Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 145591 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #600 Gepost op: 18 mei 2015, 23:15:16
Tja, er zit verschil tussen de VKR's die in dienst zijn en die het vrijwillig doen. ;)

Dat gezegd hebbende, bij de stichting waar wij hier onder vallen is een korte broek en sandalen uit den boze. Tenminste, niet op de kruising.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #601 Gepost op: 18 mei 2015, 23:15:43
En nu weer on topic? Als nu zelfs al de brandweer 8 uur in volle uitrusting verkeer staat te regelen? Ik raak in de war van dit kleding gedoe in een incidenten met verkeersregelaars topic.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #602 Gepost op: 18 mei 2015, 23:27:52
Citaat van: JJ75 link=msg=1351169 date=1431983743
En nu weer on topic? Als nu zelfs al de brandweer 8 uur in volle uitrusting verkeer staat te regelen? Ik raak in de war van dit kleding gedoe in een incidenten met verkeersregelaars topic.

Misschien een idee om het kledinggeneuzel te verplaatsen naar dit draadje:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=68040.100


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #603 Gepost op: 19 mei 2015, 10:31:07
Citaat van: SpaX link=msg=1351120 date=1431973506
Kledingvoorschriften mogen opgenomen worden in het contract. Hit staat in zijn recht iemand naar huis te sturen.

Je kunt alles opnemen in het contract. Neemt niet weg dat de kans groot is dat een rechter dit van tafel veegt, maar ik val in herhaling met redelijkheid en billijkheid.

Citaat van: aZuL2001 link=msg=1351168 date=1431983716
Tja, er zit verschil tussen de VKR's die in dienst zijn en die het vrijwillig doen. ;)

Dat gezegd hebbende, bij de stichting waar wij hier onder vallen is een korte broek en sandalen uit den boze. Tenminste, niet op de kruising.

Bij ons wordt ook verlangd dat je in een lange broek met werkschoenen (stalen neuzen) staat, dit in verband met eigen veiligheid.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #604 Gepost op: 19 mei 2015, 10:40:19
Citaat van: Peter71 link=msg=1351124 date=1431974575
Was iets met signaalfunctie, of heeft men die signaalfunctie overgeschilderd op de blote been. 998765

Dat is voor mij een rede om een korte broek niet toe te staan. Dit heeft inderdaad niets met de buitentemperatuur te maken maar met de zichtbaarheid en dus de veiligheid.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #605 Gepost op: 19 mei 2015, 10:43:54
Je kunt alles opnemen in het contract. Neemt niet weg dat de kans groot is dat een rechter dit van tafel veegt, maar ik val in herhaling met redelijkheid en billijkheid.

Bij ons wordt ook verlangd dat je in een lange broek met werkschoenen (stalen neuzen) staat, dit in verband met eigen veiligheid.
http://rechtennieuws.nl/33083/het-verplichten-van-bedrijfskleding-mag-dat.html
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #606 Gepost op: 19 mei 2015, 12:07:44
Citaat van: SpaX link=msg=1351213 date=1432025034
http://rechtennieuws.nl/33083/het-verplichten-van-bedrijfskleding-mag-dat.html

In dit geval heeft het niets te maken met de marktstrategie van de werkgever, maar juist met de veiligheid van de werknemer. Zoals ook te lezen valt in jouw link.
De discussie is of een hoed (voor zon en regen) en een korte broek (bij hitte) gedragen mogen worden. Jouw link bevestigt dit, want het belang van veiligheid zal zwaarder wegen dan het belang wat de werkgever heeft bij de uitstraling.

Een werknemer mag immers geen kleding weigeren die bijdraagt aan de veiligheid van de werknemer.
Een lange (signaal)broek is in het geval van een VKR ook conform de wettelijke voorschiften voor een VKR niet verplicht en een baseball cap geeft mogelijk niet voldoende bescherming in de nek bij vol in de zon staan.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #607 Gepost op: 19 mei 2015, 12:26:59
Een lange broek kan ook als bescherming tegen UV gezien worden.

Een linkje naar bouwtotaal-online over goed beschermd werken in de zon. Gaat verder dan ik dacht in wat werkgevers (en werknemers) moeten doen.
http://www.bouwtotaal-online.nl/artikel/actueel/79/goed-beschermd-werken-in-de-zon-305/305/
Citaat
Huidkanker is echter een beroepsziekte en dus een risico waarvoor een werkgever de nodige maatregelen moet nemen (zorgplicht) om bescherming te bieden.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #608 Gepost op: 19 mei 2015, 12:28:15
Citaat van: DJester link=msg=1351234 date=1432030064
Een werknemer mag immers geen kleding weigeren die bijdraagt aan de veiligheid van de werknemer.
Een lange (signaal)broek is in het geval van een VKR ook conform de wettelijke voorschiften voor een VKR niet verplicht en een baseball cap geeft mogelijk niet voldoende bescherming in de nek bij vol in de zon staan.
En daar zou eigenlijk iets op gevonden moeten worden.
Een bijpassend hoofddeksel dat zowel beschermt tegen verblindend zonlicht, en de nek beschermt tegen verbranding.
En natuurlijk dat bij regen je het water niet in de nek loopt.

En over de broek, die lange broek voor de bescherming kan ik mij wel iets bij indenken.
Maar als VKR heeft dat niet zo heel veel toegevoegde (beschermings) waarde.
Wanneer zul je als VKR steenslag tegen je benen krijgen, want meestal zullen ze jen niet met een rotvaart passeren op een pas gekiezeld stuk weg.
Maar wel de veiligheidsschoenen met stalen neuzen zou ik verplicht stellen.

Ook zou ik het toejuichen dat als men met een VKR polo zo uitkomen, zodat men ook in de zomer luchtig gekleed aan het werk kan.
Want alleen een hesje aan zonder er iets onder dat ziet totaal niet uit.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #609 Gepost op: 19 mei 2015, 12:55:15
Citaat van: NS1607 link=msg=1351237 date=1432031295
Ook zou ik het toejuichen dat als men met een VKR polo zo uitkomen, zodat men ook in de zomer luchtig gekleed aan het werk kan.
Want alleen een hesje aan zonder er iets onder dat ziet totaal niet uit.

draag jij je shirts in of uit de broek?
ik ALTIJD in de broek, en dan wordt dus prompt je oppervlakte te klein!
Overigens zijn er ook hesjes die iets minder zweterig gevoel geven.. maar jah die kosten een paar centen meer.
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!