Verborgen camera's op eerste hulp VU medisch centrum Amsterdam

Auteur Topic: Verborgen camera's op eerste hulp VU medisch centrum Amsterdam  (gelezen 31454 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2012, 17:13:22
CBP verzoekt om inlichtingen over filmen in ziekenhuis

Persverklaring, 23 februari 2012

Naar aanleiding van de uitzending van Nieuwsuur van gisteravond over het filmen van personen op de spoedeisende hulp van het VU medisch centrum in Amsterdam, zal het College bescherming persoonsgegevens (CBP) het VU medisch centrum en Eyeworks om inlichtingen verzoeken.

De vraag is of deze beelden hadden mogen worden opgenomen. Voor het verwerken van persoonsgegevens is een wettelijke grondslag nodig. Voor het filmen van mensen op een dergelijk locatie en in een dergelijke situatie komt mogelijk alleen de grondslag ‘ondubbelzinnige toestemming’ in aanmerking. Aan de wijze waarop rechtsgeldig toestemming moet worden gegeven stelt de wet hoge eisen, zeker wanneer het gaat om medische gegevens, die vanzelfsprekend gevoelig van aard zijn.

Bron: http://www.cbpweb.nl/Pages/pv_20120223_filmen-in-ziekenhuis.aspx
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2012, 21:06:04
Ik ben in de periode dat er gefilmd werd ook in ieder geval 1 (en misschien wel 2 keer) op de EHBO van het VU binnen gekomen en heb de eerste keer wel een A4 papier met een tekst gezien dat er opnames gemaakt konden worden voor een TV programma. Wat er zeker niet op stond, was dat de camera's op afstand bediend werden. ( ik vond het al opvallend rustig voor een afdeling waar cameraploegen rond zouden lopen.) :-X

Zoals de papiertjes hingen, vond ik het nu niet echt duidelijk dat er iets over stond over TV opnames en heb ik het alleen gezien, omdat ik stond te wachten tot mijn vrouw binnen gebracht werd. Ik kan me heel goed voorstellen, dat iemand die pamfletten over het hoofd heeft gezien als je echt met spoed binnen gebracht wordt of dat je in een hoop stress binnen komt omdat er familie is binnen gebracht.

Het concept van het TV programma is misschien aardig, maar zet dan iemand in de wachtkamer neer namens de productie die in de wachtkamer al om toestemming vraagt en niet achter af.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2012, 22:45:33
Ik vind de ophef zoals de laatste tijd meer regel dan uitzondering is zwaar overtroffen. Het meldpunt MOE ligt nog na te roken of we gaan met ons allen weer hier onze afschuw over uitspreken. Beter gezegd: schreeuwen moord & brand.

Ondertussen Googled half Nederland zich suf als men weer een kwaaltje heeft terwijl niemand het woord privacy op dat moment in gedachte neemt. Dit goed bedoelde programma wordt weggezet als een cowboyshow uit het Wilde Westen. Jammer, hiermee wordt de essentie van het programma ondergesneeuwd.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2012, 22:50:43
Ik wil het geheel even (ook) van de andere kant belichten.

Er is gesproken over het laten zien hoe het personeel omgaat met trauma's en patienten.
Was het personeel ook op de hoogte van de beelden die gemaakt werden en hoe deze gemaakt zouden worden?

Ik kan me voorstellen dat je heel anders richting patienten gaat werken als je weet dat er een camera op je snufferd gericht staat.

Reality-tv vindt iedereen wel leuk, maar ook als het op deze manier gedaan wordt? Ik niet en zou dan ook NOOIT toestemming geven. (trouwens, ook niet met een cameraploeg aanwezig)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2012, 23:38:04
Rel: camera's op Eerste Hulp VUmc

Donderdag 23 feb 2012 11:17

Camera's op de Eerste Hulp @ VUmc zorgen voor flink wat ophef. Editie NL geeft producent Eyeworks een koekje van eigen deeg.

(...)

Editie NL gaf Eyeworks een koekje van eigen deeg en vroeg aan het personeel of beelden van hun wc-gebruik uitgezonden mochten worden.

De mist in
In Nieuwsuur vertelde een vader dat hij zonder toestemming is gefilmd terwijl hij bij zijn minderjarige dochter op de spoedeisende hulp verbleef. Er werd onder andere een vertrouwelijk gesprek tussen zijn dochter en een kinderarts gefilmd. De vader mocht niet aanwezig zijn van de arts, maar camera's waren klaarblijkelijk geen probleem!

(...)
Samen sterk in de hulpverlening!

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2012, 23:42:30
Dit kan niet vergelijken met Ingang oost of zo.. Me zoontje (en vrouw) ooit in een uitzending geweest van UMCG (toen geloof ik nog AZG).

Ik weet niet hoe ze het precies doen maar dat op moment dat jij met een arst zit te praten en dat  iemand van de productie kan meeluisteren lijkt mij behoorlijk inbreuk.

