Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 144908 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #530 Gepost op: 6 maart 2015, 13:49:00
Misschien is het nuttig ook naar ervaringen te kijken in andere landen met (niet van de politie of andere overheid zijnde) verkeersregelaars (zo die al bestaan).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #531 Gepost op: 7 maart 2015, 17:09:50
Bedenk ook echter dit.

Je ziet steeds vaker vkr's staan (verplicht door gemeente o.i.d) terwijl er in de praktijk een risico factor van 0,001 is. Je gaat dus ook steeds meer vkr's nodig hebben om dit soort locaties te beveiligen. Ik heb zelf op een plek gestaan waar alles wat wij moesten doen (2 man) is fietsers wijzen op het feit dat op het normale stukje geasfalteerd werd en dat ze een doorgang 3 meter naar links moestne volgen om er om heen te komen. Nadat het asfalteren klaar was, moesten wij toch blijven om een uitrit van een hotel te begeleiden. Je kan daar al niet met hoge snelheid rijden door de inrichting van de weg ter plaatse en de uitrit was goed overzichtelijk en verlicht.

Juist door dit soort eisen, al snap ik ze enigzins wel, ga je héél veel extra mensen nodig hebben en kunnen de beunhazen ongestoord de markt blijven verstieren!  :o


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Reactie #532 Gepost op: 11 maart 2015, 07:53:40




En als je dan niet voor hun "stopteken" (klik) stopt, word je zeker onder strafrecht vervolgd?
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #533 Gepost op: 11 maart 2015, 09:38:31
Citaat van: feitelijk link=msg=1336405 date=1426056820



En als je dan niet voor hun "stopteken" (klik) stopt, word je zeker onder strafrecht vervolgd?

Als er meerdere duidelijke stoptekens worden gegeven EN er is een getuige dan ja. Jij weet niet waarom de vkr het verkeer staat te regelen. Maar het probleem is ook een beetje dat er tegenwoordig te pas en te onpas mensen worden neer gezet. Ook als er nauwelijks iets aan de hand is. Dat haalt wel een beetje het gevoel van 'oh wacht, vkr, er moet dus iets aan de hand zijn'  weg. Maar in alle omstandigheden staan ze vermeld in 82 RVV. Je weet nooit of er echt iets gebeurd is of gaat gebeuren.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #534 Gepost op: 11 maart 2015, 09:46:34
Citaat van: feitelijk link=msg=1336405 date=1426056820
En als je dan niet voor hun "stopteken" (klik) stopt, word je zeker onder strafrecht vervolgd?
Allereerst, ik zie geen stopteken. Maar dat hoeft niet te betekenen dat hij niet is gegeven en de eerste automobilist te kennen heeft gegeven ( dmv knipperende koplampen ) dat hij het heeft gezien. Wat ik hier wel jammer vindt en dat vind ik bij heel veel van dit soort werken is dat het stopteken niet wordt aangehouden.
Wat is er nou moeilijk om aan de kant van de weg te gaan staan en je arm uit te strekken voor het verkeer dat vanaf die zijde aan komt rijden?

Tweedens, ja maar niet voor het niet opvolgen van een stopteken maar het willens en weten inrijden op een persoon die op de openbare weg staat. En die is volgens mij nog zwaarder als het negeren stopteken.

Citaat van: batoutofhell link=msg=1336416 date=1426063111
Jij weet niet waarom de vkr het verkeer staat te regelen. Maar het probleem is ook een beetje dat er tegenwoordig te pas en te onpas mensen worden neer gezet. Ook als er nauwelijks iets aan de hand is.
Jij weet ook niet de insteek van de wegbeheerder hierachter, ook als het ogenschijnlijk rustig is. Als VKR weet je dat het werken op een drukke weg vaak veiliger is dan het weken op een rustigere weg. Op een drukke weg heb je de snelheid er al uit en val je sneller op, op een drukke weg rijd men over het algemeen veel te hard en let men niet op.

Citaat van: batoutofhell link=msg=1336416 date=1426063111
Dat haalt wel een beetje het gevoel van 'oh wacht, vkr, er moet dus iets aan de hand zijn'  weg.
Verkeerde gedachte, je zou moeten denken "Er staat een VKR dus laat ik opletten wat hij wil".

