Niet veel mensen zullen het hesje als dusdanig herkennen. Ik ben zelf 29 jaar vrachtwagenchauffeur geweest en heb mezelf altijd redelijk goed op de hoogte geouden van verandering in de RVV en WvW. Althans, dat dacht ik. Pas bij de opleiding leerde ik van het hesje/jas met driehoek als zijnde officieel verkeersregelaar met dezelfde bevoegdheden als een agent. (wat betreft stop en oprijtekens althans!) Een goede voorlichting zou helpen. Is het niet via overheid/pb 51 dan misschien via een Blik op de Weg of Wegmisbruikers of misschien zelfs wel slechtste chauffeur van nederland?
Het probleem is meervoudig:
A) het grote deel van de verkeersdeelnemers/automobilisten (de automobilist is toch het doelgroep waar wij veelvuldig mee te maken hebben) heeft in een (zeer) ver verleden ooit eens een theoriebewijs behaald, maar aangezien hiervoor geen opfriscursus nodig is, hebben ze veelal ook geen recente kennis van de meeste verkeersregels. Och ja, op PB 51 wordt wel eens de belangrijkste wijziging in de verkeersregel genoemd, maar dat is het dan ook wel.
B) tijdens de rijlessen wordt er klaarblijkelijk niet veel aandacht aan de materie besteed. Hier komt wel steeds meer verandering in, omdat wij steeds vaker opduiken in het verkeersbeeld, waarbij wij ook tijdens de rijlessen onder de aandacht komen.
C) de gemiddelde vrachtwagenchauffeur/buschauffeur is ook blij met ons, omdat zij anders nauwelijks een invoegmogelijkheid zouden krijgen, als het aan de gemiddelde automobilist lag. Dit geldt vaak niet voor asfaltrijders, maar de meesten van hun zijn toch van de pot gerukt (
).
waardoor we komen op
D) de wijze waarop verkeersdeelnemers op ons reageren. Wij staan veelal toch echt voor hun veiligheid, alsook voor de wegwerkers, die ons hebben ingehuurd. Indien zij echter vrolijk onze verkeersaanwijzingen negeren, kunnen wij ons werk niet doen. Vaak is het ook een combinatie van factoren. De wegwerkers behandelen ons veelal als oud vuil; er wordt nauwelijks gecommuniceerd wat zij doen en gaan doen, maar ze verwachten van ons dat we blijkbaar gedachten kunnen lezen en op stel en sprong hun begeleiden als zij plotseling op de weg gaan manoeuvreren. Veel asfaltrijders rijden ons de vouwen uit de broek, 'want wij hebben toch geen zeggenschap over hun'. Een goed voorbeeld doet goed volgen, maar een slecht voorbeeld nog beter
. Dat realiseren veel mensen zich niet. Als jij je al niets van ons aantrekt, waarom zou de rest het wel moeten doen?
Pas geleden nog meegemaakt bij een asfalteringsklus in Rotterdam. De asfaltploeg is klaar, een ploeg verkeersregelaars is intussen bezig met de doorstroom van het verkeer. De asfaltploeg rijdt de afzetting uit, maar zet de afzetting niet terug op de plaats. Blijkt dat de markeringsploeg nog aan het werk moest en die kreeg om de haverklap ongeveer anderhalve ton aan oud ijzer in hun schoot. Nieuwsgierig geworden ga ik de afzetting eens bekijken. Schijnt dat ik hiertoe bevoegd ben, althans volgens mijn BRL 9101 certificaatpas. Pas dan zie ik de gaten in de afzetting. Deze gaten maar gelijk afgedicht. Markeringsploeg blij, wij blij. Het is van de zotte dat dit echter nodig was.
Dan is dit nog slechts een opsomming van enkele factoren, die verder nog legio zijn.
Hiertegen valt geen commercial of promotiefilm te maken. Als de mentaliteit van concullega's niet verandert en we met z'n allen geen eenduidige stelling nemen tegen een ieder die onze verkeersaanwijzingen negeert, blijven we een verdeelde groep. Hierdoor gaan we met z'n allen afzonderlijk roepen en gaat ons geluid verloren in de veelvuldigheid van geroep.