Misschien wordt het niet zo gedaan wordt, het wordt opgenomen dus iemand kan het altijd bekijken.
Dat alleen is eigenlijk al een no-no.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2012, 00:42:13
Ondanks dat ik het met je eens ben, ook bij programma's als TraumaNL, Trauma centrum etc worden mensen gevolgd welke behandeld worden op straat en in het ziekenhuis. Ook bij die programma's wordt er volgens mij nog wel eens gefilmd voordat er toestemming is verleend. (Denk maar aan beelden waarbij iemand gereanimeerd wordt etc.) Dan is het gewoon niet te doen om van te voren toestemming te vragen.

Het filmen bij bijvoorbeeld Trauma Centrum van SBS 6 is niet te vergelijken met wat er in het VU is gebeurd lijkt mij.
Bij Trauma Centrum lopen visieke cameramensen rond en in het VU zijn de camera's opgehangen als lijkende gewone bewakingscamera's en juist daar zit het verschil in lijkt mij.
Voor het filmen van Trauma Centrum is de cameraman duidelijk herkenbaar en zal je mag ik aannemen ook vooraf worden aangesproken. Dus gebeurd alles open en bloot en kan je niks verbergen en juist het verbergen van de camera's bij het VU
is een groot hangijzer.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2012, 00:53:42
'Tussen Leven en Dood' gaat door
Toegevoegd: donderdag 23 feb 2012, 10:36
Update: donderdag 23 feb 2012, 20:26

Het nieuwe reality-programma 'Tussen Leven en Dood' gaat door. Vanavond was de eerste aflevering. Ondanks alle kritiek.Te gast zijn: Elmer Mulder, voorzitter van het VU Medisch Centrum, Jaap Bonjer, hoofd van de spoedeisende hulp en Reinout Oerlemans van producent Eyeworks.

Medisch beroepsgeheim
Hoogleraar Gezondheidsrecht AMC-UvA Johan Legemaate en medisch ethicus Erwin Kompanje zeiden gisteren in Nieuwsuur  dat bij de opnames op de spoedeisende hulp van het VUmc (voor een nieuwe medisch realityprogramma van RTL) juridische en ethische grenzen overschreden zijn.

Registratie
Ruim twee weken registreerden 35 op afstand bestuurbare camera's alles wat er op de spoedeisende hulp gebeurde.
Er werden behandelingen en gesprekken geregistreerd, soms zonder dat daar toestemming voor werd gegeven. Het was de
bedoeling dat patiënten alleen met vooraf gegeven toestemming gefilmd zouden worden. De realiteit is anders.
Vaak werd de patiënt pas in de behandelkamer om toestemming gevraagd.

Opheldering
De Inspectie voor de Gezondheidszorg wil opheldering van het VUmc in verband met de opnames.

Ook de landelijke artsenfederatie KNMG keurt de handelwijze van het VUmc af. In een richtlijn  uit 2010 staat dat een patiënt vooraf toestemming moet geven voor tv-opnames. 'Er mogen dus geen opnamen gemaakt worden van patiënten die niet in staat zijn om toestemming te geven', aldus de richtlijn.

Klachtenprocedure
Het VUmc bood vandaag excuses aan aan een vader en dochter, die gefilmd zijn tijdens een bezoek aan de spoedeisende hulp. Zij hadden geen toestemming gegeven voor het maken en uitzenden van tv-beelden. Desalniettemin start de man een Klachtenprocedure  tegen het ziekenhuis.

Meldpunt
Iedereen die in beeld komt in het tv-programma '24 uur: Tussen leven en dood' kan opnieuw wel of geen toestemming geven. Ook is er een meldpunt geopend voor patiënten die de spoedeisende hulp van het ziekenhuis VUmc hebben bezocht en nu vragen hebben over de uitzendingen. Dat hebben het VUmc, producent Eyeworks en RTL Nederland in een persverklarign  bekend gemaakt.

Lees hier  de antwoorden van het VUmc op vragen van Nieuwsuur.
En lees hier het verhaal van een patiënt.

Vragen en/of opmerkingen? Mail de makers Karel.Ornstein@Nieuwsuur.nl, Bas.Haan@nieuwsuur.nl en/of Petra.Greeven@Nieuwsuur.nl

BRON: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/344262-tussen-leven-en-dood-gaat-door.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2012, 01:45:41
De uitzending van afgelopen avond van Nieuwsuur 23-02-2012 is te zien op http://nieuwsuur.nl/uitzending/2012-02-23/

Het begint op 06:45 en duurt tot 35:35

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2012, 06:07:03
Ik vind de ophef zoals de laatste tijd meer regel dan uitzondering is zwaar overtroffen. Het meldpunt MOE ligt nog na te roken of we gaan met ons allen weer hier onze afschuw over uitspreken. Beter gezegd: schreeuwen moord & brand.

Ondertussen Googled half Nederland zich suf als men weer een kwaaltje heeft terwijl niemand het woord privacy op dat moment in gedachte neemt. Dit goed bedoelde programma wordt weggezet als een cowboyshow uit het Wilde Westen. Jammer, hiermee wordt de essentie van het programma ondergesneeuwd.

Dat hebben het ziekenhuis en de producent dan ook volledig aan zichzelf te wijten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod