Hoeveel BHV'ers moeten er aanwezig zijn.

Auteur Topic: Hoeveel BHV'ers moeten er aanwezig zijn.  (gelezen 15354 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2005, 08:42:38
Nee, tenminste 1 op 50 werknemers. of zoveel meer als blijkt uit een gedegen RI&E

Waar het mij om gaat is niet een richlijn, maar een keiharde eis. Zoals je in de interne instructie van de arbeidsinspectie kunt lezen, zegt de richtlijn welliswaar dat alle aanwezigen en dingen als zelfredzaamheid etc meetellen maar dat er alleen gehandhaafd kan worden op het aantal werknemers. En het gaat nu juist om dat laatste.

Dat 1 BHV'er in dit geval niet voldoende is mag duidelijk zijn, maar schijnbaar is meer niet gemakkelijk af te dwingen, vandaar de vraag .... (en helaas nog geen bruikbaar antwoord)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 4 februari 2005, 13:41:46
Waar het mij om gaat is niet een richlijn, maar een keiharde eis. Zoals je in de interne instructie van de arbeidsinspectie kunt lezen, zegt de richtlijn welliswaar dat alle aanwezigen en dingen als zelfredzaamheid etc meetellen maar dat er alleen gehandhaafd kan worden op het aantal werknemers. En het gaat nu juist om dat laatste.

Dat 1 BHV'er in dit geval niet voldoende is mag duidelijk zijn, maar schijnbaar is meer niet gemakkelijk af te dwingen, vandaar de vraag .... (en helaas nog geen bruikbaar antwoord)

Dat zul je ook nooit krijgen.
De ultime beantwoording van de vraag wat genoeg is wordt door de rechter gegeven als het na een incident tot een rechtzaak komt.

STRJ

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 18 februari 2005, 00:00:37
praktijk is dat vele verzorgingshuizen en bejaardenhuizen alle avond en nachtverpleegsters opleiden tot BHV-ers. Zodat ze in alle gevallen voldende opgeleiden mensen hebben!!

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2005, 02:20:26
praktijk is dat vele verzorgingshuizen en bejaardenhuizen alle avond en nachtverpleegsters opleiden tot BHV-ers. Zodat ze in alle gevallen voldende opgeleiden mensen hebben!!

Ook als er maar een voor de hele bouw is ?

Bob

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 18 februari 2005, 23:04:41
Beste mensen,

Als je het echt wil weten vraag dan eens de NTA8112 op (bij www.nen.nl)en dan speciaal de uitvoering voor verzorgings huizen.

Hier in staat precies wat je allemaal moet doen tijdens een ontruiming.
Kijk dan eens hoeveel BHV ers je nodig heb om dit plan uit te voeren meestal kom je handen tekort vooral in de nacht.

Heb je mensen in het pand die niet zelfredzaam zijn zorg dan in ieder geval dat je direct een hand brand melder activeer dan gaat de brandweer alvast rijden.
Maak zelf of collega vervolgens direct een perfecte telefonische melding met het aantal, die zich in dat bewuste deel bevinden en wat er brand.
Dan zal de brandweer onmiddellijk meer auto`s sturen!!!
Meer brandweerauto`s=meer personeel maar ook ambulance`s.

Zorg ook dat als je met maar 3 mensen in het pand ben die nacht dat je continu een portofoon bij je heb.
Je hebt continu contact met je collega en dan heb je ook sneller hulp en de ander kan bellen terwijl jij gaat blussen en of redden.......

Inderdaad de wetgeving geeft aan dat er 1 BHV er op 50 man moet zijn, maar voor 100 man 2  BHV ers maar begrijp wel dat dit minimale eisen zijn!!!!!.

Lees ook eens de artikelen 2.16tm2.22 van de arbo wet.

Ook ben je verplicht om een BNP (bedrijfs noodplan)te hebben met daarin een hoofdstuk ontruiming met tekeningen conform de NTA 8112.
En dit ontruimings deel dient recent te zijn gekeurd en gestempeld door de brandweer.

Lees ook de RI&E(risico inventarisatie en evaluatie)hierin staan alle gevaarlijke punten in het verzorgingshuis.

Heb je echt nog vragen of ondersteuning nodig bel gerust met Arie Seekles van de Arbo Unie afd. Opleidingen & Training 023-5158600 of email arie.seekles@nw.arbounie.nl Arie kan je alles daar over vertellen en helpen daar bij.
Arie zit ook in de NEN commissie die de NTA`s ontwikkeld en daar door dus goed op de hoogte van de wetgeving.

Groeten en een veilig jaar toe gewenst

Bob Hulst Brandweer Instructeur Arbo Unie Haarlem 

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 24 februari 2005, 20:31:01
Bob,

kun jij aangeven wat, in het voorbeeld, het aantal hulpverleners aanwezig moet zijn ?
Ik vind de norm net iets te prijzig.

