Reportage: Ambulancebroeders onderweg

Auteur Topic: Reportage: Ambulancebroeders onderweg  (gelezen 5712 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

• Gast
Gepost op: 28 januari 2005, 14:31:02
Op de zondagavond heeft Pepijn Bierenbroodspot vaak intressante documentaires, de ene keer over kinderen in de gevangenis in het buitenland, de andere keer weer over mensen die moeten leven met een zeldzame afwijking of ziekte ofzo.

Afgelopen zondag ging het over de drukte ER (seh) van Amerika (Los Angeles) en komende zondag gaat 't over de ambulance de paramedics.

Reportage: Op de grens van leven en dood: Ambulancebroeders onderweg.
Zender: SBS 6
Tijdstip: 30-1-2005, 22:50 - 23:55
Genre: Documentaire
Inhoud: Serie bijzondere, fascinerende en spraakmakende documentaires.

Ambulancemedewerkers doen hun werk op de grens van leven en dood. Dag in, dag uit worden ze geconfronteerd met de gruwelijke realiteit van het leven.
De ambulance is een mobiele spoedkliniek, waarin de hulpverleners in geval van nood al in de eerste minuten na het ongeval met de behandeling kunnen beginnen. De keuzes die het ambulancepersoneel in die eerste minuten na het ongeval moet maken, kunnen grote gevolgen hebben voor het herstel van de patiënt.

Het werk van de ambulancemedewerker is psychisch erg zwaar. Om te voorkomen dat medewerkers overspannen raken, zijn er speciale trainingen waarin ze leren hoe ze met traumatische incidenten moeten omgaan.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de onbehandelde stress kan leiden tot echtscheiding, alcohol- en drugsverslaving, woede-aanvallen en zelfs zelfmoord. Over het algemeen gaat het niet om één bepaald incident, maar om de voortdurende spanningen die het werk met zich meebrengt.
Op de grens van leven en dood zijn de kennis en de vaardigheden van het ambulancepersoneel onbetwist van cruciaal belang

Kijken dus  :)

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2005, 15:56:26
bedankt voor de tip! ga zeker even kijken.

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2005, 18:27:19
Yep, weer een die ik niet ga missen. 8)

En er is anders altijd video ;D ;D

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

firemanr

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2005, 18:37:37
Yep, weer een die ik niet ga missen. 8)

En er is anders altijd video ;D ;D

Arjan
Die zal je wel nodig hebben, morgen. ;)

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2005, 19:23:43
tut tut tut,

mag ik u er even op wijzen dat het zondag pas is.
Trouwens, moe ben ik nu al dus.......... :D :D

ha dat krijg je als je dochter gaat spoken in de nacht.
 >:( >:( >:(

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

flupke

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2005, 21:03:58
Ga ik zeker even kijken

ikke

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2005, 17:16:54
hmm... dat ga ik opnemen ;D

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2005, 17:59:08
Hmm, dat de meerderheid van de ritjes vaak gepland vervoer is, en het echt spectaculaire werk veel minder vaak voorkomt wordt door SBS6 voor de kijkcijfers even verzwegen...  ;)
Arts  www.alphalog.nl

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2005, 18:00:08
maakt niet uit, ik neem het ook op,

je kunt beter traumateam ER kijken is veel mooier als ze dan een kee rmet de ambu mee gaan
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Karim

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2005, 19:39:15
Hmm, dat de meerderheid van de ritjes vaak gepland vervoer is, en het echt spectaculaire werk veel minder vaak voorkomt wordt door SBS6 voor de kijkcijfers even verzwegen...  ;)

Het is ook geen documentaire over Nederlandse ahv'ers maar over de paramedics in de VS.
En die doen nauwelijks besteld vervoer.

Op de 100 in Belgie doen we ook alleen maar dringende (a1) ritten, de secundaire (b-ritten) worden door prive diensten gedaan.