Reddingsbrigade Blaricum in handen KNRM

Auteur Topic: Reddingsbrigade Blaricum in handen KNRM  (gelezen 27269 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #30 Gepost op: 26 februari 2012, 15:52:53
Blaricum biedt zeker potentie voor de inkomsten, echter zal de knrm hier ook al inkomsten hebben (meest watersporter in blaricum heeft zijn/ haar boot niet in de gemeente blaricum liggen). Het overgaan naar de knrm heeft voordelen voor alle partijen dus zie ik geen reden om dit niet te doen.

9910001
9910001


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #31 Gepost op: 26 februari 2012, 15:57:11
Maar goed ik heb in dit geval kunnen verwijzen naar de officiële publicaties op de gemeente site dus niet zo doordrammen.

@beiden en eventuele anderen die zich hier ook in willen mengen. Vanaf nu gaan we het hier niet meer hebben over de betrouwbaarheid van de geschreven media. Het staat eenieder vrij daar een topic over te openen als daar de dringende behoefte aan is. Eventuele reacties op dat vlak in dit topic worden vanaf nu verwijderd.

vesalius, moderator


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 26 februari 2012, 16:00:50
@Joost, Volgens mij is er nog een verdieping beschikbaar bij KNRM HQ voor de Reddingsbrigade. Dat is een eerste stap!

Veel logischer zou het zijn gezien de gang van zaken in het verleden dat het gebouw van reddingsbrigade Nederland geschonken wordt aan de KNRM. De KNRM krijgt dan per jaar enkele miljoenen euro's om ook de rampen taken van redned en strandbewaking uit te voeren langs de kust. Binnenkort de KNRM vlag op de Nederlandse stranden?


duif

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #33 Gepost op: 26 februari 2012, 16:10:54
als de gemeente blaricum 51500 euro minder geeft zijn dit de eerste kosten voor de knrm per jaar .
is inderdaat een schijntje als ze verder geen kosten maken(maar wat kost het de knrm om een vergelijkbaar station te laten draaien).
volgens google maps is de afstand tussen de stations nog geen 5 km,het zal dus wel de bedoeling zijn dat ze samen gaan maar wie bij wie ( is daar iets voor te voorspellen)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #34 Gepost op: 26 februari 2012, 16:33:09
Veel logischer zou het zijn gezien de gang van zaken in het verleden dat het gebouw van reddingsbrigade Nederland geschonken wordt aan de KNRM. De KNRM krijgt dan per jaar enkele miljoenen euro's om ook de rampen taken van redned en strandbewaking uit te voeren langs de kust. Binnenkort de KNRM vlag op de Nederlandse stranden?

Nou dat is dus het hele probleem... Als je wil samengaan moet er wel eerst overal een KNRM stikker op en er wordt meteen een (slap) aftreksel van de RNLI werkwijze neergezet. Ik heb het geluk mogen hebben om daar enkele dagen rond te mogen kijken, onder andere op het opleidings instituut en hoofdkantoor c.q. meldkamer van de RNLI in Poole. En ongeveer 95% van wat de KNRM de laatste jaren heeft gedaan, komt van het grote eiland ... (Overigens zou ik ook wel willen dat wij een complex als in Poole krijgen in IJmuiden, mensen die er geweest zijn weten wat ik bedoel, maar dat gaat op de huidige manier toch nooit gebeuren...)

De situatie is in Nederland is nou eenmaal anders en we moeten juist heel blij zijn dat er langs een groot gedeelte van de kust (nog) zulke uitgebreide strandbewaking is. En dat er zoveel vrijwillige capaciteit is voor rampenbestrijding, en zelfs ook nog waterhulpverlening ver van de zee en groot binnenwater....

Door alles te combineren (en dus niet over te nemen!) krijg je overal in het land slagkracht en dit kan er dan uiteindelijk voor zorgen dat we een algemeen bekende "vierde" hulpdienst worden die alle waterklussen aan kan. Zoals ik eerder al zei hebben we dan een uniek concept in de wereld, maar dat lijkt me voor het land "dat leeft met het water" wel een uitstekende ontwikkeling! We hebben die hele strategie vanuit de UK helemaal niet nodig, we hebben het grotendeels allemaal al in huis... Zowel de KNRM als RN hebben zwakke plekken, maar ik denk dat we elkaar op dat gebied ook redelijk aanvullen. Bij de KNRM is er geld en veel materiaal, de Reddingsbrigade heeft veel mensen, een betere "band" met de overheid, een status als hulpverleningsdienst en professionele huisstijl die meteen samenvalt met de andere diensten. En zo zijn er nog wel meer gebieden waarin we elkaar kunnen aanvullen, er zullen uiteraard wat compromissen moeten komen, maar dat is moeilijk te voorkomen... Ik zeg 1+1=2 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #35 Gepost op: 26 februari 2012, 17:49:54
de Reddingsbrigade heeft een betere "band" met de overheid,

Waar baseer je dit op? ::)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #36 Gepost op: 26 februari 2012, 18:04:23
Waar baseer je dit op? ::)

Band staat tussen haakjes ;) Ik bedoel dat de KNRM claimt onafhankelijk te zijn van de overheid (wat ze in de praktijk niet is...). Bij de RB werken we vanuit het principe dat we taken voor de overheid uitvoeren, wat naar mijn idee beter bij een hulpdienst past. Ik zou ook graag zien dat de taken van de RB of een nieuwe "RB+KNRM" organisatie wettelijk worden vastgelegd.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #37 Gepost op: 26 februari 2012, 20:42:16
als de gemeente blaricum 51500 euro minder geeft zijn dit de eerste kosten voor de knrm per jaar .
is inderdaat een schijntje als ze verder geen kosten maken(maar wat kost het de knrm om een vergelijkbaar station te laten draaien).
...
Op de vraag wat een KNRM-station kost is wel wat te zeggen. Kijk je de jaarverslagen erop na, dan liggen die ergens tussen de 75.000 en 150.000 Euro per jaar.
Ik kan me zo voorstellen dat zeestations met ingewikkelde apparatuur om een boot te lanceren en de dwang om na elke actie de hele boot en de overlevingspakken onder de douche te zetten allerlei extra kosten opleveren.
Laten we er voor het gemak eens van uit gaan dat de zoetwaterstations aan de goedkope kant zitten, al geef ik meteen toe dat dat niet meer is dan gissen van mijn kant.
Maar als we dat stellen dan komt het gemiddelde zoetwaterstation uit op 75.000 Euro, zeg maar.
Daar zitten dure tussen zoals b.v. Urk die als enige op het binnenwater een echte "zeeboot" hebben uit de Johannes Frederik klasse.
En ook de stations met een Valentijn zullen we iets boven het gemiddelde zitten.
Blinde gok, maar een "goedkoop" waterstation zal dan waarschijnlijk ergens rond de 50.000 Euro kosten.
Met de vergoeding van Blaricum mee voor de komende 5 jaar moet er geld bij vanuit IJmuiden om de boel draaiende te houden.
Dat terwijl de KNRM al enige jaren hard aan het interen is op het kapitaal.
En dan wil Lelystad ook een reddingsstation.... (Voor wat betreft de hoeveelheid scheepvaart in die hoek en de incidenten helemaal geen verkeerde vraag).
En daar heeft de gemeenteraad maar liefst 150.000 Euro voor over. Een bedrag waar je echt niet en een boot en een botenhuis voor kunt aanschaffen.
Kortom, ook daar gaat weer extra geld heen vanuit IJmuiden, hoewel ze al een aantal jaren interen op het kapitaal.
En niet met een klein beetje, zo ongeveer 3 miljoen per jaar gaat er meer uit als dat er binnenkomt.
Prima voor Blaricum, Lelystad (en Medemblik en Andijk want die gaan ook met een maand of wat over), maar hoe de KNRM met de extra stations de eindjes aan elkaar blijft knopen is me vooralsnog een groot raadsel.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 26 februari 2012, 20:50:43
Op de vraag wat een KNRM-station kost is wel wat te zeggen. Kijk je de jaarverslagen erop na, dan liggen die ergens tussen de 75.000 en 150.000 Euro per jaar.
Ik kan me zo voorstellen dat zeestations met ingewikkelde apparatuur om een boot te lanceren en de dwang om na elke actie de hele boot en de overlevingspakken onder de douche te zetten allerlei extra kosten opleveren.
Laten we er voor het gemak eens van uit gaan dat de zoetwaterstations aan de goedkope kant zitten, al geef ik meteen toe dat dat niet meer is dan gissen van mijn kant.
Maar als we dat stellen dan komt het gemiddelde zoetwaterstation uit op 75.000 Euro, zeg maar.
Daar zitten dure tussen zoals b.v. Urk die als enige op het binnenwater een echte "zeeboot" hebben uit de Johannes Frederik klasse.
En ook de stations met een Valentijn zullen we iets boven het gemiddelde zitten.
Blinde gok, maar een "goedkoop" waterstation zal dan waarschijnlijk ergens rond de 50.000 Euro kosten.
Met de vergoeding van Blaricum mee voor de komende 5 jaar moet er geld bij vanuit IJmuiden om de boel draaiende te houden.
Dat terwijl de KNRM al enige jaren hard aan het interen is op het kapitaal.
En dan wil Lelystad ook een reddingsstation.... (Voor wat betreft de hoeveelheid scheepvaart in die hoek en de incidenten helemaal geen verkeerde vraag).
En daar heeft de gemeenteraad maar liefst 150.000 Euro voor over. Een bedrag waar je echt niet en een boot en een botenhuis voor kunt aanschaffen.
Kortom, ook daar gaat weer extra geld heen vanuit IJmuiden, hoewel ze al een aantal jaren interen op het kapitaal.
En niet met een klein beetje, zo ongeveer 3 miljoen per jaar gaat er meer uit als dat er binnenkomt.
Prima voor Blaricum, Lelystad (en Medemblik en Andijk want die gaan ook met een maand of wat over), maar hoe de KNRM met de extra stations de eindjes aan elkaar blijft knopen is me vooralsnog een groot raadsel.

