Mijnheer Henk, Zoals u zal moeten weten wordt er vanaf 2014 operationeel gewerkt met een nieuw alarmeringsysteemn (p2000) hierbij zijn de nieuwe alarm ontvangers gecodeerd en dus niet meer "aftapbaar". Alle alarmen die nu nog afgetapt worden door de "bergers" kan de berger niet meer verkrijgen op zijn alarmontvanger. Dit betekend dus voor een "berger" dat hij alleen nog de meldingen via de marifoon kan horen, dus bij het uitvaren van een reddingboot die net alarm heeft gehad kan de berger alleen maar achter de reddingboot aanvaren om zo te proberen eerder te zijn.
En over het feit dat er een Mijnheer het veld zal moeten ruimen, welke mijnheer bedoelt u dan?
Wat het betekent voor de berger en HOGE is duidelijk. Deze zullen dan alleen nog kunnen reageren op oproepen via de marifoon gedaan.
Als het zover komt dat het nieuwe systeem dat P2000 opvolgt versleuteld gaat worden tenminste, wat nog niet zeker is.
Nu is het voor een KNRM fan goed nieuws, men hoeft niet meer zo gehaast de boot in, wetende dat men toch wel de enige die reageert en dus de eerste zal zijn. En zijn alle twee de KNRM boten in het westen bij Amsterdam op het IJmeer bezig met een hulpverlening, kan men de mensen in het oosten bij Bunschoten op het Eemmeer ook gewoon onbedreigd even laten wachten tot de klus bij Amsterdam klaar is. Als de reddingsboten dan na een tocht van Amsterdam naar Bunschoten (zo'n 45 minuten en toch nog als eerste, wat een luxe!) aankomen bij het incident steekt nog een enorm voordeel de kop op:
waren het tot nu toe bijna met al die reddingsboten altijd slechts kleine niet noemenswaardige incidentjes, de kans is groot dat een incident dat zo lang op hulp moet wachten heeft kunnen uitgroeien tot een volwaardig incident met echte verdrinkingen en zo, waarbij je als KNRM eindelijk weer recht gedaan en in alle kranten komt. Yes!, interviews met veel "ondanks dat wij onze uiterste best deden", "wij hebben niet kunnen voorkomen", "wij kunnen nu eenmaal niet overal tegelijk zijn" en natuurlijk de KNRM bestaat lauter uit vrijwilligers die enz enz en een oproep om toch vooral redder aan de wal te worden, want je ziet toch hoe belangrijk het werk van de KNRM is, vooral de laatste tijd.
Inderdaad weetniet, alle reden voor de KNRM en haar "fans" om met voldoening en trots achterover te leunen, een goed resutaat.
En die naam van de mijnheer wil me even niet te binnen schieten...