Misschien had ik ook moeten uitleggen dat ik mede-oprichter/coördinator ben van een stichting met "gelegenheidsregelaars" (
www.verkeersteam.nl).
Wij verzorgen bij menig evenement in Twente de afwikkeling van het verkeer. Onze regelaars staan dus bij meerdere evenementen per jaar. Daar zit ook al verschil in dat zij dus niet één keer per jaar maar meerdere keren op straat staan en dus wat ervaring hier in hebben. Hierbij worden ze begeleid door de mensen met een beroepsopleiding en wij zorgen ook voor de juiste kleding en materiaal. Ook dienen zij elke keer alvorens een evenement de instructie en aanstelling te krijgen, alhoewel zij meer ervaren zijn dan sommige anderen.
Waar ik mij aan stoor is aan diegene die de regels niet naleven die gesteld zijn m.b.t. veiligheid en aansprakelijkheid.
Over de opleiding van vier dagen refereerde ik aan de beroepsregelaar. De opleidingen die er zijn variëren van twee tot vier dagen. Mijn mening hierop is dat ik vier dagen prefereer.
Over broodroof heb ik het niet gehad en is ook niet zo bedoeld omdat ik er terdege van bewust ben dat sommige organisaties hiervoor geen geld beschikken, maar ben van mening dat het verkeer regelen geen kattepis is en er wel af en toe zo over gedacht word. Verkeer is bij evenementen vaak een ondergeschoven kindje.
Het is begrijpelijk dat de politie het verkeer niet meer op zich kan nemen met de huidige taakstelling, maar het mag niet zo zijn dat de veiligheid en kwaliteit hierdoor achteruit gaat.
Als men een evenementenvergunning aanvraagt bij een gemeente zal er altijd gekeken worden of er verkeersregelaars en bewegwijzering/afzetting benodigd is. Hier zal een organisatie aan gehoor geven als dit zo is, maar de controle en goed of afkeuring hiervan is in de praktijk vaak niet aan de orde.
Het gaat misschien nu een beetje ver naar aanleiding van het filmpje. Wat ik probeer te zeggen is dat als men als organisatie er zorg voor draagt dat zij de zaakjes voor elkaar hebben er misschien minder van dit soort taferelen plaatsvinden. Uitsluiten gaat niet.
Nog steeds is de actie van de boze bestuurder niet goed overigens.
Over kleding is er al genoeg gepraat, het enige dat ik nog kwijt wil is dat de carnavalspet/muts gewoon niet kan omdat dit niet serieus overkomt op de weggebruiker. Ons is ook al eens gevraagd om met de sinterklaasintocht als zwarte piet verkleed willen gaan met een verkeersregelaarshesje en dan het verkeer te regelen. om bovenstaande reden doen wij dit niet maar verzorgen al meerdere jaren de optochten/intochten etc. zonder problemen.
Wat ik overigens vind is dat de persoon in het filmpje eigenlijk alleen is met een aantal omstanders. Het kan misschien onderbezetting zijn. Wij proberen er ook altijd zorg voor te dragen dat de regelaars met z'n tweëen zijn. Dit om twee redenen: men heeft één getuige en er is assistentie/back-up.
Ik hoop dat ik mij zo goed mogelijk heb uitgedrukt.
mvg Heijway