Inzet van buurtbewoners bij brand in zorginstellingen?

Auteur Topic: Inzet van buurtbewoners bij brand in zorginstellingen?  (gelezen 16359 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #50 Gepost op: 17 juli 2012, 01:31:23
De zorg is al jaren een grote zorg als het gaat om brandveiligheid.

BHV-ers zijn een must maar dan wel met voldoende mensen, goede opleidingen, oefeningen en materialen. In de huidige structuur worden kansberekeningen gemaakt op basis van het verleden. Ohhh er is nog nooit wat gebeurt dus dan zal er ook nooit wat gebeuren. Dat is een stijl van management die je veel ziet en vaak gegeven door geld.

Nu moeten we ook wel kritisch de vraag stellen of een instelling kan voldoen aan de optimale invulling? Aan veiligheid zitten grenzen zeker als het gaat om geld. Je kan veel doen aan preventieve maatregelen maar de mens is de zwakste schakel. Daarom is sturing en handjes zo belangrijk.

Ik ben van mening dat je bij een daadwerkelijke brand in een zorginstelling direct moet opschalen. Groot opschalen en dan is afschalen altijd makkelijker. Je hebt nu eenmaal veel handjes nodig bij een ontruiming. De brandomvang is vaak maar beperkt tot 1 kamer maar de rooktontwikkeling is enorm.

Burgers inzetten bij een ontruiming kan een mooie oplossing zijn maar heeft veel beperkingen. Geen gegarandeerde opkomst omdat bijvoorbeeld mensen werken, weg of op vakantie zijn. Het ontbreken van structuur zou je nog kunnen oplossen door wijkteams te maken onder de vlag van het Rode Kruis. Deze ontwikkeling wordt sowieso bekeken voor de toekomst om ingezet te worden bij rampen. Dan heb je meer tijd voor opkomst en organiseren, bij brand heb je die tijd niet. Mijn angst zit hem in de gevaarszetting van brand. Zouden burgers buiten blijven bij een ontruiming als de afdeling vol hangt met rook en er nog mensen binnen zijn? Blijven ze dan buiten wachten totdat de brandweer er is met ademlucht?  

Kort en goed, zorg verdient de juiste aandacht als het gaat om brandveiligheid. Een passende oplossing is er bijna niet zonder dat het extra geld gaat kosten voor de instellingen. Daarom dient de overheid de basis brandweerzorg sterk te houden, anders is de ramp geboren!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 17 juli 2012, 12:02:27
't Is te hopen dat de burgers buiten blijven bij brand, anders heeft de brandweer nog meer werk. Al moet alles ook in de contect bekeken worden: meewerken aan de evacuatie van een belendende vleugel die door compartimentering is gescheiden van de brandplaats kan misschien lukken, maar anderzijds moet je je weer afvragen of de evacuatie van die vleugel op dat moment prioritair is. Het antwoord daar op is neen.

Alexander

• Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #52 Gepost op: 17 juli 2012, 12:57:03
Klopt Stijnc. Met respect maar is een gemiddelde burger in staat om risico's bij brand te herkennen? Eerste prioriteit is toch het compartiment waar de brand is. Pas in 2e instantie de omliggende compartimenten. Ik zou er niet aan moeten denken dat de buurt in en uit een brandend pand loopt. Dan heb je totaal geen overzicht meer hoeveel mensen er binnen zijn.

Zomaar burgers inzetten geeft dus een verhoogt risico op ongevallen. De adrealine stijgt hun oren uit en dan ïs de kans erg groot dat ze "domme" dingen gaan doen. Je zou dus moeten opleiden om de risico's duidelijk te maken. Daarmee verklein je misschien de kans op ongevallen. Wel kun je burgers inzetten voor begeleiding van de mensen als ze buiten zijn. Maar dan nog weet je nooit of de vrijwilligers er zijn op het moment dat je ze nodig hebt.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 17 juli 2012, 13:32:43
Klopt Stijnc. Met respect maar is een gemiddelde burger in staat om risico's bij brand te herkennen? Eerste prioriteit is toch het compartiment waar de brand is. Pas in 2e instantie de omliggende compartimenten. Ik zou er niet aan moeten denken dat de buurt in en uit een brandend pand loopt. Dan heb je totaal geen overzicht meer hoeveel mensen er binnen zijn.

Zomaar burgers inzetten geeft dus een verhoogt risico op ongevallen. De adrealine stijgt hun oren uit en dan ïs de kans erg groot dat ze "domme" dingen gaan doen. Je zou dus moeten opleiden om de risico's duidelijk te maken. Daarmee verklein je misschien de kans op ongevallen. Wel kun je burgers inzetten voor begeleiding van de mensen als ze buiten zijn. Maar dan nog weet je nooit of de vrijwilligers er zijn op het moment dat je ze nodig hebt.

Inderdaad. En het zou dan kunnen dat buurtbewoners geëvacueerden bij zich thuis gaan opvangen. Mooi, en in de winter ook lekker warm en droog. Maar wat als de toestand van de opgevangene dan plots achteruit gaat? Dan moet je als hulpverlener ook nog eens een medische inzet gaan doen 10 huizen verder, gevolg, nog meer chaos. Laat buurtbewoners maar gewoon de hulpdiensten correct verwittigen, dekens aanbrengen en voor de rest niet te veel in de weg lopen, en eventueel ondersteunende taken doen in het veilige deel van de instelling: opvangen, luisterend oor zijn en koffie ronddragen.

De hulpvaardigheid van sommigen is zelfs al te laag voor dat, heb ik soms de indruk. Ervaringen ermee: met mijn materiaal gaan lopen terwijl ik bij -10 ehbo verleen aan een gevallen iemand, en op de vraag van een OVD of hij een gesloten wasmand kan krijgen voor een verbrand kind in te koelen en te stabiliseren kreeg hij van een wasserette eigenares het volgende antwoord: ben je gek, en gij die dan niet teruggeven, en dan ben ik hem kwijt...

Bweer

• Forum gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 17 juli 2012, 16:19:41
Het argument dat er toch nooit wat gebeurt wordt helaas zelfs bij de brandweer gebruikt.

Dit soort "managers" zouden strafrechtelijk vervolgd moeten kunnen worden, dan worden dit soort acties minder vanzelfsprekend.

Alexander

• Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #55 Gepost op: 17 juli 2012, 16:33:56
@stijnc Dat is inderdaad wel een heel bijzonder verhaal...

Toch geloof ik in de kracht van burgerhulpverlening maar daar zijn grenzen aan. Ik ben voor meer zelfredzaamheid maar bij brand zijn die mogelijkheden erg beperkt. Je komt al gauw in een gevaarlijke situatie terecht. Daarnaast vergrijst de bevolking erg snel waardoor de mensen die nu zelfredzaam zijn over 5 of 10 of 15 jaar dat niet meer zijn.

En in NL zijn we erg goed in achteraf-beleid maken. Eerst moet er wat gebeuren en dan gaan we nadenken. Kijk maar naar de vuurwerkramp Enschede, Cafebrand Volendam, Schipholbrand, Chemiepack Moerdijk, etc. etc.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 17 juli 2012, 16:38:15
Nu moeten we ook wel kritisch de vraag stellen of een instelling kan voldoen aan de optimale invulling? Aan veiligheid zitten grenzen zeker als het gaat om geld. Je kan veel doen aan preventieve maatregelen maar de mens is de zwakste schakel. Daarom is sturing en handjes zo belangrijk.
Je kunt inderdaad niet van een zorginstelling verwachten dat zij voldoen aan de optimale invulling aan brandveiligheid voor bewoners en medewerkers. De zorginstelling akn er wel zorg voor dragen hier zo dicht mogelijk tegen aan te gaan zitten. Door te gaan schrappen in personeel voor de nacht en dus ook BHVers ga je steeds verder van die optimale invulling. Waardoor het probleem dus ook steeds meer bij de brandweer kom te liggen.
En is dat een positie waar we als brandweer in willen komen?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 28 december 2012, 09:01:31
Buurt bereid om zorginstellingen te helpen bij calamiteiten

28 december 2012

Buurtbewoners van de zorginstellingen Frion en Zonnehuisgroep IJssel-Vecht zijn graag bereid zijn om hun kwetsbare buren te helpen bij een calamiteit. Dit blijkt uit een onderzoek dat Brandweer Zwolle hield in de buurt van de twee zorginstellingen. Aanleiding van het onderzoek was het landelijke rapport van de gezamenlijke Rijksinspecties ‘brandveiligheid van zorginstellingen' en het onderzoeksrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ‘Brand in Rivierduinen: veronderstelde veiligheid'. Onder de noemer Community Safety wil Brandweer Zwolle samen met burgers, het bedrijfsleven en instellingen van de Gemeente Zwolle investeren in het voorkomen van brand.

De ervaring leert dat burgers kunnen en willen helpen als er een calamiteit is. Brandweer Zwolle heeft daarom actief Frion en Zonnehuisgroep IJssel-Vecht benaderd om vanuit Community Safety onderzoek te doen. De veronderstelling was dat veel inwoners van Zwolle graag willen helpen als er iets aan de hand is bij kwetsbare buurtgenoten. 3700 buurtbewoners, die in een straal van 5 minuten vanaf de twee zorglocaties wonen, werden benaderd door middel van een enquête. Hen werd onder andere de vraag gesteld ‘bent u bereid te helpen bij een calamiteit'? Uit de uitkomsten blijkt inderdaad dat veel buurtbewoners dit willen op het moment dat het nodig is. Zo kan een ouderenlocatie in Zwolle Zuid rekenen op de inzet van meer dan 100 buurtbewoners als er hulp nodig is.

http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/rss/rss/@34615/buurt-bereid/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 28 december 2012, 13:24:21
Burgerhulpverlening bij zorginstellingen is goed maar WEL in de tweede cirkel, o.a. opvang en begeleiding.
En duidelijke instructie, om niet met mensen te gaan lopen of slepen. anders zijn de tellingen niet juist meer en wordt de paniek maar groter.
Ervaring leert dat de aandacht vaak voldoende is om de rust te bewaren.

Het werken in de eerste en tweede cirkel is duidelijk voor de hulpverleningsdiensten.
Bij instappen begint de inzet.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #59 Gepost op: 28 december 2012, 13:28:15
Burgerhulpverlening bij zorginstellingen is goed maar WEL in de tweede cirkel, o.a. opvang en begeleiding.
En duidelijke instructie, om niet met mensen te gaan lopen of slepen. anders zijn de tellingen niet juist meer en wordt de paniek maar groter.
Ervaring leert dat de aandacht vaak voldoende is om de rust te bewaren.

Het werken in de eerste en tweede cirkel is duidelijk voor de hulpverleningsdiensten.
Zoals ik het verhaal begrijp willen ze de burger inzet al vanaf minuut 1 bij een incident, en dat burgers komen helpen bij evacuatie.
Volgens mij ga je een hoop extra zorgen op je hals halen, ook omdat het lijn brengen in een incident op deze manier veel lastiger zal gaan worden. Dus ook je plaatje van wat er aan de hand is zal of onduidelijk blijven, of geheel niet te krijgen zijn.