OVR Defensie

• Junior gebruiker
  • **
  • Hulpverlenen is teamwork
Reactie #26 Gepost op: 24 februari 2005, 23:05:24
Het blijft een norm en geen keiharde eis. :(

BHV-ers opleiden in de zorginstellingen is niet te betalen. Eisen zijn leuk maar er moet ook geld voor zijn. Laat het ministerie van VWS maar eens over de brug komen. Zowel voor opleidingen en oefeningen als voor meer personeel in de nachtelijke uren. Zo niet dan blijft de veiligheid in zorginstellingen een probleem.

In onze instructie is opgenomen dat de nachtzuster in geval van calamiteiten contact moet opnemen met de RAC en direct uitlegt wat de situatie is (verzorgingshuis met xx aantal niet zelfredzame bejaarde mensen).

Hiermee wordt wel het probleem op het bordje van de brandweer en GHOR gelegd. :-[

Maar de zorg mag niets kosten!!!

Bob

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 25 februari 2005, 23:51:41
Beste Mensen,

Inderdaad is de NTA8112 een norm maar deze word wel door de brandweer als leidraad gebruikt!
Een ontruimingsplan wat conform de NTA8112 is zal voor 95% direct goed gekeurd worden.

De NTA is dus maat gevend voor de brandweer en dus ook voor ons allemaal.

De NTA reeks is nog in ontwikkeling ik heb net het concept gezien voor gebouwen met publiek functies
(NTA8112-4) en er komen er nog 5 het laatste die gemaakt gaat worden is de NTA 8112-9 voor gebouwen met cellen / separeer.

Er is net een concept uit voor de BHV opzet, zag ik vandaag in mijn post vakje ik heb nog geen tijd gehad om deze door te lezen maar ik kom er op terug.
Hij heet NTA4000 geloof ik.
Ik zal hem dinsdag eens door lezen.

Maar als we nu kijken naar de arbo wet is de minimale eis 1 BHVer op 50personen / bezoekers en op 100 dus 2 enz.
Maar daar moet je dan wel een goed geweten bij hebben.
En dus zeker weten als er iets aan de hand is dat ze de kar kunnen trekken.

Van de week kwam ik ook weer zo iets tegen:

1 slaapwacht op 25 personen is goed maar in de Brandmeldcentrale zat in de nacht nog wel 3 minuten doormeld vertraging!!!!!
Dit is dus heel stom want als je slaap heb je tijd nodig om wakker te worden, oké dat gaat snel als je wakker word van een slowwoop toeter, maar dan moet je gaan zoeken wat er is!
Als het dan echt brand dan heb je al veel tijd verloren zeker 2a 3minuten.
Maar dan ben je nog steeds alleen!!!!

En kan je dus niet veilig een brand blussen (ivm je eigen veiligheid).
Als die 3 minuten doormeld vertraging er niet is dan duurt het nog 4 minuten voor dat de brandweer er is en met vertraging dus nog 7 MINUTEN!!!
En kan dus een hoop slachtoffers schelen zeker met niet zelfredzame mensen!!!

Op dat moment heb je alle handen nodig die kunnen helpen.

Denk ook eens aan het plaatsen van evack chairs super snel veilig de trap af met die personen.
Hoort eigelijk op elke verdieping bij noodtrappenhuis.
Zeker als er veel rolstoel afhankelijke mensen zijn.

Groeten Bob Hulst

OVR Defensie

• Junior gebruiker
  • **
  • Hulpverlenen is teamwork
Reactie #28 Gepost op: 26 februari 2005, 10:42:29
Leuk al die regeltjes, maar helaas werkt het in de praktijk in veel verzorgingshuizen heel anders.

Het is voor de nachtwacht, die heel vaak alleen is, niet te doen om de mensen te evacueren. Als ze al niet in paniek raakt.

En dan BHV opgeleid of niet, als je dat niet oefent dan ben je niet op je taak berekend.

Het opleiden van  alle mensen die meedraaien in een nachtdienst (afhaneklijk van de instelling) toch gauw 17 medewerkers voor kleine huizen tot 30 medewerkers voor de grotere huizen, kost te veel en je kunt ze niet getraind houden. Dan is het op papier geregeld maar in de praktijk zal het niet werken.

En nogmaals, Je kunt niet in je eentje alle bewoners evacueren.

Dus als een beginnnende brand niet te blussen valt. Zo snel mogelijk naar buiten als nachtwacht, contact zoeken met de alarmcentrale brandweer en de situatie doorgeven (dat je dus zit met een x aantal niet zelfredzame mensen) zodat er adequaat opgeschaald kan worden.

Vanuit de preventieve kant is het belangrijk dat er goed gekeken wordt naar de compartimentering en eist dat deze in orde is. In een aantal gevallen zal je als preventist dus goed moeten kijken of dat klopt. En dan niet alleen eisen stellen aan de deuren e.d. maar ook naar de plafonds (ik kom veel plaatsen tegen waar de compartimentering t.o.v. de deuren klopt of kloppend is gemaakt maar dat de ruimte dan boven het verlaagde plafond gewoon doorloopt. Dit is dan schijnveiligheid.

;D

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 26 februari 2005, 22:06:25
En wie zoekt wie om de schuld te kunnen geven als er doden vallen ?