Inzet van buurtbewoners bij brand in zorginstellingen?

Auteur Topic: Inzet van buurtbewoners bij brand in zorginstellingen?  (gelezen 15888 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2012, 22:22:13
Tegenstrijdig, hoe kan er nu rook in de vluchtweg zijn, als de kamers brandcompartimenten zijn? Oftwel, bij brand in een kamer (en die deur laat je dicht!) heb je een uur de tijd om de personen het dichts bij het gevaar in veiligheid te brengen. Bij brand elders in het gebouw, en er staat rook in de gang(en) die naar de kamers leiden is er dus iets mis met het brand compartiment, en hoe veilig zijn deze bewoners dan nog???
Volgens mij is er iets fundamenteels mis met de filosofie die achter deze ontruimingsinstructie zit. Maar wel lekker goedkoop, je leidt een minimaal aantal BHV-ers op, bij een incident ga je buiten staan en wacht op de brandweer. >:(

Nouja, ik ben bij verzorgingstehuizen geweest waar de verplegers (tevens officieel BHV-er) nog niet eens weten op welke kamer zij moeten zijn na het afgaan van het brandalarm of doodleuk op de verkeerde kamer staan te koekeloeren. En inderdaad, het is bijzonder zorgelijk dat er -vooral 's nachts-  maar zo weinig 'reddend' personeel aanwezig is. Maar ach, misschien dat rapporten als die van de Geinsche Hof weer wat nieuw licht op de zaak werpen en strengere eisen aan de BHV'ers in zorginstellingen gaan stellen...... ::)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2012, 22:48:41
Ten eerste vind ik het ook heel zorgelijk deze situatie. Ik begrijp ook dat jullie als brandweerlieden verontwaardigd zijn. Ik als blauw reageerbuisje (zoals wij in Amsterdam weleens door de brandweer genoemd worden) weet niet wat ik zou doen in zo'n situatie. Ons protocol is ook om niet een brandend pand in te gaan. Worden wij naar een brandmelding gestuurd moeten wij buiten blijven. Maar als ik dit dan lees krijg ik wel het gevoel dat ik naar binnen zou gaan. Dat weet je alleen als je daadwerkelijk in zo'n situatie komt en hopelijk gebeurd dat nooit.

Maar we moeten niet vergeten dat de bezuinigingen in de zorg ook maar doorgaan net als in de blauwe en rode kolom. Ze kampen in de zorg met een structureel personeelskort. Mijn vraag is waar halen ze het geld en het personeel vandaan om die dekking waar jullie het over hebben, om die 24/7 te kunnen garanderen. Zelf zie ik het wel als een positieve ontwikkeling dat buurtbewoners of kantoren mee helpen bij de opvang. Let wel, alleen de opvang van de bewoners. Het personeel van de instelling ontruimd de instelling, begeleidt de bewoners naar buiten. Als de bewoners buiten zijn, dan kunnen de buurtbewoners en/of personeel van de kantoren de bewoners daar opvangen. Hierdoor vang je wel het gebrek aan personeel op en kan het personeel van de instelling sneller ontruimen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2012, 22:57:22
Ten eerste vind ik het ook heel zorgelijk deze situatie. Ik begrijp ook dat jullie als brandweerlieden verontwaardigd zijn. Ik als blauw reageerbuisje (zoals wij in Amsterdam weleens door de brandweer genoemd worden) weet niet wat ik zou doen in zo'n situatie. Ons protocol is ook om niet een brandend pand in te gaan. Worden wij naar een brandmelding gestuurd moeten wij buiten blijven. Maar als ik dit dan lees krijg ik wel het gevoel dat ik naar binnen zou gaan. Dat weet je alleen als je daadwerkelijk in zo'n situatie komt en hopelijk gebeurd dat nooit.

