Tot nog toe allemaal nog klok en klepel. De gele broek staat in CROW 96a/96b "Verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden" en is bij projecten waarbij CROW 96a/96b een bindend voorschrift is, dus verplicht.
Daar durft dus geen enkele Toezichthouder zich aan te branden aan die regel. Dit omdat de wetgever een "veilig" kledingvoorschrift heeft en die van het CROW niet bewezen "veiliger" is.
Menig toezichthouder en wegbeheerder zien ook graag de regel van gele broek uit het CROW verdwijnen en een verplichting van een eenduidige kleur van VKR's op een klus.
Veel voorkomend regeltje in de nieuwe contracten is ook "daar waar geen wetgeving is moet men zich houden aan de regelgeving zoals beschreven in de CROW uitgave 96a/b". Hiermee zet de wegbeheerder dat regeltje dus al op losse schroeven.
Even terugkomend op het hier ook al genoemde petje, hoe wat welke kleur en wel of niet het woord "Verkeersregelaar"...
Het petje zou eigenlijk door moeten lopen met de rest. Een kruis hoe slecht dat het misschien ook oogt zou de beste oplossing zijn voor een zichtbaarheid uit 4 richtingen.
Het woord Verkeersregelaar moet ook verdwijnen uit het straatbeeld, het is weggestreept in "regeling verkeersregelaar 2009" en dat is nu een feit.
Door alle aanpassingen van diverse commerciële of semi-overheden is er weer een wildgroei aan uniformen aan het ontstaan. De overheid heeft in haar wijsheid niet voor niets alleen de bovenkleding vastgesteld, dit laat andere beroepen met andere kledingen sneller toe om hun taak als VKR op te nemen zonder in een onderbroek op straat te moeten omkleden.
VKR bedrijven zijn op dit moment te druk bezig met "hun" stempel op de markt te drukken en proberen daarmee ook de overheid over een streep heen te trekken, in plaats van dat men kijkt naar een eenduidige wetgeving die ook te handhaven is voor controlerende instanties. Op de manier die nu wordt mee gewerkt kan alleen een geleerde in de VKR regeling handhaven.
Het onderlinge gekrakeel van de diverse bedrijven zorgt in mijn ogen voor een onveiligere werkplek voor de VKR.