Verborgen camera's op eerste hulp VU medisch centrum Amsterdam

Auteur Topic: Verborgen camera's op eerste hulp VU medisch centrum Amsterdam  (gelezen 31472 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #60 Gepost op: 25 februari 2012, 23:22:32
Lijkt me logisch dat posters en flyers niet voldoende zijn, je komt met een reden op de SEH en denkt dan niet "goh eerst eens kijken wat er nog meer aan de muur hangt naast de poster dat ik het moet melden als ik de afgelopen 6 maanden in het buitenland in een ziekenhuis gelegen heb."

specialagent112

• Forum gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 26 februari 2012, 05:48:09
Nee, natuurlijk denken mensen dat niet, je bent alleen geintresseerd in je familielid of vriend die in het ziekenhuis is opgenomen, niemand kijkt naar een poster of a4't dat op een raam hangt..

Ik vind het gewoon ook een principe kwestie, die man die binnen werd gebracht na dat auto vs scooter ongeval. ik kan niet geloven dat ze hem vooraf toestemming hebben gevraagt... dan verspil je simpelweg gewoon tijd. En ik denk dat als we allemaal eerlijk zijn, dat niemand op zo'n vraag zit te wachten wanneer je met spoed naar het ziekenhuis moet..

Maargoed.. vond het wel een mooi programma, maar het kan eigenlijk niet....

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #62 Gepost op: 26 februari 2012, 09:04:31
Lijkt me logisch dat posters en flyers niet voldoende zijn, je komt met een reden op de SEH en denkt dan niet "goh eerst eens kijken wat er nog meer aan de muur hangt naast de poster dat ik het moet melden als ik de afgelopen 6 maanden in het buitenland in een ziekenhuis gelegen heb."

Voor patiënten die voor een sneetje in de vinger op de SEH komen en die moeten wachten (in praktijk blijkt dat wachten op de SEH vaak lang duurt voor dit soort gevallen) lijkt me deze voorwaarschuwing voldoende.

Nee, natuurlijk denken mensen dat niet, je bent alleen geintresseerd in je familielid of vriend die in het ziekenhuis is opgenomen, niemand kijkt naar een poster of a4't dat op een raam hangt..

Ik vind het gewoon ook een principe kwestie, die man die binnen werd gebracht na dat auto vs scooter ongeval. ik kan niet geloven dat ze hem vooraf toestemming hebben gevraagt... dan verspil je simpelweg gewoon tijd. En ik denk dat als we allemaal eerlijk zijn, dat niemand op zo'n vraag zit te wachten wanneer je met spoed naar het ziekenhuis moet..

Maargoed.. vond het wel een mooi programma, maar het kan eigenlijk niet....

Dit is natuurlijk een aanname die goed past in de trend van de discussie die is opgevoerd. Het gaat daarbij om interpretatie van feiten en meningen en niet meer om de feiten zoals die er liggen.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 26 februari 2012, 11:46:04
het feit dat er steeds meer mensen naar voren komen die zeggen "mij is op voorhand niks gevraagd" of onduidelijk/dubbelzinnig zegt mij dat de feiten nog niet helemaal duidelijk boven water zijn.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #64 Gepost op: 26 februari 2012, 22:47:25
En dan komt een lid van het productieteam in een witte jas (sic) om toestemming vargen, waarpm moet die persoon in een witte jas lopen ipv aan duidelijke herkenbaarheid als lid van het productieteam?! Suggestie wekken dat de zorg zelf de opnames regelen moet toch niet gewekt worden. Tijdens het radioprogramma zaterdagochtend op Radio 1 veegde SEH-televiserieproducent Harry de Winter overigens volop de vloer aan met de ethiek en aanpak van Eyeworks.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #65 Gepost op: 26 februari 2012, 22:56:12
Voor patiënten die voor een sneetje in de vinger op de SEH komen en die moeten wachten (in praktijk blijkt dat wachten op de SEH vaak lang duurt voor dit soort gevallen) lijkt me deze voorwaarschuwing voldoende.

Dit is natuurlijk een aanname die goed past in de trend van de discussie die is opgevoerd. Het gaat daarbij om interpretatie van feiten en meningen en niet meer om de feiten zoals die er liggen.

wel als er duidelijk bij staat dat het verborgen camera's zijn. Ik was als aanstaande pappa vanuit mijn werk op de SEH aangekomen en in de tijd dat ik moest wachten dat mijn vrouw arriveerde heb ik de A4 zien hangen, maar er NIET uit gehaald dat het verborgen opname apparatuur was.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #66 Gepost op: 27 februari 2012, 11:52:02
wel als er duidelijk bij staat dat het verborgen camera's zijn. Ik was als aanstaande pappa vanuit mijn werk op de SEH aangekomen en in de tijd dat ik moest wachten dat mijn vrouw arriveerde heb ik de A4 zien hangen, maar er NIET uit gehaald dat het verborgen opname apparatuur was.