Maar we moeten niet vergeten dat de bezuinigingen in de zorg ook maar doorgaan net als in de blauwe en rode kolom. Ze kampen in de zorg met een structureel personeelskort. Mijn vraag is waar halen ze het geld en het personeel vandaan om die dekking waar jullie het over hebben, om die 24/7 te kunnen garanderen. Zelf zie ik het wel als een positieve ontwikkeling dat buurtbewoners of kantoren mee helpen bij de opvang. Let wel, alleen de opvang van de bewoners. Het personeel van de instelling ontruimd de instelling, begeleidt de bewoners naar buiten. Als de bewoners buiten zijn, dan kunnen de buurtbewoners en/of personeel van de kantoren de bewoners daar opvangen. Hierdoor vang je wel het gebrek aan personeel op en kan het personeel van de instelling sneller ontruimen.
De ellende is dat branden in verzorgingsinstellingen over het algemeen als OMS op de RAC binnenkomen. Heb je een OMS tijdens de nacht bij een zorginstelling waar mensen bedlegerig zijn, en zoals al eerder genoemt vastgebonden liggen op bed. En daar blijkt daadwerkelijk brand te zijn met grote rookontwikkeling waardoor er ontruimt moet gaan worden sta je als brandweer zijnde met 3-0 achter.

Er zal snel opgeschaald  moeten worden, maar de eerst aankomende TS krijgt direct een onmogelijke klus voor de kiezen, en die zal zich dan zeker 10 minuten staande moeten houden. Bwoners evacueren, beginnen met de brandbestrijding. Geen makkelijke opgave


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2012, 23:06:05
De ellende is dat branden in verzorgingsinstellingen over het algemeen als OMS op de RAC binnenkomen. Heb je een OMS tijdens de nacht bij een zorginstelling waar mensen bedlegerig zijn, en zoals al eerder genoemt vastgebonden liggen op bed. En daar blijkt daadwerkelijk brand te zijn met grote rookontwikkeling waardoor er ontruimt moet gaan worden sta je als brandweer zijnde met 3-0 achter.

Er zal snel opgeschaald  moeten worden, maar de eerst aankomende TS krijgt direct een onmogelijke klus voor de kiezen, en die zal zich dan zeker 10 minuten staande moeten houden. Bwoners evacueren, beginnen met de brandbestrijding. Geen makkelijke opgave

De melding OMS is geen daadwerkelijke brandmelding??? Of klinkt het nu heel dom?
Ik begrijp dat de 1e TS dan voor een bijna onmogelijke opgave komt te staan. Ik weet uit ervaring dat er in AA altijd meerdere eenheden van de brandweer gestuurd worden naar een melding in een zorginstelling of een flatgebouw. Is dat in andere regio's ook zo?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2012, 23:11:36
De melding OMS is geen daadwerkelijke brandmelding??? Of klinkt het nu heel dom?
Ik begrijp dat de 1e TS dan voor een bijna onmogelijke opgave komt te staan. Ik weet uit ervaring dat er in AA altijd meerdere eenheden van de brandweer gestuurd worden naar een melding in een zorginstelling of een flatgebouw. Is dat in andere regio's ook zo?
Melding OMS kan een storing zijn, of bakken en braden van eten. of roken onder een melder. Of een daadwerkelijke brand. Pas tijdens de uitruk hoort de bemanning van de uitrukkende TS wat er aan de hand is, je kunt je voorstellen dat midden in de nacht het lastiger wordt voor een RAC bij een melding na te gaan wat er aan de hand is, simpel omdat ze geen telefonisch contact krijgen met het pand, omdat de verpleging dan druk is.
Er zijn regio,s, zoals hier in Utrecht waarbij bij de meeste meldingen OMS maar 1 TS gaat rijden, blijkt het echt foute boel te zijn moet nog eens een andere TS worden opgeroepen. Een minder groot probleem in een grote stad met meerdere posten zoals bv Utrecht, een groter probleem als de volgende TS uit een andere gemeente zal moeten komen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2012, 23:17:51
Melding OMS kan een storing zijn, of bakken en braden van eten. of roken onder een melder. Of een daadwerkelijke brand. Pas tijdens de uitruk hoort de bemanning van de uitrukkende TS wat er aan de hand is, je kunt je voorstellen dat midden in de nacht het lastiger wordt voor een RAC bij een melding na te gaan wat er aan de hand is, simpel omdat ze geen telefonisch contact krijgen met het pand, omdat de verpleging dan druk is.
Er zijn regio,s, zoals hier in Utrecht waarbij bij de meeste meldingen OMS maar 1 TS gaat rijden, blijkt het echt foute boel te zijn moet nog eens een andere TS worden opgeroepen. Een minder groot probleem in een grote stad met meerdere posten zoals bv Utrecht, een groter probleem als de volgende TS uit een andere gemeente zal moeten komen.

