Inzet van buurtbewoners bij brand in zorginstellingen?

Auteur Topic: Inzet van buurtbewoners bij brand in zorginstellingen?  (gelezen 16371 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bewapi

• Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 27 februari 2012, 10:33:00
oe wil jij het dan doen? Als nachtdienst in je eentje, 30 bewoners,    

Ophoging nachtdienst een idee? Slaapwacht? Hoe ga je in godsnaam in je eentje de hulpdiensten alarmeren, opvangen, begidsen en ontruimen , 30 niet zelfredzame personen? Trappen vs Rolstoelen?
Voor velen klinkt het altijd raar maar dan is de nachtdienst ( slaapwacht ) er puur en alleen voor calamiteiten, maarja het is niet anders. Misschien zijn er zelfs wel werkzaamheden ( schoonmaken, technisch onderhoud ) die snachts uitgevoerd kunnen worden ipv overdag, dan scheelt dat overdag mensen en zal de ophoging van de nachtdienst een kleinere kostenpost zijn ( extra kosten = vergoeding onregelmatige dienst )

compartimentering...  
Compartimentering is leuk, maar hoe zit het met de rook?
In mijn locatie is er veel geld besteed aan compartimentering, de procedure's houden hier geen rekening mee, het gehele compartiment moet nog steeds binnen 15 minuten leeg zijn ( brandweer aanrijtijd 8 minuten, voorbereiding tot inzet 7 minuten ). Ook al hebben de kleine ruimte's een WBDBO van 30 minuten en een afdeling 60 minuten.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 27 februari 2012, 16:58:42
Compartimentering is leuk, maar hoe zit het met de rook?
In mijn locatie is er veel geld besteed aan compartimentering, de procedure's houden hier geen rekening mee, het gehele compartiment moet nog steeds binnen 15 minuten leeg zijn ( brandweer aanrijtijd 8 minuten, voorbereiding tot inzet 7 minuten ). Ook al hebben de kleine ruimte's een WBDBO van 30 minuten en een afdeling 60 minuten.
Als het goed is, is 1 gang 1 compartiment, die afgesloten wordt met deuren die dichtvallen door het automatisch alarm. In dat comtartiment vormen de kamers opzich allemaal subcompartimenten, staat 1 kamer in brand laat je die dicht, en de omliggende de kamers ontruim je als eerste. En meestal is dit toch wel voldoende.

bewapi

• Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 28 februari 2012, 14:39:01
Uiteraard.
Daarbij houdt je rekening met de kubus gedachte, maar ik vind dat men zich vaak beroept op het feit dat er gecompartimenteerd wordt dus het valt allemaal wel mee.

In de genoemde casus, 1 medewerker op 30 niet / verminderd zelfredzame patienten.
in mijn ogene kan die ene persoon nooit verantwoordelijk zijn voor de blussing + ontruiming ( we gaan er immers vanuit dat er een kans bestaat om de brand te blussen ), wie borgt de veiligheid van die medewerker?

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 28 februari 2012, 18:22:35
(-)

In de genoemde casus, 1 medewerker op 30 niet / verminderd zelfredzame patienten.
in mijn ogene kan die ene persoon nooit verantwoordelijk zijn voor de blussing + ontruiming ( we gaan er immers vanuit dat er een kans bestaat om de brand te blussen ), wie borgt de veiligheid van die medewerker?

Daarom is het beleid in dit geval dus ook eerst jezelf redden en de bewoners op hun kamer laten waar nodig.

En klusjes doen in de nachtdienst is geen optie. Soms gehandicapten hebben slaapproblemen en jij zou het ook niet prettig vinden als er de hele nacht iemand bij je over de gang loopt te vegen, stofzuigen, moppen en zelfs boren;)

Voor een slaapwacht betaal je toch ook een hoop, en heb je aan 2 personen wel voldoende dan?

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #34 Gepost op: 28 februari 2012, 19:39:09
Ikzelf werk niet in de zorg of de hulpverlening, maar heb het wel van nabij meegemaakt.

Voornamelijk oudere mensen, minder mobiel, die met z'n 2en op een kamer liggen, waar 9 kamers op een gang zijn, en waar 2 gangen per vleugel zijn. (36 personen dus).
Voor die mensen is er dan 1 nachtverpleegkundige, en 1 "vliegende keep". (soms met een vervoermiddel) waarmee die zich in de instelling kan verplaatsen en altijd "boven de sterkte" aanwezig is. (bijvoorbeeld bij het verschonen van een bed, een zorgvrager die gedoucht moet worden, etc.)
Zolang alles goed gaat, kan die nachtverpleegkundige alle zorgvragen afhandelen, maar in geval van brand is het gewoon onmogelijk om zowel te alarmeren, blussen, redden, gidsen en opvangen.

Daarom wordt er in de meeste zorginstellingen uitgegaan van "dichte deur=veilig".

Als er brand ontstaat in een kamer, zal na ontdekking (alarmering) die kamer 1x benaderd worden, (redding), daarna wordt de deur afgesloten en gaat men evacueren.
De overige zorgvragenden worden indien mogelijk verzameld op een centrale plaats, (terras, balkon, pleintje in de instelling), waar de overige BHV'ers ze gerust kunnen stellen en opvangen.

Zolang de brandende ruimte gesloten blijft, kan de brand wel groter worden, maar doordat eerst de dichtstbijzijnde kamers ontruimt worden, is de kans op slachtoffers (naast die van de brandruimte?) kleiner.

De brandweer mag dan bij aankomst de blussing doen, en de GGD opvang slachtoffer(s).
Daar komt de taak van de aanwezige personen in de instelling in het kort op neer.

Wat ik als "buurtbewoner" daarbij zou kunnen doen, is op verzoek van de hulpdiensten, de ontruimden opvangen, gerust stellen, van dekens of eten/drinken voorzien, (wat de hulpdiensten verstrekken).

Maar verwacht van mij als buurtbewoner niet, dat ik een zorgvrager door een brandende /rokende ruimte naar buiten ga begeleiden.
Daarvoor zou ik bijna zeggen, is het slogan "ikke ikke ikke, en de rest...." (foei)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 28 februari 2012, 19:48:35
(-)
Maar verwacht van mij als buurtbewoner niet, dat ik een zorgvrager door een brandende /rokende ruimte naar buiten ga begeleiden.
Daarvoor zou ik bijna zeggen, is het slogan "ikke ikke ikke, en de rest...." (foei)
hihi, ik vindt ook niet dat je kunt verwachten van buurtbewoners dat zij een pand in gaan... maar buiten voor opvang zorgen kunnen ze best. Al moet je het ze niet vragen maar gelukkig wordt dit in nl vaak genoeg uit zichzelf aangeboden.  O0

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 28 februari 2012, 21:27:40
Citaat
Zolang alles goed gaat, kan die nachtverpleegkundige alle zorgvragen afhandelen, maar in geval van brand is het gewoon onmogelijk om zowel te alarmeren, blussen, redden, gidsen en opvangen.
Dus, het alarmeren wordt gedaan door de brandmeldinstallatie.De brandweer komt vanzelf naar je toe, als je zelf snel het begin van brand blust, zoals je in je BHV opleiding leert, kun je de taak van het redden en gidsen en opvangen laten vervallen.
KISS principe  998765
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

bewapi

• Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 29 februari 2012, 12:41:51
Daarom is het beleid in dit geval dus ook eerst jezelf redden en de bewoners op hun kamer laten waar nodig.

En klusjes doen in de nachtdienst is geen optie. Soms gehandicapten hebben slaapproblemen en jij zou het ook niet prettig vinden als er de hele nacht iemand bij je over de gang loopt te vegen, stofzuigen, moppen en zelfs boren;)

Voor een slaapwacht betaal je toch ook een hoop, en heb je aan 2 personen wel voldoende dan?

Bij ons in de nacht werken er 2 medewerkers van de civiele dienst die zich de gehele nacht bezig houden met schoonmaak werkzaamheden, uiteraard is de gebouwelijke situatie daarbij van belang. Ik ben het met je eens dat de patienten / clienten er geen overlast van mogen ondervinden.

Ja een slaapwacht kost geld, maar geld versus veiligheid is bij mij geen argument.
Bij ons zitten er 8 mensen in de nachtdienst en de optie iemand op zijn kamer laten zitten is geen optie. iedereen wordt ontruimd / gered, eigen veiligheid staat voorop maar daar zijn de 8 personen op gebaseerd.

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 29 februari 2012, 12:44:49
Ja maar dat is bij jullie  ;)

Daar in de instelling is er overdag eigenlijk al mensen te weinig door de bezuinigingen, en mocht er iemand in het weekend ziek worden mag er geen vervanging geregeld worden :-\ Dus zouden de mensen zelfs de hele dag in bed blijven liggen...

Dan heb ik liever dat dat eerst opgelost wordt want de mensen zitten een uurtje best veilig op hun kamer. En laat de brandweer nou veel beter getraind zijn op het redden van mensen dan verzorgenden >:D

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 6 april 2012, 00:42:04
Ik werk in de nachtdienst in een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Zowel EMB als IBG mensen. We werkte tot 1 april met 6 mensen en na die datum is het uit bezuinigingen terug gebracht naar 5 mensen.
Twee daarvan bemannen de bewakingscentrale, en de overige 3 zullen dus een evt ontruiming moeten doen. We hebben wel allemaal BHV.
Er wordt gewoon vanuit gegaan dat we met 5 mensen niet iedereen kunnen ontruimen, maar dat het met 6 ook niet zou lukken. Waarom dan niet met 5 mensen werken is de redenatie. Bespaart toch de loonkosten van één persoon.

Helaas is dat de keiharde werkelijkheid, en zijn slachtoffers een ingecalculeerd risico. Zorg is niet meer de zorg zoals iedereen denkt, maar is inmiddels ook een kwestie van centen geworden. Helaas is dat niet algemeen bekend, en dat houden de mensen hogerop graag zo.

Het personeel wat direct met de zorgvragers werkt, doet zijn/haar uiterste best maar komt niet door de op financieel gewin uit zijnde managers heen. Die runnen een zorginstelling als een fabriek, waarbij er opbrengst moet zijn.

Personeel is daarbij een kostenpost, en 's nachts al helemaal.