GRIP 1 (verdacht pakketje station Almelo) Stationsplein - Almelo 22-02-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (verdacht pakketje station Almelo) Stationsplein - Almelo 22-02-2012  (gelezen 5079 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
En we hebben er weer één. Waar is het de volgende week weer pijs ga je je langzamerhand afvragen. Ik blijf erbij dat ik me echt afvraag of dit in de toekomst dit soort incidenten niet sneller en op een andere manier afgehandeld kunnen worden.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
En we hebben er weer één. Waar is het de volgende week weer pijs ga je je langzamerhand afvragen. Ik blijf erbij dat ik me echt afvraag of dit in de toekomst dit soort incidenten niet sneller en op een andere manier afgehandeld kunnen worden.

Met als gevolg slachtoffers? Ik ben blij dat ze het zekere voor het onzekere nemen. Er is een kleine kans dat het fout gaat, maar wat zullen de consequenties zijn, wanneer het echt fout gaat?
Het is een afweging die je moet maken. Ja, vals alarm kost klauwen vol geld... maar er is geld te weinig in onze wereld, om het verlies van een dierbare te bekostigen.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Met als gevolg slachtoffers? Ik ben blij dat ze het zekere voor het onzekere nemen. Er is een kleine kans dat het fout gaat, maar wat zullen de consequenties zijn, wanneer het echt fout gaat?
Het is een afweging die je moet maken. Ja, vals alarm kost klauwen vol geld... maar er is geld te weinig in onze wereld, om het verlies van een dierbare te bekostigen.

Ja, maar ik kan ook een andere redenering ophangen. Al het geld wat per jaar aan valse alarmen wordt uitgeven gaat ten koste van andere belangrijke dingen in de samenleving, zoals de gezondheidszorg. In deze tijden van bezuinigingen moet alles worden meegenomen wat effectiever kan worden georganiseerd.

Daarbij komt dat dreiging ten opzichte van 20 jaar geleden niet wezelijk verschilt van nu en er nu veel sneller tot ontruiming wordt overgegaan. Het aantal terroristische aanslagen in Nederland was 20 jaar geleden 0 in nederland en is 20 jaar later nog steeds 0 in Nederland.

Maar omdat we nu in een panieksamenleving leven wordt alles veel serieuzer genomen dan vroeger, terwijl als we naar de feitelijke dreiging kijken in Nederland die minimaal is. We hebben geen IRA of ETA in Nederland en het moslimterrorisme is op sterven na dood in Europa.

Het enige serieuze gevaar komt van gekken, maar gebleken is dat die nauwelijks te stoppen zijn als ze iets van plan zijn.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
En we hebben er weer één. Waar is het de volgende week weer pijs ga je je langzamerhand afvragen. Ik blijf erbij dat ik me echt afvraag of dit in de toekomst dit soort incidenten niet sneller en op een andere manier afgehandeld kunnen worden.

Ja, maar ik kan ook een andere redenering ophangen. Al het geld wat per jaar aan valse alarmen wordt uitgeven gaat ten koste van andere belangrijke dingen in de samenleving, zoals de gezondheidszorg. In deze tijden van bezuinigingen moet alles worden meegenomen wat effectiever kan worden georganiseerd.

Daarbij komt dat dreiging ten opzichte van 20 jaar geleden niet wezelijk verschilt van nu en er nu veel sneller tot ontruiming wordt overgegaan. Het aantal terroristische aanslagen in Nederland was 20 jaar geleden 0 in nederland en is 20 jaar later nog steeds 0 in Nederland.

Maar omdat we nu in een panieksamenleving leven wordt alles veel serieuzer genomen dan vroeger, terwijl als we naar de feitelijke dreiging kijken in Nederland die minimaal is. We hebben geen IRA of ETA in Nederland en het moslimterrorisme is op sterven na dood in Europa.

Het enige serieuze gevaar komt van gekken, maar gebleken is dat die nauwelijks te stoppen zijn als ze iets van plan zijn.

In een ander topic is u al eens aangeraden om u te verdiepen in de materie.

Ik begrijp aan uw reactie dat u daar nog niet aan toe bent gekomen.  :|


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ja, maar ik kan ook een andere redenering ophangen.
Je standpunt heb je in al die andere topics al keer op keer verkondigd, ik zie geen reden om dezelfde discussie voor de zoveelste maal te gaan voeren. Gelieve hier dus verder te gaan met dit incident. Mocht er behoefte zijn aan een discussietopic over de afhandeling van verdachte pakketjes in het algemeen dan kan deze altijd geplaatst worden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Geen explosieven in pakketje Almelo
Uploaded by RTVOost on Feb 23, 2012
In het verdachte pakketje dat vanmorgen werd gevonden op het station in Almelo zaten geen explosieven.

Het station en de omgeving werden rond half negen vanmorgen ontruimd en afgezet. Een medewerker van de NS had de politie gebeld, nadat hij in de tunnel van het station een verdacht pakketje had gevonden. De EOD heeft het pakketje onderzocht, onder meer met behulp van een speurhond en het pakketje daarna uit de tunnel gehaald. Wat er wel in het pakketje zat wil de politie niet zeggen, maar het ging in elk geval om een brandbare stof. De politie onderzoekt wie het pakketje heeft achtergelaten. Het station is rond half één weer vrijgegeven. Daarna is ook het treinverkeer hervat.
Samen sterk in de hulpverlening!