Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 144849 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #280 Gepost op: 21 mei 2013, 20:30:56
Lt. Col. Me, eens  ::)

Ok, waar waren we.......oh ja....de mouwen....
Ik denk dat met gele mouwen de bewegingen van een Verkeersregelaar beter zichtbaar zijn  e050
Maar ja, dan heb je de zomer.....
Zoals op onderstaande foto bij de twee RWS foto's te zien is.....korte mouwen....dit is niet te voorkomen denk ik...maar geeft dit qua percentage dan zoveel meer onveiligheid?


Ik ben dan ook van mening dat de mouwen van een jas / uniform niet heel veel meer- of minderwaarde geven....
Als de mouwen het verschil maken, stap ik al de weg niet meer op  e050
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #281 Gepost op: 21 mei 2013, 20:33:40
Klopt, bij 30 graden ga je geen lange fluoriderende mouwen nemen. Maar het gaat puur om.. wat is nou het beste voor de mensen die jij een teken moet geven.

Wat het beste is, is echt situatie afhankelijk. Het belangrijkste is dat je de tekens (lees: aanwijzingen) goed en duidelijk geeft.
En of je dat al dan niet met gele of ander kleurige mouwen doet vind ik niet echt relevant.
Alles valt en staat in mijn ogen bij duidelijkheid naar de verkeersdeelnemer(s) in combinatie met de oplettendheid van de desbetreffende verkeersdeelnemer(s).
En laat het nou regelmatig juist fout gaan met de oplettendheid van de verkeersdeelnemer(s) die regelmatig nog vindt zelf te moeten denken wat hij of zij wel of niet moet doen daar waar ik dat voor hem of haar doe.

Goed voorbeeld is afgelopen middag waarbij ik vanwege de (lichte) regen in me parkajas stond.
Ik sta zeker 5 seconden een stopteken te geven aan een automobilst die iets sneller als stapvoets komt aanrijden en nog denkt hij dat rechtsaf doormocht rijden terwijl zijn achterligger netjes stopt.
Op dat moment komt een vrachtwagen (betonpompwagen) al achteruit aanrijden in de rijrichting van het normale verkeer wat netjes stilstond na mijn stopteken waarop ik 1 stap naar hem toe doe.
Hij kijkt me zeer verbaasd aan en zegt met koptelefoon op zijn hoofd en beide oren mag ik niet doorrijden ?
Waarop ik zeg ik dacht dat u blind was want achter u stoppen ze wel. Zegt hij ja ik dacht dat ik mocht doorrijden.
Mijn antwoord was: In het verkeer moet je opletten en dingen zeker weten meneer denken doe ik wel voor u.
Waarop hij toch maar achteruit is gegaan.

Moraal van deze situatie, je kan aantrekken qua kleding wat je wil maar zolang men niet (goed) oplet en aanwijzingen die duidelijk zijn gegeven negeert en zijn/haar eigen plan trekt maakt het geen moer uit of je donkere of gele mouwen hebt.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #282 Gepost op: 21 mei 2013, 20:49:34
Vandaag stond ik in Huizen voor het gemeente huis, er moesten lussen geslepen worden voor de verkeerslichten.

Wij geven een vuilnisauto een rijteken en die gaat doodleuk aan het werk naast mijn afzetting. Op mijn tekenen om door te rijden gaf hij "Ik hoef niet naar jou te luisteren, ik moet mijn werk doen". Ik heb zijn kenteken en zei ook dat ik het door ging geven waarop hij reageerde "wat wil je daarmee bereiken dan? Daar wordt niets mee gedaan want daar heb ik al ervaring mee". :'(

Ook op rijtekens terwijl het verkeerslicht op rood stond werd door meer dan de helft van de weggebruikes gereageerd met " Ik moet niet naar jou kijken maar naar de verkeerslichten, die gaan voor jou jij bent maar een wegwerker". :-\ :-\
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #283 Gepost op: 21 mei 2013, 20:59:29
Maar ja, dan heb je de zomer.....
Zoals op onderstaande foto bij de twee RWS foto's te zien is.....korte mouwen....dit is niet te voorkomen denk ik...maar geeft dit qua percentage dan zoveel meer onveiligheid?


Wat RWS versus korte mouwen betreft zie onderstaande tweet.
WIS Christiaan ‏@WIS_Christiaan
Nieuwe veiligheidskleding binnen. Vanwege wetgeving dragen wij op de snelweg voortaan lange mouwen. #zichtbaarheid. pic.twitter.com/JG1JeCrO3Z
14 april 13 om 13:11 uur



Ik ben dan ook van mening dat de mouwen van een jas / uniform niet heel veel meer- of minderwaarde geven....
Als de mouwen het verschil maken, stap ik al de weg niet meer op  e050

Ben ik het helemaal mee eens.  O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #284 Gepost op: 21 mei 2013, 21:00:30
Citaat
wat wil je daarmee bereiken dan? Daar wordt niets mee gedaan want daar heb ik al ervaring me

Pijnpunt....
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #285 Gepost op: 21 mei 2013, 21:20:31
In gebieden met subtropisch klimaat worden ook korte mouwen gedragen. Zoals bijvoorbeeld in Fort Lauderdale, Florida, VS, waar ik ter ondersteuning van verkeersregelwerk de volgende handschoenen in bedrijf heb gezien: klik. Misschien ook in zomers Nederland nuttig?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #286 Gepost op: 21 mei 2013, 21:24:10
Ehhh....iets in mij zegt "Wat een goed idee", iets anders zegt niets....net als een mimespeler.....
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #287 Gepost op: 21 mei 2013, 21:56:44
Wat RWS versus korte mouwen betreft zie onderstaande tweet.
WIS Christiaan ‏@WIS_Christiaan
Nieuwe veiligheidskleding binnen. Vanwege wetgeving dragen wij op de snelweg voortaan lange mouwen. #zichtbaarheid. pic.twitter.com/JG1JeCrO3Z
14 april 13 om 13:11 uur


Beetje jammer weer dat de Regeling Verkeersregelaars 2009 het niet toelaat dat er teksten of logo's achterop een verkeersregelaarsjas worden gedrukt, en dat RWS daar met al haar wijsheid weer op eigen houtje vanaf gaat wijken.......  :-X

Overigens heeft dat "wetgeving" simpelweg te maken met de EN-471 normering. Een jas is namelijk klasse 3, een vestje maar klasse 2. En als je een vestje klasse 3 wilt laten zijn, moet je er een fluorescerende broek bij aantrekken....  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #288 Gepost op: 21 mei 2013, 21:59:20
Geldt de wet voor Rijkswaterstaat ook?  >:D

Op zich kan ik me het in de functie van WIS wel voorstellen dat ze dat kenbaar willen maken, maar daar was de blauwe band ook voor
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #289 Gepost op: 21 mei 2013, 22:10:38
De geschiedenis heeft ons geleerd dat de wet wel degelijk ook voor Rijkswaterstaat geldt, maar dat men op "Rekening Rijk" daar gemakkelijk van af wil wijken. Niet voor niets liepen de weginspecteurs van Rijkswaterstaat jarenlang in een geel/oranje/blauwe jas met donkere letters "verkeersregelaar", terwijl de wet toch echt "oranje jas of hes met reflecterende letters" voorschreef...

En om dat soort zaken te voorkomen, is de weginspecteur van RWS expliciet in de wet benoemd, en heeft de weginspecteur een afwijkend stukje kleding gekregen. En toch blijkt dit voor Rijkswaterstaat weer niet voldoende. Zeker logisch en begrijpelijk, nu ook weginspecteurs van provincies zich van een "wegbeheerdersjas" willen of al gaan bedienen (staat ook niet in de wet!), maar het is niet de manier waarop dit geprofileerd moet worden. Nu is het hek weer van de dam voor allerlei bedrijfjes om de regeltjes weer anders te interpreteren "want RWS doet het ook". Jammer.  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill