Inzetbaarheid politiestudenten

Auteur Topic: Inzetbaarheid politiestudenten  (gelezen 3178 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 20 februari 2012, 22:02:17
Tsja, als je ziet dat er in een regio 15 auto's volledig zijn uitgerust en er iets van 65 opvallende voertuigen rond rijden, dan maken die 50 AED's en andere inventaris wel degelijk een verschil ... Daarnaast mag je twee studenten wél op een surveillance-auto, maar weer niet op een noodhulpauto zetten, en zo zijn er nog wel wat verschillen ;)

Dit mag als ze allebei minimaal Q10 zijn, in de praktijk gebeurt het echter niet vaak en dat vind ik een goede zaak.

Overigens zijn bij ons in de regio/op het bureau alle opvallende voertuigen (behalve de personenbus) hetzelfde uitgerust. Dus met de AED, pionnen, ladekasten met inhoud, PD koffer etc etc etc.
Het maakt dus ook niet uit welke auto de noodhulp rijdt en welke de wijkzorg, de bemanning van het voertuig moet hem alleen aanmelden als noodhulp voertuig. Alle voertuigen kunnen dus noodhulp draaien en dit wisselt ook regelmatig.


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Rossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2012, 22:33:51
Tsja, als je ziet dat er in een regio 15 auto's volledig zijn uitgerust en er iets van 65 opvallende voertuigen rond rijden, dan maken die 50 AED's en andere inventaris wel degelijk een verschil ... Daarnaast mag je twee studenten wél op een surveillance-auto, maar weer niet op een noodhulpauto zetten, en zo zijn er nog wel wat verschillen ;)

Ik gok dat ook dit dus nog per regio verschilt, en de landelijke lijnen er nog niet zijn, danwel niet altijd gevolgt worden.  :-\


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2012, 22:52:09
Dit mag als ze allebei minimaal Q10 zijn, in de praktijk gebeurt het echter niet vaak en dat vind ik een goede zaak.

Ben benieuwd waar dat staat, dat Q10 verhaal. Heb het al een paar keer voorbij zien komen.
Dit verschilt namelijk niet alleen per korps, maar ook binnen het korps al per district, al dan niet per bureau.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2012, 23:04:55
Ben benieuwd waar dat staat, dat Q10 verhaal. Heb het al een paar keer voorbij zien komen.
Dit verschilt namelijk niet alleen per korps, maar ook binnen het korps al per district, al dan niet per bureau.

Toevoeging: bij ons in de regio is het zo dat de meldkamer aan de hand van het roepnummer kan zien welk kwartiel de studenten in het voertuig zijn. Aan de hand daarvan worden zij ook (zelfstandig) aan meldingen gekoppeld. Het kan dus zo zijn dat er een bus rijdt met twee kwartiel 4 studenten die in principe alleen jeugdmeldingen oppakken, al dan niet bij andere kleine meldingen aanleunen. Rijdt er een voertuig met 2 studenten van verschillende kwartielen, dan wordt het roepnummer van het laagste kwartiel gebruikt en de meldkamer in kennis gesteld over welke kwartielen er op het voertuig rijden. Dit verhaal geldt niet voor een back-up eenheid die aan de hand van het roepnummer inzetbaar is als backup voor de noodhulp. Daar worden wel eisen aan gesteld van rang en kwartiel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2012, 10:51:12
Dit mag als ze allebei minimaal Q10 zijn, in de praktijk gebeurt het echter niet vaak en dat vind ik een goede zaak.

Ik heb het vaker gehoord maar ik vind het ronduit schandalig om twee studenten bij elkaar op een noodhulpauto te zetten. Sowieso dient elke collega die net van de opleiding komt eerst nog een tijdje ingewerkt te worden door collega's met meer ervaring voordat ze een student of een 'vers afgestudeerde' erbij krijgen.

Ondersteunings- of bijstandauto is geen probleem, dat kan altijd nog en dan kan je je meldingen er ook op sorteren. Als noodhulp auto hoor je gewoon te gaan!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2012, 16:42:53
Ik heb het vaker gehoord maar ik vind het ronduit schandalig om twee studenten bij elkaar op een noodhulpauto te zetten. Sowieso dient elke collega die net van de opleiding komt eerst nog een tijdje ingewerkt te worden door collega's met meer ervaring voordat ze een student of een 'vers afgestudeerde' erbij krijgen.

Ondersteunings- of bijstandauto is geen probleem, dat kan altijd nog en dan kan je je meldingen er ook op sorteren. Als noodhulp auto hoor je gewoon te gaan!

Ah, je bedoelde 2x Q10 voor de noodhulp. Dat heb ik in mijn regio nog niet meegemaakt. Wel vaak agent/agent of agent/aspirant, wat 'officieel' ook niet kan geloof ik?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2012, 16:48:28
Heel zwart wit is alles geregeld in de besluiten van de politie-academie en in de interne regels van een politiekorps.

Ik heb het vaker gehoord maar ik vind het ronduit schandalig om twee studenten bij elkaar op een noodhulpauto te zetten. Sowieso dient elke collega die net van de opleiding komt eerst nog een tijdje ingewerkt te worden door collega's met meer ervaring voordat ze een student of een 'vers afgestudeerde' erbij krijgen.
Tsja, het kan niet, het mag niet en je moet het als korps ook niet willen ...
Overigens als student ook niet, want als er wat fout gaat heb je een probleem.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2012, 19:13:09
Q10 ?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2012, 19:57:33
Q10 = Kwartiel 10

De politieopleiding bestaat (bestond) uit kwartielen. Dat is een periode van 3 maanden:
Q1 op school
Q2 in het korps
Q3 op school
Q4 in het korps
enz enz

In de nieuwe opleiding die in week 5 van dit jaar is gestart bestaat de opleiding uit tertielen (= 4 maanden):
T1 op school
T2 op school
T3 in het korps
T4 op school
T5 in het korps
T6 op school
enz enz


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2012, 21:46:54
Ik ben er ook niet voor om 2 studenten op de noodhulp in te zetten. Wat bij ons wel gebeurd is dat studenten met een ervaren collega/hun coach op de noodhulp zitten, meestal vanaf Q8. In mijn geval zat ik vanaf Q5 al op de noodhulp, maar dat is ook niet echt te vergelijken met de traditionele opleiding. Ik had in Q5 bijv. al mijn rijopleiding en moest voor de opleiding al noodhulp diensten draaien.

Ik merk dat er idd veel verschil zit tussen de korpsen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.