbij lang niet iedereen daar genoeg aan heeft.

Ik heb meegemaakt dat van de vkr verwacht wordt dat hij/zij regelmatig ook als dienstverlening maar even een afzetting plaatst of verwijderd.
En dat doet men dan het liefst met het verkeer in de rug dus zonder er naar te kijken. Lekker veilig NIET DUS !!!!
En als het nodig is of dat men de ter laatse geplaatste afzetting moet aanpassen als het nodig is zonder dat men weet waar het aan moet voldoen.
En ja wel dat doet men als kippen zonder kop.
Laat staan dat men wat ik zeer belangrijk vind de vkr's de IM beginselen leert.
Niet dat ik vind dat elke vkr maar IM moet uitkunnen voeren, maar het geeft men wel een stuk bewustwording van de gevaren.
Zeker als je wat steeds vaker gebeurd op de provinciale wegen moet werken.

En AUB laat men wat beter selecteren op uiterlijk voorkomen en het normaal Nederlands kunnen liever gezegd moeten kunnen spreken.
Voor mijn part laat je iedereen die komt solliciteren de zelfde testen maken als dat je bij de politie zou moeten maken.
Want er moet echt een verbeter slag komen in vkr land. Ik snap wel waarom een groot deel van de verkeersdeelnemers schijt heeft aan de verkeersregelaars.

En als je al allochtonen in dienst hebt zorg dan dat er maar 1 staat als je meerdere vkr's op 1 locatie moet leveren want anders krijg je een zooitje ongeregeld zoals bijvoorbeeld Individu Service en Veiligheid heeft op 1 locatie en dat is al helemaal geen visitekaartje voor het vkr vak.
Het gros er van kan het namelijk niet laten om in hun eigen moers taal te gaan hangen en praten.
De meeste hebben ook alleen maar oog voor meiden c.q. vrouwen die langs komen ipv om hun werk te geven.
En ja ik heb het zelf meegemaakt bij meerdere bedrijven dus ik spreek uit ervaring. Zo wel op straat meegemaakt als op de planning.
Helemaal tijdens de rammedan is het een ramp als het gros uit moslims bestaat.

Een (mooi) voorbeeld waar ik het hierboven net over heb gehad is bijvoorbeeld onderstaande video vanaf 00:48 over figuren die voor Individu Service en Veiligheid werken.
Normaal aangekleed lopen of staan ? Wel nee man ik gedraag me als of ik op me eiland ben waar iedereen er zo bij loopt.
En die panty op me hoofd ? Ach man dat is relaxed maak je geen zorgen.
Het enige wat ik bij dit trio nog mis is een joint en rastamuziek.

http://www.youtube.com/watch?v=dOYHWH-E7EY#ws
Frank Buis/RoyalPress Amsterdam

Ervaring met evenementenregelaars heb ik niet maar als ik kijk naar wat hier als evenementenregelaar zit op het forum en wat men weet en hoe men soms reageert heb ik daar ook geen hoge pet van op en dan heb ik het hoofdzakelijk over het IQ van deze mensen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #493 Gepost op: 28 december 2014, 12:31:15
Even kort inhaken op de controle op verkeersregelaars...
Die is er niet, ook niet als je er om vraagt.

Helaas heb ik twee keer 0900-8844 gebeld voor onbekwame of onbevoegde vkr.
In beide gevallen kon de politie geen actie ondernemen...
1e keer gemeentehuis dicht waar de evenementen vergunning lag + aanstellingsbesluit (moet toch aanwezig zijn op evenement?)
2e keer collega die in het bushokje zat (nou ja, lag...) in plaats van op de weg te staan.
De politieagenten kwamen vervolgens boos naar mij dat ik ze niet moest proberen te gebruiken tegen een collega... (snap ik ook wel, maar dit was gewoon te gevaarlijk...)

In al die tijd heb ik 1x mijn pasje moeten laten zien, en dat was dan aan een uitvoerder...

Verder sluit ik me ook aan bij Enrico waar hij schrijft dat een stukje kennis van IM is denk ik goed voor de bewustwording.
In de praktijk zal je het misschien niet heel vaak nodig hebben.

Of 50% van de landelijk bevoegd vkr ongeschikt is durf ik niet te zeggen, mijn schatting (tegenargumenten welkom!)
landelijk bevoegd (ik schat 20% ongeschikt, gebaseerd op slechts een klein aantal vkr) en
evenementen (zeker 50% ongeschikt voor meer dan "chef hek" en soms is dat al te moeilijk... verschil theorie en praktijk is groot).

Het is belangrijk om op de werkvloer gewoon Nederlands te spreken onderling. Dat voorkomt miscommunicatie.
In sommige steden is kennis van een andere taal wel eens handig...

En om nog even terug te komen op de bescherming van vkr kleding.
Ik ben het met de eerdere mensen eens dat de hesjes duurder zijn dan gele hesjes. En dat dat al een zekere bescherming is.
Alleen: veel mensen zien geen enkel verschil tussen vkr-kleding en een geel hesje.
Ik ben volgens die mensen alles geweest: vuilnisman, wegwerker, politieagent, pizzabezorger, parkeerbeheer, buschauffeur, en ik denk dat anderen dit rijtje nog wel kunnen aanvullen...
Bewustwording bij mensen zou misschien ook een soort bescherming kunnen zijn?

Kleding alleen verkopen op vertoon van aanstellingspas zou een oplossing kunnen zijn, maar wie gaat dat vervolgens handhaven?
common sense is not so common...


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #494 Gepost op: 28 december 2014, 14:06:20
Controle heb ik 1x door politie gehad.
In Arnhem, daar waar eigenlijk alleen van amerongen wenselijk lijkt te zijn ;) en dat is al meer dan 4,5 jaar terug.
Verder in mijn ruim 5 jaar nog 1x op een groot project door de uitvoerder.

Qua vkr als vak zijnde ben ik van mening dat de overheid verzaakt heeft nogsteeds geen duidelijke voorlichting gegeven heeft. Er zijn nogsteeds ambtenaren (belast met verkeerszaken en dus de kennis zou moeten hebben) die niet weten dat het hesje met driehoek de enige juiste is. En tot 1 maart jl dan nog evt de oude versie.

En rotte appels zijn er idd genoeg, dit komt imo omdat het beroep vkr door het uwv wordt aangedrongen om je maar aan het werk te krijgen. Die mensen hebben veelal geen inzicht en ook geen zin
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #495 Gepost op: 29 december 2014, 00:40:54
Citaat van: DeMassel link=msg=1317655 date=1419771980
En rotte appels zijn er idd genoeg, dit komt imo omdat het beroep vkr door het uwv wordt aangedrongen om je maar aan het werk te krijgen. Die mensen hebben veelal geen inzicht en ook geen zin

Klopt helemaal, Ikzelf ben er ook ingerold via uwv, met dit verschil dat ik het als evenementen al 7 jaar deed. Ik wist waar ik aan begon en was gemotiveerd (nog steeds trouwens!).
De ongemotiveerde en zwaar gesubsidieerde figuren waarmee ik bij een werkgever als subsidieobject geplaatst werd waren vaak te triest voor woorden.
Van de groep van 10, zijn er 2 anderen die het werk echt konden. De rest had motivatieproblemen sprak de taal niet, waren nooit op tijd, konden niet communiceren, etc. (in wisselende combinaties daarvan).
Maar jah... uwv... die zoeken steeds weer een nieuwe dumpplek voor bepaalde figuren. Taxi's, rijscholen en nu verkeersregelaars...
Idee: misschien in het vervolg iedereen bij uwv dumpen? Wie zou dat verschil nou merken?... :)
common sense is not so common...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #496 Gepost op: 29 december 2014, 00:51:58
Citaat van: Bas1988 link=msg=1317816 date=1419810054
Idee: misschien in het vervolg iedereen bij uwv dumpen? Wie zou dat verschil nou merken?... :)
Het FIOD ( of hoe het tegenwoordig ookalweer heet) want ineens krijgt iedereen een uitkering....  998765 e050 0098

Maar dit roep ik dus al jaren, het is te makkelijk om VKR te worden. In de tijd dat ik de KMar verliet ben ik door de gemeente Kampen gelijk benaderd of ik bij evenementen nog steeds verkeer wilde regelen omdat ik dit al deed, de evenementen regelaars hadden destijds een betere instructie als tegenwoordig in Kampen.

Citaat van: Blusdebrand link=msg=1317517 date=1419711060
Hey hit,

Ik heb het pas nog gedaan of alles klopte en idd klopte er niks van dus even andere vkr regelen,na aanleiding van klachten.
Hulde  O0 nog veel vaker doen!!!!!! Ook bij mij, dan heb ik ook het idee dat ik het pasje voor een reden heb  :P

Maar ik zou ook graag zien dat agenten op ronde wanneer ze geen dringende taak hebben gewoon die VKR een keer controleren, maar ook de werkomstandigheden en dat rapporteren. Nu worden naar klussen imo te weinig mensen ingehuurd. Voor een kruising heb je in principe volgens de wet ook maar 1 VKR nodig, maar kijk eens naar de gemiddelde kruising als hij moet worden geregeld door agenten? Dan staat hij/zij nooit alleen, en zo hoort het imo ook. Maar ook bij klussen waar mensen stationair staan is er nooit een achtervang voor pauze's want die vkr wordt niet betaald door de opdrachtgever.

Het wordt niet alleen tijd voor bescherming van de kledij, en een zeer beperkte opsporingsbevoegdheid ( indien de selectieprocedure wordt aangepast ) maar ook tijd voor een werkbeschrijving opgelegd door de overheid of het CROW ( immers zijn de maatregelen die zij noemen door de rechter bepaald als de minst nemende veiligheidsmaatregel als de overheid zelf niets heeft geregeld. ).
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #497 Gepost op: 29 december 2014, 11:01:03
Citaat van: enrico1972 link=msg=1317601 date=1419758931

Ervaring met evenementenregelaars heb ik niet maar als ik kijk naar wat hier als evenementenregelaar zit op het forum en wat men weet en hoe men soms reageert heb ik daar ook geen hoge pet van op en dan heb ik het hoofdzakelijk over het IQ van deze mensen.
Dit vind ik nogal generaliserend, en wil hier even op reageren:
In ons dorp (Hendrik Ido Ambacht) is er een Stichting verkeersregelaars www.verkeersregelaarhia.nl actief, welke op/door de gemeente is opgericht. In het bestuur zitten 3 beroeps verkeersregelaars, waarbij de gene die de 'wegtraining' verzorgt bij de politie werkzaam is. (niet achter een bureau, maar op straat). Tijdens deze trainingen is ook de verkeerspolitie aanwezig die de vkr aanwijzingen geeft, hoe het wel, en niet moet!
De samenwerking tijdens evenementen met de politie is zeer goed, zij hebben direct portofonisch contact met de Cp van de vkr.
Niet iedereen die zich aanmeld, en de cursus goed maakt, wordt op iedere plaats weggezet. Er wordt wel degelijk gekeken naar de capaciteiten van de vkr in kwestie.
Het kan dus ook met evenementenregelaars goed gaan, als je je mensen maar kent!
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #498 Gepost op: 29 december 2014, 18:01:58
In die zin moet je een onderscheid maken tussen beroeps- en vrijwillige verkeersregelaars. Bij die laatste groep is de motivatie in het algemeen veel hoger, alleen is de kennis, kunde en ervaring gewoon veel minder. Dat kan je ze niet kwalijk nemen maar van een paar keer per jaar bij een hek staan leer je geen kruising te regelen.

Dan heb je de beroepsregelaars. Die maken lange dagen, elke dag weer in de zeikregen met automobilisten die het (bewust) niet meer snappen als ze niet via hun vertrouwde route van A naar B kunnen. Ik snap dan best dat je motivatie weg zakt. Ik heb het zelf een maand vol gehouden als overbrugging tussen twee banen maar het is niet mijn ding voor voltijd.
Ik merk ook dat het niveau inderdaad niet altijd even hoog is. Dat is ook logisch omdat het salaris niet heel denderend is en je krijgt waar je voor betaald.

 Als ik kijk aan wat ik nu prive aan VKR tegen kom bij wegwerkzaamheden dan zakt mijn broek soms af. Van een shaggie in de mondhoek tot al kauwend op een banaan met de handen in de zakken kijken hoe het vastgelopen verkeer vlot moet komen. Dat zou voor mij als uitvoerder al reden zijn om de boel eens een schop te geven maar ja. Je werk stilleggen kost ook geld.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #499 Gepost op: 29 december 2014, 19:33:27
Citaat van: DiNozzo link=msg=1317971 date=1419872518

 Van een shaggie in de mondhoek tot al kauwend op een banaan met de handen in de zakken kijken hoe het vastgelopen verkeer vlot moet komen.
Als dit dus bij een van de vkr van de stichting voor zou komen, wordt hij/zij er direct op aangesproken. Er wordt van je verwacht dat je proactief meedenkt en er alles aan doet om het veilig te laten verlopen. Bij grotere evenementen rijdt er altijd een coördinator rond die alle posten regelmatig afgaat. Met of zonder extra drinken, als het warm is.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-