als de gemeente blaricum 51500 euro minder geeft zijn dit de eerste kosten voor de knrm per jaar .
is inderdaat een schijntje als ze verder geen kosten maken(maar wat kost het de knrm om een vergelijkbaar station te laten draaien).
...
Op de vraag wat een KNRM-station kost is wel wat te zeggen. Kijk je de jaarverslagen erop na, dan liggen die ergens tussen de 75.000 en 150.000 Euro per jaar.
Ik kan me zo voorstellen dat zeestations met ingewikkelde apparatuur om een boot te lanceren en de dwang om na elke actie de hele boot en de overlevingspakken onder de douche te zetten allerlei extra kosten opleveren.
Laten we er voor het gemak eens van uit gaan dat de zoetwaterstations aan de goedkope kant zitten, al geef ik meteen toe dat dat niet meer is dan gissen van mijn kant.
Maar als we dat stellen dan komt het gemiddelde zoetwaterstation uit op 75.000 Euro, zeg maar.
Daar zitten dure tussen zoals b.v. Urk die als enige op het binnenwater een echte "zeeboot" hebben uit de Johannes Frederik klasse.
En ook de stations met een Valentijn zullen we iets boven het gemiddelde zitten.
Blinde gok, maar een "goedkoop" waterstation zal dan waarschijnlijk ergens rond de 50.000 Euro kosten.
Met de vergoeding van Blaricum mee voor de komende 5 jaar moet er geld bij vanuit IJmuiden om de boel draaiende te houden.
Dat terwijl de KNRM al enige jaren hard aan het interen is op het kapitaal.
En dan wil Lelystad ook een reddingsstation.... (Voor wat betreft de hoeveelheid scheepvaart in die hoek en de incidenten helemaal geen verkeerde vraag).
En daar heeft de gemeenteraad maar liefst 150.000 Euro voor over. Een bedrag waar je echt niet en een boot en een botenhuis voor kunt aanschaffen.
Kortom, ook daar gaat weer extra geld heen vanuit IJmuiden, hoewel ze al een aantal jaren interen op het kapitaal.
En niet met een klein beetje, zo ongeveer 3 miljoen per jaar gaat er meer uit als dat er binnenkomt.
Prima voor Blaricum, Lelystad (en Medemblik en Andijk want die gaan ook met een maand of wat over), maar hoe de KNRM met de extra stations de eindjes aan elkaar blijft knopen is me vooralsnog een groot raadsel.