Citaat van: batoutofhell link=msg=1336416 date=1426063111
Maar in alle omstandigheden staan ze vermeld in 82 RVV.
Ze staan maar 1 keer vermeld in art. 82, tenminste als persoon niet in woord.
Wegbeheerders houden zich bij wegwerken over het algemeen ( wanneer ze geen eigen veiligheidsregels hebben ) aan CROW 96a en b welke ook bevat de publikatie   " verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden ". En dus kan het lijken of ze "maar overal worden ingezet" maar ze staan er omdat ze in het figuur staan beschreven.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #535 Gepost op: 11 maart 2015, 09:49:53
Ik zal het nog leuker vertellen HIT. Mocht het niet kloppen hoor ik het graag.

De gedelegeerde die mij het examen afnam vertelde ons dat het stopteken zoals wij dit aan leren op een kruising ( rechterhand omhoog en dan wijzen naar waar je de auto wilt hebben met de linkerhand) alleen geld voor die auto en dus niet voor de voertuigen die erachter rijden. Natuurlijk zal 99,9% stoppen, maar er hoeft maar een gek tussen te zitten die dit weet en toch door rijd.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #536 Gepost op: 11 maart 2015, 10:01:33
Citaat van: batoutofhell link=msg=1336423 date=1426063793
Ik zal het nog leuker vertellen HIT. Mocht het niet kloppen hoor ik het graag.

De gedelegeerde die mij het examen afnam vertelde ons dat het stopteken zoals wij dit aan leren op een kruising ( rechterhand omhoog en dan wijzen naar waar je de auto wilt hebben met de linkerhand) alleen geld voor die auto en dus niet voor de voertuigen die erachter rijden. Natuurlijk zal 99,9% stoppen, maar er hoeft maar een gek tussen te zitten die dit weet en toch door rijd.
In feite klopt het. Dat is ook het gevaarlijke om te wijzen, zelf gebruik ik dat teken alleen als ik denk dat iemand niet ziet dat ik hem/haar bedoel.

Voor het verkeer te laten stoppen gebruik ik vaak het " algemeen stopteken " in samenwerking met " Stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van voren nadert " dat is dubbelop maar in ervaring valt het wel beter op. Dat hoor je ook van mensen die op een dag meerdere stoptekens zijn tegengekomen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #537 Gepost op: 11 maart 2015, 10:08:17
Recent twee keer iemand met verkeersregelaarshesje tegengekomen bij een slipjacht oversteek die druk bezig was met kletsen met omstanders en ik wist niet of hij ook al aan het verkeer regelen was. Ik neem hem wel serieus maar als bij het er rustig naar toe rijden er geen enkele aanwijzing/oogcontact komt rij ik voorzichtig door. Ik kan daar slecht tegen, dat er onduidelijke/geen aanwijzingen worden gegeven door een vkr.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #538 Gepost op: 11 maart 2015, 10:42:33
Citaat van: JJ75 link=msg=1336429 date=1426064897
Recent twee keer iemand met verkeersregelaarshesje tegengekomen bij een slipjacht oversteek die druk bezig was met kletsen met omstanders en ik wist niet of hij ook al aan het verkeer regelen was. Ik neem hem wel serieus maar als bij het er rustig naar toe rijden er geen enkele aanwijzing/oogcontact komt rij ik voorzichtig door. Ik kan daar slecht tegen, dat er onduidelijke/geen aanwijzingen worden gegeven door een vkr.

Als het alleen een oversteek voor de jacht was, neem ik aan dat er geen jagers aankwamen. Dan is het vaak het beste om het verkeer zijn eigen ding te laten doen. Toen ik in Rijswijk stond, kwam er ieder kwartier een bus voorbij, de rest van de tijd sta je even met mensen te praten (wel prettig met een dienst van 05-00 tot 16.00) maar lette ik wel degelijk op of er iets voor mij aan kwam. Kwestie van, ondanks gesprek voeren, toch je werk in de gaten houden.  ;D


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Reactie #539 Gepost op: 11 maart 2015, 10:52:20
Citaat van: JJ75 link=msg=1336429 date=1426064897
Recent twee keer iemand met verkeersregelaarshesje tegengekomen
Ja maar dit zijn geen verkeersregelaarshesjes.
Citaat

Tussen deze horizontale strepen zijn, op 50 mm uit het midden van de armsgaten, twee soortgelijke verticale strepen aangebracht, zodat een oranje rechthoek ontstaat. In deze rechthoek is met hetzelfde grijze materiaal van 50 mm breedte een driehoek aangebracht. Deze driehoek is zo groot mogelijk. De zijden en hoeken van deze driehoek raken de grijze strepen van de rechthoek niet. Tussen de rechthoeken aan de voor- en achterkant van de hes zijn op de delen onder de armsgaten, op gelijke afstand tussen de horizontale zijden van de rechthoek, twee doorlopende horizontale grijze strepen aangebracht.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen