Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 146923 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #510 Gepost op: 4 maart 2015, 22:13:59
Omdat dat in dit geval helemaal niet aan de orde is.
Een werkvak is ook totaal wat anders dan een evenement.
wat ik bedoel is meer voor de handhaving van de gesloten verklaring.



Jos
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #511 Gepost op: 4 maart 2015, 23:38:40
Wat is er nodig in VKR land, éénduidigheid.
Dus niet per situatie gaan passen en meten in de regelgeving, dit leidt nu al tot commentaar op de blauwe kant. Dus ook niet verkeer regelen vanaf een fiets of welk voertuig dan ook, maar gewoon éénduidig te voet op die manier kan je je lichaam groot maken en beter zichtbaar.

Dus niet qua evenementen andere dingen toelaten dan voor regulier werk, daar maak je het voor de burger alleen maar verwarrender mee.

Ik ben een groot voorstander van verhoging van de pakkans, en hoezeer ik ook respect heb voor de blauwe kant zie ik hier niet de taak in voor hen. Ik zie de blauwe kant liever voor wat ze zijn opgeleid en niet alleen als bonnenmachine. Ik ben ook een groot pleiter voor BOA's ter ondersteuning van verkeerstaken, zo ook voor het uitrusten van diverse wegafzettingsvoertuigen met camera's voor de opsporing. Sterker nog van mij mogen alle pijlwagens met camera's worden uitgerust voor een 100% controle bij werkzaamheden. Maar ik zie liever die agent een overvaller in de nek grijpen dan bij mij een boete uit te schrijven voor een snelheidsovertreding, of een reanimatie uitvoeren.

Wat vooral belangrijk moet gaan worden in VKR land is dat niet iedereen het kan en mag worden. De poortselectie moet van "jij hebt een uitkering dus je leert maar voor VKR" naar "Gebleken is de geschiktheid dus je kan/mag VKR worden"
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #512 Gepost op: 4 maart 2015, 23:46:27
Citaat van: HIT link=msg=1335039 date=1425508720


Wat vooral belangrijk moet gaan worden in VKR land is dat niet iedereen het kan en mag worden. De poortselectie moet van "jij hebt een uitkering dus je leert maar voor VKR" naar "Gebleken is de geschiktheid dus je kan/mag VKR worden"
Dít zou sowieso een belangrijk punt zijn. Het UWV hoort zich niet bezig te houden met dit soort zaken.


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #513 Gepost op: 5 maart 2015, 10:29:52
Citaat van: HIT link=msg=1335039 date=1425508720
Wat vooral belangrijk moet gaan worden in VKR land is dat niet iedereen het kan en mag worden. De poortselectie moet van "jij hebt een uitkering dus je leert maar voor VKR" naar "Gebleken is de geschiktheid dus je kan/mag VKR worden"

Helemaal mee eens!

(ow... misschien een idee om dan ook te kijken naar een CAO?  998765
En anders een keer met de 10 000 (!) verkeersregelaars die er in Nederland rondlopen wat grote steden stilzetten...?
Foei, mag ik helemaal niet zeggen hè...  :)  Kunnen we mooi een combi-protest doen tegen UWV-regelaars en de lage vergoedingen...  :) )
common sense is not so common...


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #514 Gepost op: 5 maart 2015, 13:14:34
Citaat van: Bas1988 link=msg=1335085 date=1425547792
Helemaal mee eens!

(ow... misschien een idee om dan ook te kijken naar een CAO?  998765
En anders een keer met de 10 000 (!) verkeersregelaars die er in Nederland rondlopen wat grote steden stilzetten...?
Foei, mag ik helemaal niet zeggen hè...  :)  Kunnen we mooi een combi-protest doen tegen UWV-regelaars en de lage vergoedingen...  :) )

Ik ben via de UWV in de VKR terecht gekomen Bas! Ik durf gerust te zeggen dat hier goede en slechte onder zitten, net als onder de VKR's die al langere tijd bezig zijn! En denk ook dat als er een verplichte CAO komt, de ongeregelde VKR werkgevers vanzelf wel zullen stoppen en waarschinlijk de UWV VKR's wat minder zullen worden! lol


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #515 Gepost op: 5 maart 2015, 13:30:33
Overigens kom ik ook bij het UWV vandaan... maar van de groep waar ik in zat... met slechts 2 van de 9 zou ik de weg op durven.
De rest was een gevaar voor zichzelf, de collega's of de weggebruikers; dan wel een combinatie van die 3...

Ter informatie: met UWV-regelaars bedoel ik die flapdrollen die min of meer gedwongen en met forse subsidie voor de werkgever de weg opgestuurd worden.
Die lekker in het bushokje gaan liggen slapen in plaats van het verkeer te regelen (meegemaakt).
Verkeersregelaars zijn figuren die in hetzelfde uniform lopen als UWV-regelaars, maar die wel plezier hebben in hun werk, goed kunnen communiceren en het noodzakelijk verkeersinzicht hebben (is niet uitgesloten dat die óók bij UWV vandaan komen, maar die hebben in ieder geval de wil om te gaan werken).
common sense is not so common...


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #516 Gepost op: 5 maart 2015, 14:37:18
Het gaat mij vooralsnog iets te ver om een bepaalde groep mensen over één kam te scheren 98uiye

Er lijkt hier echter meer sprake van een geheel ander vraagstuk:
Tijdens de opleiding tot VKR (met als hoogtepunt het doen van theorie- en praktijkexamen) zou idealiter iedere kandidaat de maat genomen moeten worden, gevolgd door een antwoord op de vraag of hij/zij geschikt, kundig, etc. is om als VKR aangesteld te worden.

In onderstaande scenario's ga ik er even uit dat we hier spreken over de opleiding tot VKR met in het kader van zijn beroep verkeersregelende taken waarbij in ieder geval het praktijkexamen wordt afgelegd in het bijzijn van een door politie aangewezen functionaris. Er zijn ongetwijfeld nog veel meer scenario's te bedenken,

Scenario 1:
De uitslag van het examen is: te licht bevonden. Probleem opgelost
In de lichting waarin ik zelf examen deed, slaagden 5 van de 6 kandidaten, daar werd de maat dus echt genomen.

Scenario 2:
De uitslag van het examen is: geslaagd. Indien de nieuwbakken VKR vervolgens "in een bushokje gaat liggen slapen" heeft zijn werkgever (of hijzelf indien hij bijvoorbeeld als ZZP-er werkt) iets uit te leggen en dient  >:D wat mij betreft zijn aanstellingspas te worden ingenomen. De blauwe tak zou daar een rol bij kunnen spelen maar in eerste instantie ligt hier verantwoordelijkheid voor de werkgever en/of de VKR zelf. Wat mij betreft kijken trouwens de opdrachtgevers wat vaker kritisch mee.

Scenario 3:
De uitslag van het examen is: geslaagd en vervolgens gaat de nieuwbakken VKR op een goede wijze gemotiveerd aan de slag.
Dit is het type VKR dat er wel komt, maar ook hier geldt dat dat zijn werkgever zorg zou moeten dragen voor inwerken, begeleiding bij de eerste stappen in de praktijk (koppelen aan een mentor om maar iets te noemen) en permanente educatie/training o.i.d.

Dit alles overziend komen er bij mij een paar vragen op:

Q1:
Hoe "goed" zijn de opleidingsinstituten nu echt en waaraan zouden deze organisaties moeten voldoen?
Hoe triest ook; als een kandidaat een slechte opleiding krijgt, kan je ook niet veel verwachten. Er zijn opleidingen die bijvoorbeeld 2 dagdelen duren, er zijn ook opleidingen die 3 dagen duren. Welke kwaliteit is gewenst en hoe is dat meetbaar?

Q2:
Hoe zouden examens dienen te verlopen, welke criteria bestaan er c.q. zouden er moeten komen en waar worden die vastgelegd? Iedere zichzelf respecterende opleiding heeft een "examenreglement" om maar iets te noemen, daarnaast is er bestaande wetgeving die als basis dient.

Q3:
Een aanstellingspas VKR met in het kader van zijn beroep verkeersregelende taken is 5 jaar geldig, maar er lijkt niets geregeld aangaande permanente educatie.
Hoe bewaken we dan de kwaliteit van de VKR? Of is dat niet nodig?

We werken als VKR eigenlijk maar met één doel: veiligheid. Vanuit die gedachte stap je een kruising op lijkt me.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het in deze reactie niet over de E-VKR, hoewel daar in beginsel dezelfde vragen gesteld kunnen worden. Speciale aandacht gaat dan uit naar bovenstaande Q1: is "e-learning" het waard om "opleiding" genoemd te worden?

Tenslotte dan weer even terug naar de instroom van "gesubsidieerde" VKR (al dan niet afkomstig uit UWV kringen) en vergelijkbare situaties: ook "goedkope" VKR dienen te voldoen aan de "eisen".

Laten we dus eens beginnen na te denken over de wijze waarop deze branche zichzelf zou willen reguleren stel ik voor.

@mods: wellicht deze post afsplitsen naar een draadje "kennis en kunde verkeersregelaar"?
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #517 Gepost op: 5 maart 2015, 14:55:24
René,

Je hebt helemaal gelijk dat ik misschien iets te kort door de bocht was!
Zelf kom ik ook uit een UWV-groep en vond ik weinig aan te merken op de opleiding (3 volle dagen) , al had ik zeker mijn twijfels bij sommige figuren die slaagden... (1 zakte er gelukkig) Maar ergens lijken mij de subsidies die door UWV aan bepaalde bedrijfjes gegeven worden ook geen eerlijke concurrentie... Voor mij is het belangrijke verschil tussen UWV-Regelaars en VKR: moeten of willen.

Q1: Ik kan mij voorstellen dat er opleidingsverschillen zijn, maar uiteindelijk is er een afgevaardigde van de politieacademie bij het examen aanwezig; dat zou een zekere basiskwaliteit moeten verzekeren.
Q2: Theorie is iets waar nog winst te pakken valt. Er zijn volgens mij nog geen eisen waaraan dat examen moet voldoen. Dus de meest beroerde mensen kun je dat laten halen.
Q3. Een stuk aanvullende educatie kan geen kwaad. Misschien standaard opnemen dat binnen 5 jaar een aantal aanvullende opleidingen gehaald moeten worden?

Vanuit veiligheid werken is voor iedereen op dit forum gelukkig vanzelfsprekend.

Afsplitsen naar een topic "kennis en kunde verkeersregelaar"; ik ben voor!

Ow ja... e-learning... Nee, daar ga ik maar niet over verder vandaag ;)...
common sense is not so common...


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #518 Gepost op: 5 maart 2015, 15:14:32
Citaat van: Bas1988 link=msg=1335180 date=1425563724
Q1: Ik kan mij voorstellen dat er opleidingsverschillen zijn, maar uiteindelijk is er een afgevaardigde van de politieacademie bij het examen aanwezig; dat zou een zekere basiskwaliteit moeten verzekeren.
Q2: Theorie is iets waar nog winst te pakken valt. Er zijn volgens mij nog geen eisen waaraan dat examen moet voldoen. Dus de meest beroerde mensen kun je dat laten halen.
Q3. Een stuk aanvullende educatie kan geen kwaad. Misschien standaard opnemen dat binnen 5 jaar een aantal aanvullende opleidingen gehaald moeten worden?

Kort samengevat: er valt wel het e.e.a. te reguleren, wat mij betreft een taak voor de branche zelf!
Ik merk uit mijn eigen praktijk dat permanente training en educatie veel vruchten afwerpen, het werkt, mits goed uitgevoerd, sterk mee aan verdere professionalisering. Laat dat laatste nou precies zijn waarover op dit forum toch zo af en toe "minder positief" wordt geschreven?
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #519 Gepost op: 5 maart 2015, 15:22:12
Ik heb zo'n idee dat de 'moetjes' er vaak toch wel tijdens de opleiding of anders het examen worden opgemerkt als zijnde 'minder geschikt'.  Als je echt zoiets hebt van:Ik sta hier omdat ik anders gekort word, heb je meestal toch al een bepaalde houding van 'het zal wel'.

Ik kom ook uit de UWV groep, en wil gewoon mijn stinkende best doen om een goede vkr te worden! En er zullen best fouten gemaakt worden, maar is dat ook niet iets waar je van leert?
Zelf heb ik korte tijd, 3 poten waarvan 1 afrit van snelweg staan regelen, en de ervaren collega die erbij stond (naast de weg) zei dat het goed ging!  O0