Reddingsbrigade Blaricum in handen KNRM

Auteur Topic: Reddingsbrigade Blaricum in handen KNRM  (gelezen 26786 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #70 Gepost op: 3 april 2012, 21:01:43
@vesalius:  Ik bemerk dat iedere keer dat een nieuwe topic wordt opgestart rondom het randmeer bij Huizen en Blaricum enz.  deze topics ook iedere keer verzanden in een zinloze discussie tussen , laat ik het noemen: De groep HOGE en de KNRM.

In al deze topics komt het er op neer dat de HOGE aanhang de KNRM in negatieve zin benaderd en dat HOGE wil dat zij dezelfde status krijgt als de Reddingsbrigade of als de KNRM.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit het doel is van een hulpverleningsforum. Deze discussies zijn nu al vaak genoeg gevoerd.

Een zinnige discussie over bepaalde gebeurtenissen, en structureel bouwen cq meedenken aan een zo goed mogelijke hulpverlening binnen de mogelijkheden die door de overheid wordt geboden lijkt mij meer op zijn plek op dit forum.
Natuurlijk mag iedereen een eigen mening hebben, maar  men moet bij zich zelf eens bedenken: Wat is mijn cirkel van invloed?  En die is veel kleiner als men denkt.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #71 Gepost op: 3 april 2012, 21:59:47
Is er al meer over bekend? Krijgen ze dan één post met meerdere boten? Of gaat het om een samenvoeging van de vrijwilligers? Waar zou die post dan kunnen komen. Lijkt mij dat als voor één van de bestaande posten gekozen wordt het voor de andere groep onmogelijk wordt om nog een uitruk te halen?
Dat ligt wat lastig. Ik heb vernomen dat er sprake zal zijn van twee uitrukpunten, met KNRM Huizen als hoofdpost en de KNRM Blaricum als co-post.

Er zijn een aantal leden die van wege "cultuurverschillen" een duidelijke keuze gemaakt  hebben voor Blaricum, die kun je niet zomaar als bemanning in de boot zetten bij Huizen. Het zal wel gaan op basis van vrijwilligheid, wie niet wil hoeft niet. De KNRM Blaricum zit ruim in de vrijwiligers, bij Huizen hebben een aantal leden leeftijdsdispensatie om niet in moeilijkheden te komen bij de alarm uitruk.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #72 Gepost op: 3 april 2012, 22:23:21
@vesalius:  Ik bemerk dat iedere keer dat een nieuwe topic wordt opgestart rondom het randmeer bij Huizen en Blaricum enz.  deze topics ook iedere keer verzanden in een zinloze discussie tussen , laat ik het noemen: De groep HOGE en de KNRM.

In al deze topics komt het er op neer dat de HOGE aanhang de KNRM in negatieve zin benaderd en dat HOGE wil dat zij dezelfde status krijgt als de Reddingsbrigade of als de KNRM.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit het doel is van een hulpverleningsforum. Deze discussies zijn nu al vaak genoeg gevoerd.

Een zinnige discussie over bepaalde gebeurtenissen, en structureel bouwen cq meedenken aan een zo goed mogelijke hulpverlening binnen de mogelijkheden die door de overheid wordt geboden lijkt mij meer op zijn plek op dit forum.
Natuurlijk mag iedereen een eigen mening hebben, maar  men moet bij zich zelf eens bedenken: Wat is mijn cirkel van invloed?  En die is veel kleiner als men denkt.

Mocht ik vroeger nog wel dezelfde status hebben geambieerd als de reddingsbrigades, nu is de rol van de reddingsbrigades zoals door mij bij de komst van de KNRM naar huizen al voorspeld werd, uitgespeeld.  En Hoge en de waterhulpdienst.nl zijn als enige naast de KNRM hier nog aktief op het gebied van SAR. Ik weet dat het redden van drenkelingen volkomen onbelangrijk is, wie er het eerst bij de boot in nood is niet vermeldingswaardig. Het gaat tenslotte om -zoals je terecht opmerkt- de indruk te wekken dat de overheid een zo goed mogelijke hulpverlening biedt. Daar past natuurlijk geen HOGE in en ook geen waterhulpdienst.

