Ten eerste vind ik het ook heel zorgelijk deze situatie. Ik begrijp ook dat jullie als brandweerlieden verontwaardigd zijn. Ik als blauw reageerbuisje (zoals wij in Amsterdam weleens door de brandweer genoemd worden) weet niet wat ik zou doen in zo'n situatie. Ons protocol is ook om niet een brandend pand in te gaan. Worden wij naar een brandmelding gestuurd moeten wij buiten blijven. Maar als ik dit dan lees krijg ik wel het gevoel dat ik naar binnen zou gaan. Dat weet je alleen als je daadwerkelijk in zo'n situatie komt en hopelijk gebeurd dat nooit.
Maar we moeten niet vergeten dat de bezuinigingen in de zorg ook maar doorgaan net als in de blauwe en rode kolom. Ze kampen in de zorg met een structureel personeelskort. Mijn vraag is waar halen ze het geld en het personeel vandaan om die dekking waar jullie het over hebben, om die 24/7 te kunnen garanderen. Zelf zie ik het wel als een positieve ontwikkeling dat buurtbewoners of kantoren mee helpen bij de opvang. Let wel, alleen de opvang van de bewoners. Het personeel van de instelling ontruimd de instelling, begeleidt de bewoners naar buiten. Als de bewoners buiten zijn, dan kunnen de buurtbewoners en/of personeel van de kantoren de bewoners daar opvangen. Hierdoor vang je wel het gebrek aan personeel op en kan het personeel van de instelling sneller ontruimen.