" Een bedrag waar je echt niet en een boot en een botenhuis voor kunt aanschaffen."
Ik denk niet dat er in Blaricum een ander boothuis aangeschaft zal gaan worden, waarom zouden ze. Ze zullen zeker gewoon door blijven draaien met het boothuis en de boot die ze van de gemeente kado hebben gekregen. Dus geen kosten, alleen inkomsten tot ze alles nieuw gaan kopen, maar dat is een keuze. De Boot en de gebouwen (loods en postgebouw)  van Reddingsbrigade Blaricum kan nog jaren mee.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #39 Gepost op: 26 februari 2012, 21:56:53
" Een bedrag waar je echt niet en een boot en een botenhuis voor kunt aanschaffen."
Ik denk niet dat er in Blaricum een ander boothuis aangeschaft zal gaan worden, waarom zouden ze. Ze zullen zeker gewoon door blijven draaien met het boothuis en de boot die ze van de gemeente kado hebben gekregen. Dus geen kosten, alleen inkomsten tot ze alles nieuw gaan kopen, maar dat is een keuze. De Boot en de gebouwen (loods en postgebouw)  van Reddingsbrigade Blaricum kan nog jaren mee.
Sorry, was een te lang verhaal van me en zat te weinig kop en staart aan.
Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat de 150.000 Euro van Lelystad te weinig zal zijn om een station compleet in te richten.
En dat daar een flinke stapel geld heen zal moeten om KNRM Lelystad in te richten. (Waar ik overigens voor ben, maar de centen zie ik een probleem worden).

Dat samen met de toekomstige KNRM-stations Baricum, Medemblik en Andijk (die ook KNRM-Medemblik zal gaan heten in verband met de Gemeentefusie van vorig jaar in die contreien) Ik zie de jaarlijkse verliezen voor de KNRM alleen maar groter worden.

Maar misschien ben ik te negatief, want de begroting van de KNRM voor 2012 is nog niet openbaar.
Wie weet, toveren ze wat onverwachte konijnen uit de hoge hoed.
Maar geen konijnen, dan zal het met de KNRM jaar na jaar verder achteruit gaan op financieel gebied.