Mijn voorstel zou zijn om die peperdure matrix op die RWS te vervangen door gewoon een set van 4 oranje felle lampen op de hoeken. In het midden een kleinere set tweekleuren lampen (wit en rood) en dat je volgende sequenties kunt maken:
4 buitenste lampen flitsen, afwisselend met een Pijl links of rechts
4 buitenste lampen flitsen, afwisselend met een rood kruis.
Als ik nu namelijk kijk naar die RWS matrices, dan valt me gewoon op dat het niet fel is, de symbolen klein en eronder ook nog eens een dual layer knipperende daksetHet wordt op afstand gewoon 1 grote pulserende berg licht.
Door de constructie zijn matrixborden altijd iets minder fel (zijn simpelweg voor andere doeleinden ontworpen dan waarschuwingslampen), maar heel eerlijk. Als dat bordje aanstaat op zo'n auto? Heb je dan behoefte aan een boodschap?
Het gaat erom dat de weggebruiker in een snelle oogopslag moet zien wat hij of zij moet doen. Staat die RWS wagen stil? Nou, dan zal je er of links langs moeten, of rechts langs moeten, of gewoon stoppen, afhankelijk van de aanwijzing op t bord.
Op grote voertuigen, met botsabsorbeerder, is het niet anders.
Deze oplossing zou trouwens ook nog eens de boel betrouwbaarder maken, goedkoper en veel overzichtelijker voor de weggebruiker.