En kijk maar eens goed in het handboek incidenbestrijding IJsselmeergebied, , dan zie je dat een klein clubje weldegelijk invloed kan hebben op regelgeving. Met name op het gebied van alarmering en wie de eigenaar van een incident is hebben wij ons stempel mogen drukken. En boven water gekregen dat de brandweer te licht dacht over het duiken in open water boven windkracht vijf met golfslag. Om maar eens een klein wapenfeit te noemen, de komst van de KNRM naar Huizen werd door HOGE geïnitieerd. Het steeds weer herhalen van goede argumenten hoort bij het onder de aandacht brengen van feiten die men liever niet benoemd ziet.

En bovendien vinden wij dat de hulpvrager centraal moet staan en de hulpverlening daarop gericht moet zijn. Niet wie, maar wat het beste is dat geboden wordt.


guest11765

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 3 april 2012, 23:45:28
Daar ga je dus weer: Hoe kan je nou "eigenaar" van een incident zijn?
Ik hoop dat je uitspraak niet je gedachtegang is, want eigenaar? van een incident?

Sorry ik wil niet weer wat ontketenen, maar als ik het is vanaf een drenkeling/mogelijk slachtoffer/iemand in nood zijn kant bekijk, is het wel heel raar als ik 2 op het zelfde moment reddingboot hoor roepen "ik ben eigenaar van dit incident"

Ik zie het voor me, mijn huis staat in de brand, en er komen 2 brandweer auto's die gaan lopen ruzie maken wie mijn huis mag blussen omdat hij eigenaar van mijn leed is.......

Ik dacht altijd dat het doel van redden, iemand uit een benarde situatie bevrijden is. En niet om eigenaar te wezen van een incident.


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #74 Gepost op: 4 april 2012, 00:13:29
@Henk en @ Haeck:

Eigenaar van een incident kan nooit en te nimmer een particuliere organisatie zijn.

Bij redding is verantwoordelijk de brandweer cq Kustwacht (met aangewezen OSC met OVD B). In dit geval zullen KNRM/RB/Brandweer prima samenwerken en zal iedere particulier zich moeten houden aan de aanwijzingen/aansturing van de OVDB met OSC.
Bij opsporen: lees zoeken is na het gouden uur is de politie verantwoordelijk.(OVDP). Wordt het opsporen dan dient iedereen zich te houden aan de aanwijzingen/aansturing door politie.
Verder heeft men ook nog te maken met de Waterweg beheerder , lees Rijkswaterstaat.

Mijn ervaring op het water met calamiteiten is dat bij een echte calamiteit de KNRM/Brandweer/Reddingsbrigade/Rijkswaterstaat en Politie prima kunnen samenwerken.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #75 Gepost op: 4 april 2012, 07:53:51
Tja, daar gaan we weer, een heel verhaal waarvan de escentie verloren gaat doordat menen niet weten wat "eigenaar van een incident" betekent. De eigenaar van het incident is de veilgheidsregio op wiens grondgebied het incident plaats vindt.
allemaal heel mooi op papier, maar alleen van toepassing als er een echt groot incident is, want eer dat die partijen een rol gaan spelen ben je zo een uur verder en meestal betekent dat op het water dat je dan aan het bergen bent en niet meer aan het redden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #76 Gepost op: 4 april 2012, 08:24:21
Wat jammer, K*T weer mijn hele tekst weg. "u kan het bericht niet meer aanpassen aangezien uw tijd verstreken is".

Enfin, ik wilde menen veranderen in mensen en toen kwamen er nog een aantal dingen in me op, maar dan word je gestraft door je hele tekst te laten verdwijnen.

Weer die vijandelijke ruis, een hele aanvalposting omdat je niet weet wat "eigenaar van een incident" betekent. Als je iets niet weet, vraag het dan gewoon Haeck, niet meteen in de opstand.
Dat komt de sfeer niet ten goede vind ik. (of je moet daar van houden natuurlijk)

Als er al ruzie is over wie de eigenaar is van een incident merk jij daar niets van, dat gebeurt dan tussen de verschillende RAC's en uit zich hoogstens door het ontstaan van twee (of meer) aanlandingsplaatsen waarbij op alle twee de locaties het hele circus klaarstaat om slachtoffers op te vangen.

Maar dat is in het eerste uur niet oppertuun, want eer dat zo'n circus opgezet is en alle overheidsdiensten ter plaatse zijn is dat de tijd die verstrijkt. Dat betekent meestal dat je dan aan het bergen bent, en niet meer aan het redden. Land lijkt niet op water en andersom. Veel beleidsmakers zijn daar nog steeds niet achter. Op het water komt het aan op het eerste kwartier, niets gouden uur. Snelheid is het allerbelangrijkste. De rest is ego en dikdoenerij en je vette salaris en je machtspositie waarmaken.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #77 Gepost op: 17 april 2012, 03:48:08
;D Even over mijn voorspellend vemogen, op verzoek van iemand van de brandweer. Die beweerde dat niemand de inlijving van Blaricum bij de KNRM aan had zien komen. Dat is niet helemaal waar:

Ik denk zelf -maar dat is natuurlijk maar een gok, wat weet ik daar nou van- omdat de RB Blaricum een serieuze, professionele Reddingsbrigade is, die een flink stuk van de Randmeren voor zijn rekening kan nemen: van de Stichtse Brug tot aan de Nijkerkersluis. Inlijven zorgt ervoor dat een groot verzorgingsgebied in een keer in KNRM handen valt.

De RB Blaricum heeft dan ook zijn langste tijd als reddingsbrigade gehad en zal vroeg of later (lees binnenkort) volledig KNRM station worden.Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #78 Gepost op: 27 april 2012, 19:19:23
KNRM reddingstation Blaricum officieel

Blaricum, 6 april 2012

De KNRM heeft per 1 april 2012 het materieel en de reddingpost van de Reddingsbrigade Blaricum overgedragen gekregen van de gemeente. Hierdoor is een officieel reddingstation van de KNRM ontstaan.
Voorgeschiedenis
De Reddingsbrigade Blaricum is sinds 2009 gelieerd aan de KNRM. Daarmee kreeg de reddingsbrigade technische en operationele ondersteuning, maar bleef verder zelfstandig. Sindsdien heeft de reddingsbrigade toegewerkt naar een volwaardig reddingstation van de KNRM. De gemeente Blaricum is hierin ook betrokken als subsidieverstrekker van de reddingsbrigade. In 2011 is door gemeente en reddingsbrigade voorgesteld om al het materieel en de reddingpost over te dragen aan de KNRM. Hiermee is de KNRM akkoord gegaan.

Functies blijven behouden
De rol van het reddingstation Blaricum is repressief. Dat wil zeggen dat de reddingboten uitvaren wanneer hiertoe aanleiding bestaat. De vrijwillige bemanning wordt opgepiept door de Kustwacht of de regionale meldkamer. De reddingboot Blaricum-1 wordt daarna bemand en vaart uit vanaf de locatie bij de Stichtse Brug. De reddingsbrigade blijft de preventieve strandwachttaak uitvoeren. Zij zorgen voor toezicht op het strand tijdens zomerse dagen. Op langere termijn wordt gestreefd naar samenvoeging van beide taken binnen het reddingstation.

Donateurs houden reddingstation in stand
De KNRM wordt in stand gehouden door vrijwillige bijdragen van donateurs. Ook het reddingstation Blaricum drijft op donaties. Van oudsher is de reddingsbrigade actief in de werving van fondsen. Dit zal ook in de toekomst zo blijven. Voor de instandhouding van het overgedragen materieel zal de gemeente nog vijf jaar een vergoeding betalen. Daarna is de KNRM zelf verantwoordelijk voor de exploitatie van de middelen.

Vrijwilligerswerving
Er is jaarlijks behoefte aan enkele nieuwe vrijwilligers. Wie tijd beschikbaar heeft en belangstelling heeft voor een varende vrijwilligersfunctie, of vrijwilligerswerk in de ondersteunende functies, kan zich aanmelden via www.reddingsbrigadeblaricum.nl. De KNRM website voor het reddingstation wordt binnenkort gevuld.

http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=69ABAFB2


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #79 Gepost op: 27 april 2012, 20:47:53
KNRM reddingstation Blaricum officieel

[...]

Voor de instandhouding van het overgedragen materieel zal de gemeente nog vijf jaar een vergoeding betalen. Daarna is de KNRM zelf verantwoordelijk voor de exploitatie van de middelen.

[...]

Dus je geeft iets weg en doet daar een vergoeding bovenop om ervoor te zorgen dat de spullen maar gebruikt blijven worden?  ???

Opmerkelijke gang van zaken.

Groeten,
Mark