Of die man het goede hesje aan had of niet is natuurlijk geen vrijbrief voor de bestuurder om zich zo agressief te gedragen en tegen zijn been aan te rijden.
Of heb ik gemist waar er staat dat je tegen mensen die op de weg staat mag aanrijden en schreeuwen als ze een verkeerd hesje aan hebben?
Dat heeft u niet gemist, want dat staat nergens. En de simpele verklaring daarvoor is dat de wet in Nederland niet zo werkt. U mag in Nederland alles, tenzij de wet het verbiedt c.q. u gebiedt anders te doen... en de dure naam voor dit geheel is het legaliteitsbeginsel. Bovendien heeft het niets te maken met het hesje en al helemaal niet tegen iemand zijn been aanrijden. Want dat staat ook niet als zodanig in de wet. Dat is dus in dit geval een (poging) tot mishandeling, en dat is een misdrijf.
Ik reageer alleen en uitsluitend op het nieuwsbericht waarin vermeld wordt dat er kennelijk een proces verbaal wordt opgemaakt tegen de bestuurder. Dan ligt het voor de hand dat er proces verbaal wordt opgemaakt voor de overtreding(en) die de man begaat, en gelet op de toon van het bericht ga ik er vanuit dat dit dus het negeren van de aanwijzing betreft... en laat dat nu juist net de moeilijkheid zijn in dit verhaal.
Zoals Enrico al aangeeft: de hamvraag is waarvoor meneer daadwerkelijk een proces verbaal heeft gekregen, en of er inderdaad ook onderzoek wordt/is gedaan naar de (poging tot) mishandeling/doodslag/etc.
Vooropgesteld: ik ben het volledig oneens met wat deze bestuurder doet. Maar juridisch snijdt een proces verbaal op grond van negeren aanwijzing verkeersregelaar geen hout.