Met communicatie staat en valt alles. Ik hoop trouwens dat het tot een rechtszaak komt om voor eens en altijd te laten toetsen wat wel en niet toelaatbaar is.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 27 februari 2012, 15:48:58
En het gaat nog even door:

VUmc stopt project Giphart

Toegevoegd: maandag 27 feb 2012, 13:24
Update: maandag 27 feb 2012, 14:53

Het VU medisch centrum in Amsterdam heeft besloten om een project met de schrijver Ronald Giphart tijdelijk stop te zetten. VUmc wil de voorwaarden van het project opnieuw tegen het licht houden. Daarbij wordt onder andere gelet op de informatie die Giphart over patiënten krijgt.

Giphart loopt in het VUmc mee met artsen, om informatie op te doen voor een nieuw boek. In een witte jas keek hij mee over de schouders van artsen van de afdeling cardiologie. Donderdag liep hij mee met een arts op de afdeling intensive care. Hij droeg daarbij een witte jas met een bordje 'stagiair'.

Geheimhouding

Giphart is niet de eerste schrijver die een tijdje heeft meegelopen in het VUmc. Ook Anna Enquist en Kristien Hemmerechts mochten een tijdje met medisch personeel meelopen. De aanvragen van andere schrijvers die mee willen lopen in het ziekenhuis zijn ook tijdelijk stilgezet.

Volgens het ziekenhuis waren met de schrijvers vooraf afspraken gemaakt over geheimhouding. Patiënten en bezoekers mogen niet herkenbaar zijn in een eventuele roman. Voordat een boek gepubliceerd wordt, heeft het VUmc het recht een roman in te zien. Het ziekenhuis zegt in een reactie dat de patiënten door middel van gesprekken en flyers werden ingelicht over de aanwezigheid van de schrijvers op de afdeling cardiologie.

Vorige week raakte het VUmc in opspraak door de samenwerking met tv-producent Eyeworks voor een programma over de afdeling spoedeisende hulp. Medewerkers van Eyeworks konden de behandeling van patiënten volgen, zonder dat de patiënten vooraf om toestemming was gevraagd. VUmc vroeg uiteindelijk aan RTL om het programma niet uit te zenden.

bron: nos.nl

Benieuwd of deze schrijvers dan ook inzicht hebben gehad in medische dossiers, of bij overleg en andere gesprekken waar patienten gegevens gebruikt werden, aanwezig waren...
Het lijkt erop dat dit een steeds grotere olievlek aan het worden is...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 27 februari 2012, 15:57:04

Giphart loopt in het VUmc mee met artsen, om informatie op te doen voor een nieuw boek. In een witte jas keek hij mee over de schouders van artsen van de afdeling cardiologie. Donderdag liep hij mee met een arts op de afdeling intensive care. Hij droeg daarbij een witte jas met een bordje 'stagiair'.

:-\ met het project zelf hoeft niets mis te zijn, maar weer wekken ze de indruk dat in dit geval een schrijver iemand is die bij de medische staf hoort....

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 27 februari 2012, 16:01:57
Patiënten doen aangifte tegen VUmc

Minstens drie patiënten doen aangifte tegen het VUmc en televisieproducent Eyeworks, omdat zij tegen hun wens zijn gefilmd op de Spoedeisende Hulp van het Amsterdamse ziekenhuis. De advocaat van de patiënten, Peter Plasman, verwacht de aangifte vandaag of uiterlijk morgen de deur uit te doen.
Vorige week ontstond ophef over de opnamen die Eyeworks in het medisch centrum maakte voor het programma ‘24 uur, tussen leven en dood’. Patiënten zou niet in alle gevallen vooraf om toestemming voor de opnames zijn gevraagd. Na de vervroegde eerste uitzending van het programma liet het VUmc vrijdag weten het programma te schrappen.
In een toelichting op de aangifte liet advocaat Plasman zaterdag in Nieuwsuur weten ‘ronduit geshockeerd’ te zijn over de manier waarop de ziekenhuistop tegen het medisch beroepsgeheim aankijkt. Eerder had bestuursvoorzitter Elmer Mulder betoogd dat het ziekenhuis duidelijk heeft willen maken hoe betrokken het ziekenhuispersoneel bij haar patiënten is, en zorgvuldig heeft afgewogen wat geheim moet blijven en wat publiek kon zijn. ‘Het is verontrustend dat een voorzitter van een ziekenhuis zo tegen het medisch beroepsgeheim aankijkt. Er is bij het beroepsgeheim geen sprake van enige spanning tussen informatieplicht en recht op privacy’, aldus Plasman in Nieuwsuur.
Volgens de advocaat zijn de patiënten niet in de eerste plaats uit op schadevergoeding. ‘Zij zijn heel erg geschrokken, en willen dat dit stopt.’ Dat het ziekenhuis inmiddels heeft besloten het programma te schrappen, doet volgens Plasman niet ter zake. ‘Het wordt kennelijk tijd dat de strafrechter nog eens heel duidelijk maakt waar de grenzen van het medisch beroepsgeheim liggen.’

http://medischcontact.artsennet.nl/artikel/111099/Patienten-doen-aangifte-tegen-VUmc.htm