Ik zie het probleem wel in vanuit de brandweer gezien dan. Zeker met de minder/niet mobiele bewoners. Ik verwacht ook dat het in AA uiteindelijk gaat gebeuren dan er maar 1 TS gaat rijden. In het kader van de bezuinigingen hè? Maar ik begrijp dat de brandweer er enigzins sceptisch tegenover staat.

Maar hoe staan jullie er tegen over dat de buurtbewoners juist ingezet gaan worden om de opvang buiten de instelling te doen. Dus juist als de bewoners al ontruimd zijn, zodat het personeel van de instelling door kan gaan met ontruimen?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2012, 23:51:02
Moet gewoon voldoende personeel aanwezig zijn, punt. Heb ooit een stukje geschreven over fixatie van oudere hulpbehoevenden, hieronder een relevant stukje hieruit::

Citaat
(...)Een ander gevaar waar volgens mij te weinig aandacht aan wordt geschonken, is de invloed van fixatie bij evacuatie omwille van brand of ander onheil. Bij brand heeft men zonder adembescherming gemiddeld 30 seconden tijd om door rookgassen te vluchten, zonder te spreken over de inwerking van hete rookgassen en vuur op het lichaam. Rook verspreidt zich een gebouw met gemiddeld 50 km/u. In een ziekenhuis, waar bedlegerige patiënten vaak voorkomen - en zeker op een geriatrische afdeling!-  heeft dit tot gevolg dat de evacuatie sterke vertraging oploopt. Bovendien zorgen medische gassen zoals zuurstof voor extra risico’s. Aangezien een evacuatie in de regel dient te gebeuren door een patiënt te slepen, te ondersteunen, met bootbrancard of brancard, maar niet met bed, zorgt een fixatie voor extra problemen bij brand. Hierdoor loopt de sowieso al moeilijke evacuatie nog meer vertraging op. Het de-fixeren van patiënten duurt minstens een halve minuut, geteld in ideale omstandigheden wat betreft zicht en omgeving, in een met rook gevulde kamer, gedreven door paniek, zal deze tijd danig oplopen. Hoewel er in de evacuatie rekening is gehouden met branddeuren op de gangen en de kamerdeuren, die in de regel een brandweerstand van minstens een half uur hebben, en compartimenterende muren met een brandweerstand van een uur, moeten we eraan denken dat gefixeerde personen zonder hulp bij een brand volledig machteloos zijn. Een slaapzak kan nog makkelijker geopend of opengeknipt worden, voor de stugge Zweedse band is dit al moeilijker. Hierom is het noodzakelijk dat de materialen om de fixatie los te maken steeds op de kamer aanwezig zijn. (...)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2012, 23:58:07
Moet gewoon voldoende personeel aanwezig zijn, punt. Heb ooit een stukje geschreven over fixatie van oudere hulpbehoevenden, hieronder een relevant stukje hieruit::

Wie gaat dat personeel betalen dan?? Of moet de zorginstelling dan maar van de bewoners een eigen bijdrage van laten we zeggen 1500 euro per maand vragen?? Want anders kan je nooit de salarissen betalen van het extra personeel.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2012, 00:01:53

Wie gaat dat personeel betalen dan?? Of moet de zorginstelling dan maar van de bewoners een eigen bijdrage van laten we zeggen 1500 euro per maand vragen?? Want anders kan je nooit de salarissen betalen van het extra personeel.

Weet ik... dat is nu net het probleem op alle niveau's in de zorg: een tekort aan personeel en financiën, niet veel aan te doen vrees ik.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2012, 00:15:21
Weet ik... dat is nu net het probleem op alle niveau's in de zorg: een tekort aan personeel en financiën, niet veel aan te doen vrees ik.

Daarom vind ik het opzich geen slecht idee om buurtbewoners in te zetten bij dit soort incidenten. Niet om te ontruimen, maar zoals ik eerder al zei om de mensen op te vangen. 1 het bind mensen en 2 zo krijgen we misschien weer een beetje een maatschappij dat mensen meer voor elkaar over hebben. En het kost weinig extra geld. Je zult de vrijwilligers (buurtbewoners) wel een BHV cursus moeten gegeven en eventueel een BLS/AED cursus met jaarlijks de herhalingen. Maar dat is altijd nog goedkoper dan zoveel extra personeel inzetten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.