Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 144832 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #230 Gepost op: 14 april 2013, 13:38:55
Jullie begrijpen mij verkeerd. Ik schets het voorbeeld waarin een volontair (= niet opsporingsbevoegd, geen agent, geen vrijwillige agent) in uniform loopt en het verkeer regelt. Uiteraard zijn agenten gewoon bevoegd.

Als de beste man een pistool droeg van een volontair sowieso geen sprake van zijn, zoals ik al aangaf was het ook enkel een theoretische gedachtegang ;).

Edit: zie bijvoorbeeld het voorbeeld/de discussie die naar aanleiding van een vergelijkbare vraag ontstaat: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1087677
Senior GGP / Oost-Brabant


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #231 Gepost op: 14 april 2013, 16:04:39
Nope, deze meneer was te jong om nog wapendragend te kunnen zijn als vrijwillig agent.

En zoals VKRC al zegt ik zou dan toch nog een uitmonstering willen zien op het VKR uniform dat de beste man agent is. zoals bijv. RWS heeft.
Maar nog liever zou ik geen enkel verschil zien vanaf afstand, dat zou het verkeer ook oplettender maken en aanwijzingen opvolgen van de gewone VKR. Want dan ineens wordt het dat het ook een politieagent kan zijn, en die kosten geld.
Een voluntair is GEEN   agent!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #232 Gepost op: 19 april 2013, 00:55:38
Als de voluntair een aangewezen ambtenaar is, dan zou hij het verkeer mogen regelen. Echter is een voluntair geen ambtenaar, omdat hij niet in dienst (werkzaam) is bij de politie. Dus zou hij op basis van iets anders een aangewezen ambtenaar moeten zijn.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #233 Gepost op: 7 mei 2013, 11:03:31
Verbaasde mij overigens onlangs in Den Haag waar voluntairs verkeer aan het regelen waren. Volgens mij is dat echt een hellend vlak, lijkt me niet dat ze daar een aanstelling / bevoegdheid voor hebben. In ieder geval mistte ze de opleiding ervoor, de weg op stappen met de rug naar het verkeer, stopteken met de linkerhand geven zonder verder aanwijzingen, geen oprijtekens. Dat moet wel een keer fout gaan :(
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #234 Gepost op: 8 mei 2013, 19:29:40
Als de voluntair een aangewezen ambtenaar is, dan zou hij het verkeer mogen regelen. Echter is een voluntair geen ambtenaar, omdat hij niet in dienst (werkzaam) is bij de politie. Dus zou hij op basis van iets anders een aangewezen ambtenaar moeten zijn.

Op welke grond word een voluntair dan ingezet en waarom draagt hij of zij in sommige "eenheden" een uniform?
Ik denk dat een voluntair onder het onderstaande artikel valt, maar ik laat mij graag corrigeren door degene die mij laten zien waar ze dan wel onder vallen... ;)

Artikel 2 onder c van de politiewet 2012:

onderscheidenlijk voor de uitvoering van technische, administratieve en andere taken ten dienste van de politie[/b]]vrijwillige ambtenaren die zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, onderscheidenlijk voor de uitvoering van technische, administratieve en andere taken ten dienste van de politie

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0031788/geldigheidsdatum_08-05-2013
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #235 Gepost op: 18 mei 2013, 20:16:13
Nou ik snap serieus niet wat het probleem is in dit geval. De auto is niet eens wit, en het enige wat hetzelfde is, is de kleur blauw. De striping lijkt in de verste verte niet op BZK striping. En dat er OVD op het voertuig staat is tog niet zo gek als het bedrijf zo heet? Je kan ook doorschieten in het roepen van "wanna-be" gedrag....

Ja het pak met de stropdas heeft wel iets "apparts" maar goed, ze moeten hoe dan ook het verkeershestje aan, dus dat zie je tog vrijwel nooit

Het lijkt me duidelijk dat dit geen praktische kleding is voor het regelen van het verkeer. Wat is duidelijker voor een automobilist... een stopteken zien van iemand met een zwarte arm, of een geel fluoriderende jas? Lijkt me duidelijk. Wanneer je voor het eerste kiest heb je totaal geen inzicht in het regelen van verkeer!


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #236 Gepost op: 18 mei 2013, 20:19:42
Wanneer je voor het eerste kiest heb je totaal geen inzicht in het regelen van verkeer!
O? Dus het ligt aan je kleding of je wel verkeer kan regelen? Da's op z'n minst bijzonder te noemen!


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #237 Gepost op: 18 mei 2013, 20:21:42
Even voor de duidelijkheid, dan heb je het over de volgende kleding:


Zwarte armen lijkt me niet handig, maar ik weet niet met welk oogpunt OVD het uniform ontworpen heeft.
Als ze veel in de handhavingshoek zitten, kan ik me daar wel weer iets bij voorstellen.
Maar als e veel in verkeersregel werk zitten, is het weer minder....
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #238 Gepost op: 18 mei 2013, 20:26:31
Even voor de duidelijkheid, dan heb je het over de volgende kleding:


Zwarte armen lijkt me niet handig, maar ik weet niet met welk oogpunt OVD het uniform ontworpen heeft.
Als ze veel in de handhavingshoek zitten, kan ik me daar wel weer iets bij voorstellen.
Maar als e veel in verkeersregel werk zitten, is het weer minder....

Handhavingshoek, ik zie nergens een BOA insigne?


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #239 Gepost op: 18 mei 2013, 20:35:13
Tja, ik weet niet waar zij hun medewerkers op inzetten  ;) Maar om nu te stellen dat dit een fout uniform is....dat hangt er dus vanaf....  e050

Tevens.....wat is goed gebruik van uniform, ik heb een aantal op internet gevonden stoptekens naast elkander gezet....en dan zie je qua armen verschillende bedekkingen.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat