@RenéB: ik gaf slechts een weergave van de huidige stand van zaken. Hier en daar wellicht iets te kort door de bocht inderdaad, maar helaas wel in meer of mindere mate de praktijk. Ik ben gestopt met het bijhouden van het aantal verkeersregelaarsbedrijven, -bedrijfjes, -stichtingen, en ZZP'ers. Ze schieten als paddestoelen uit de grond en vallen een paar maanden later even hard weer om, vaak met achterlating van niet-betaalde diensten bij collega-bedrijven, niet-betaald salaris van werknemers en niet-betaalde maar wel geleverde goederen.
Het is simpelweg de vrije marktwerking. Iedereen kan starten, iedereen kan de opleiding volgen, sommigen worden zelfs "gedwongen". De professionele bedrijven willen wel verder professionaliseren, maar zolang de starters en de snelle-winst-wonders ingehuurd blijven worden (door opdrachtgevers die de euro's voor de kwaliteit rekenen) is dat nog een utopie.
Je wilt niet weten hoeveel verkeersregelaarsbedrijven er starten en geen idee hebben waar ze aan beginnen...
Van CROW 96a/96b heeft men nog nooit gehoord. De EN-20471 norm kent men niet. De Inspectie SZW ("oh ja, de Arbeidsinspectie") heeft men wel eens van gehoord maar verder geen flauw benul wat men er mee moet. Het blijft moeilijk om veilige, goede kleding en materialen aan te schaffen en te gebruiken. Is er ook nog een verzekering nodig, echt waar? De politie is hun beste vriend, totdat ze bijna van de sokken worden gereden en de politie een keertje niets kan doen. Hoezo RI&E van de werkplek maken? Nee, ik sta gewoon 12 uur op straat, pauze heb ik niet nodig, en ja, dat doe ik gewoon 6 dagen per week. Ja hoor, dat kan ik wel alleen. Nee, de VRI hoeft niet uit. Wat is een VRI eigenlijk? Tuurlijk kan ik mijn auto wel zo dwars plaatsen, dat is toch makkelijk. Wie ben jij om mij te zeggen dat ik van de weg af moet, ik ben landelijk volledig bevoegd! Nee, die motor gebruik ik niet om aanwijzingen te geven, maar soms kan het natuurlijk niet anders. Die man stak zomaar over, ik moest hem echt even aan zijn arm trekken hoor! Zie ik eruit als een politieagent? Nee, zo bedoel ik dat niet hoor, dat vind ik gewoon mooi.
Slechts een bloemlezing uit zo'n 10 jaar werken met verkeersregelaars en verkeersregelaarsbedrijven. Een heleboel goedwillende, gemotiveerde mannen en vrouwen, maar helaas ook met een (klein) aantal mensen die er een andere belevingswereld op na houden in termen van geld en kwaliteit.