Nee waar je gek wordt zijn avonddiensten die gevolgd worden door een ochtend.
Ben ik wel met je eens! Mijn eigen ervaring is dat ik er geen last van ervaar. Ik krijg wel gewoon mijn overwerk in geld en overwerktoeslag (dit kunnen wij aangeven bij P&O). Het is te gek voor worden dat dat in sommige regio's dus niet is? Dit wist ik niet eens en volgens mij mag dat ook niet. Overwerk is overwerk is dient gewoon een toeslag voor uitbetaald te worden.
Ik heb echter persoonlijk geen last van de zogenoemde ATW overtredingen. De baas verplicht mij echter nooit tot een dienstopdracht omdat er een gat is. Tevens vind ik het wel eens lekker om ochtend - nacht te draaien (wat tegenwoordig ook een ATW overtreding is volgens mij?).
Een avonddienst en daarna een dagdienst draaien zoals r1200gs aangeeft of een dagdienst en daarna nachtdienst zoals rrpd aangeeft mag inprinciepe wel volgens de Arbeidstijdenwet. Of het wenselijk is is dan weer de hamvraag.
Rust na werktijd
Voor de rust die u heeft na uw werktijd gelden de volgende regels:Na een werkdag mag u 11 uur aaneengesloten niet werken.
Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de
bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.
Na een 5-daagse werkweek mag u 36 uur aaneengesloten niet werken.
Een langere werkweek is ook mogelijk, maar alleen als u in een periode van 14 dagen minimaal 72 uur aaneengesloten niet werkt.
Deze rusttijd kan worden gesplitst in onafgebroken rustperioden van elk ten minste 32 uur (bijvoorbeeld 32 plus 40 uur).
BRON:
Hoeveel mag ik werken volgens de Arbeidstijdenwet?Wat betreft het overwerk in of geld of tijd voor tijd vergoed krijgen is dat afhankelijk wat er in de CAO is afgesproken.
Als beide opties er in staan is het als ik het goed heb de keuze van de werknemer hoe hij/zij het overwerk vergoed wilt hebben.
Maar om dit zeker te weten zou ik jullie CAO moeten opzoeken maar als je lid bent van een vakbond kunnen zij het juiste antwoord geven op deze vraag.