En als je dan niet voor hun "stopteken" (klik) stopt, word je zeker onder strafrecht vervolgd?
Allereerst, ik zie geen stopteken. Maar dat hoeft niet te betekenen dat hij niet is gegeven en de eerste automobilist te kennen heeft gegeven ( dmv knipperende koplampen ) dat hij het heeft gezien. Wat ik hier wel jammer vindt en dat vind ik bij heel veel van dit soort werken is dat het stopteken niet wordt aangehouden.
Wat is er nou moeilijk om aan de kant van de weg te gaan staan en je arm uit te strekken voor het verkeer dat vanaf die zijde aan komt rijden?
Tweedens, ja maar niet voor het niet opvolgen van een stopteken maar het willens en weten inrijden op een persoon die op de openbare weg staat. En die is volgens mij nog zwaarder als het negeren stopteken.
Jij weet niet waarom de vkr het verkeer staat te regelen. Maar het probleem is ook een beetje dat er tegenwoordig te pas en te onpas mensen worden neer gezet. Ook als er nauwelijks iets aan de hand is.
Jij weet ook niet de insteek van de wegbeheerder hierachter, ook als het ogenschijnlijk rustig is. Als VKR weet je dat het werken op een drukke weg vaak veiliger is dan het weken op een rustigere weg. Op een drukke weg heb je de snelheid er al uit en val je sneller op, op een drukke weg rijd men over het algemeen veel te hard en let men niet op.
Dat haalt wel een beetje het gevoel van 'oh wacht, vkr, er moet dus iets aan de hand zijn' weg.
Verkeerde gedachte, je zou moeten denken "Er staat een VKR dus laat ik opletten wat hij wil".
Maar in alle omstandigheden staan ze vermeld in 82 RVV.
Ze staan maar 1 keer vermeld in art. 82, tenminste als persoon niet in woord.
Wegbeheerders houden zich bij wegwerken over het algemeen ( wanneer ze geen eigen veiligheidsregels hebben ) aan CROW 96a en b welke ook bevat de publikatie " verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden ". En dus kan het lijken of ze "maar overal worden ingezet" maar ze staan er omdat ze in het figuur staan beschreven.