Zeer grote brand (heide) Schaapsallee - Laag Soeren 22-02-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (heide) Schaapsallee - Laag Soeren 22-02-2012  (gelezen 10444 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Reactie #30 Gepost op: 22 februari 2012, 19:14:49
Nou ja, dagelijks, dat is wel heel erg overdreven.
Luke overdrijft het misschien wel iets, maar in de zomermaanden komt het toch aardig dicht in de buurt van een dagelijkse melding. Overigens stelde de melding van vanavond weinig voor, de 7748 was al snel weer weg.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #31 Gepost op: 22 februari 2012, 19:17:00
Dit is vast een record. De vroegste grote heidebrand ooit.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #32 Gepost op: 22 februari 2012, 21:37:48
Mag denk ik wel in een apart topic? Een compagniebrand in deze tijd van het jaar is toch vrij uniek, maar niet zo bijzonder dat een "Soeren" de primeur heeft. Ik had overigens eerder Hoog Soeren verwacht...  :D


Je wordt blijkbaar op je wenken bediend :P
Mister Livingstone, I presume?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #33 Gepost op: 22 februari 2012, 21:41:42
Je wordt blijkbaar op je wenken bediend :P

Het is dat ik veilig in Den Dolder zit, maar je zou bijna iets gaan vermoeden hè ;D

Maar even serieus: vorig jaar zijn de Noord-Hollandse duinen veel in het nieuws geweest, maar er is minstens zo vaak brand geweest in Hoog Soeren. Alleen ligt er daar veel minder bebouwing omheen, zijn (of lijken) de gevolgen minder groot en is het vaak op redelijk afgelegen terrein. Maar toch; ieder jaar woeden er daar wel een aantal compagniebranden. Er zijn gewoon een aantal van die 'vaste' locaties. Ik heb vorig jaar een lijst met natuurbranden bijgehouden en daarin namen drie locaties (Bergen e.o., Hoog Soeren en Laren) een groot deel van alle natuurbrandmeldingen voor hun rekening...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #34 Gepost op: 22 februari 2012, 21:47:17
Dit is vast een record. De vroegste grote heidebrand ooit.

Nee hoor, begin deze maand was er al eentje in Hoog Soeren. Met -11.  ^-^

Zie:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60165.0
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #35 Gepost op: 22 februari 2012, 21:59:05
Nee hoor, begin deze maand was er al eentje in Hoog Soeren. Met -11.  ^-^


Even lezen:

Dit is vast een record. De vroegste grote heidebrand ooit.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #36 Gepost op: 22 februari 2012, 22:00:36
Even lezen:

Ja, ligt er net aan wat je verstaat onder groot. Die op de asselseweg was in mijn ogen ook aardig fors.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #37 Gepost op: 22 februari 2012, 22:14:37
Nee hoor, begin deze maand was er al eentje in Hoog Soeren. Met -11.  ^-^

Waar je wel mee zit is dat de grond als het ware gevriesdroogd is. Je zag ook vrijwel iedere avond een aantal rietenkapbranden. Door de extreme kou is er een hele lage luchtvochtigheid en dus wordt de oppervlakte heel erg droog. Nadat de sneeuw gesmolten is zal er wel weer wat water de grond ingetrokken zijn (alhoewel er nog vorst in de grond zat, dus ook dat niet heel soepel gegaan zal zijn), maar in combinatie met de nog niet op gang gekomen sapstromen is het toch nu al een betrekkelijk gevaarlijke situatie.

Het is even afwachten, maar over het algemeen loopt het natuurbrandseizoen tot half mei. Daarna zijn de sapstromen meestal aardig op gang gekomen en breken er een stuk minder echt grote branden uit. Het is echter nu wel een erg vroeg begin...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #38 Gepost op: 22 februari 2012, 22:30:38
Ja, ligt er net aan wat je verstaat onder groot. Die op de asselseweg was in mijn ogen ook aardig fors.
Als je kijkt naar het aantal voertuigen had het de classificatie grote brand want er waren immers 4 voertuigen voor gealarmeerd de 7748, 7743, 9742, en de 7732 de laatse is er niet geweest i.v.m. geen 4x4 maar 3 voertuigen is al grote brand.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #39 Gepost op: 22 februari 2012, 23:54:58
Als je kijkt naar het aantal voertuigen had het de classificatie grote brand want er waren immers 4 voertuigen voor gealarmeerd de 7748, 7743, 9742, en de 7732 de laatse is er niet geweest i.v.m. geen 4x4 maar 3 voertuigen is al grote brand.

Ik versta onder een grote natuurbrand minimaal 1 peloton, waarbij alle voertuigen moeten zijn hervuld en weer ingezet, aangezien je voor een constante blussing minimaal al 4 TS-BT nodig hebt.