Excuses aan patiënten VU medisch centrumbron:
http://www.vumc.nl/zorg/nieuws/excuus-vumc-patienten/28 februari 2012
De directie van VU medisch centrum biedt haar welgemeende excuses aan al haar patiënten en bezoekers aan, in het bijzonder aan hen die in de periode van 20 januari tot en met 5 februari 2012 de spoedeisende hulp hebben bezocht. In deze periode vonden daar de opnames plaats van een medisch programma waar de afgelopen week ophef over is ontstaan.
Tot grote spijt van VUmc is uit klachten en meldingen gebleken dat patiënten zich niet veilig hebben gevoeld en zich onzorgvuldig behandeld voelen. Patiënten en bezoekers geven in klachten en meldingen aan dat bij het maken van de opnames een aantal zaken niet zo is gegaan zoals had gemoeten. Iedere situatie waarin een patiënt zich niet veilig of onzorgvuldig behandeld voelt, is er een te veel. Een medisch centrum is een plek waar mensen zich veilig moeten kunnen voelen en waarop mensen moeten kunnen vertrouwen. De directie trekt zich dit zeer aan en biedt hiervoor haar excuses aan.
VUmc onderzoekt hoe de voorbereidingen en opnames precies zijn verlopen. Aan de hand van de conclusies van het onderzoek zullen de richtlijnen en gedragsregels voor samenwerking met de media opnieuw getoetst worden. VUmc zal zich meer terughoudend opstellen ten aanzien van media-activiteiten waarbij patiënten en bezoekers direct betrokken zijn.
VUmc zal in de komende weken de klachten en meldingen van de patiënten zorgvuldig afhandelen. Er is een meldpunt ingericht waar patiënten terecht kunnen met hun vragen T (020) 444 6178 - maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur of mailen naar patientenvoorlichting@vumc.nl
VUmc hoopt het vertrouwen van zijn patiënten in de komende periode weer te herstellen.
De directie van VU medisch centrum
VUmc heeft er bewust voor gekozen om publiekelijk via internet excuses aan te bieden om zoveel mogelijk (ex) patiënten en bezoekers te bereiken. Meest gestelde vragen en antwoorden Wanneer zijn er filmopnames gemaakt?
De opnameperiode heeft gelopen van 20 januari tot en met de ochtend van 5 februari 2012.
Hoe weet ik of ik ben gefilmd?
Als u in deze periode op de spoedeisende hulp bent geweest en u heeft toestemming voor het maken van filmopnames gegeven dan bent u ook daadwerkelijk gefilmd. Wanneer u niet in deze periode op de spoedeisende hulp bent geweest, dan bent u ook niet gefilmd. Bij twijfel kunt u bij patientenvoorlichting@vumc.nl met uw vragen terecht.
Hoe kan ik mijn toestemming intrekken?
Wanneer u toestemming voor het maken van filmopnames hebt gegeven en u wilt nu uw toestemming intrekken dan kunt u dit via patientenvoorlichting@vumc.nl kenbaar maken.
Heeft het VUmc hiervoor geld ontvangen?
VUmc heeft hiervoor geen geld ontvangen en ook geen geld betaald.
Waar kan ik een klacht indienen?
VUmc heeft een meldpunt ingericht voor patiënten en bezoekers die in de opnameperiode van het programma '24 uur tussen leven en dood' op de spoedeisende hulp zijn geweest en vragen hebben. Zij kunnen zich melden via telefoonnummer 020-4446178 (maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur) of mailen naar patientenvoorlichting@vumc.nl
Welke stappen onderneemt VUmc nu?
VUmc onderzoekt hoe de voorbereidingen en opnames precies zijn verlopen. Op de conclusies van dit onderzoek kan niet worden vooruitgelopen.