Waar het volgens mij misgaat is dat de huidige motoren in bepaalde gebieden te veel geknepen worden om aan de milieu-eisen te voldoen. Het is voor de fabrikanten te interessant om een groen(er) label te krijgen voor hun motoren en daarom passen ze deze aan op de test cyclus. (Die trouwens niet echt reëel is, maar dat is een andere discussie). Bijtelling werkt tegenwoordig zwaarder dan prestaties.
Werkt leuk voor de vertegenwoordiger die nu minder bijtelling hoeft te betalen, maar als je de motoren soms behoorlijk moet uitknijpen, ga je op de grens van de prestaties zitten. Vroeger konden die motoren dat aan, want toen was gewicht minder belangrijk, waardoor deze wat sterker gebouwd konden worden. Voor de politie is de milieu-eis ook van belang geworden. Aan de ene kant terecht, want als je wat bij kan dragen, moet je dat doen. Maar aan de andere kant moet je er dan ook rekening mee houden dat je ergens op in gaat leveren. Dan kan de organisatie denk ik meer winnen door al die oude ME voertuigen af te stoten en de nieuwe zo aan te gaan passen dat ze zonder de motor te laten draaien uren ergens kunnen staan.
Ik kan me zo voorstellen dat het argument van laadruimte in de toekomst minder zwaar gaat wegen, maar misschien denken de VP'ers daar anders over(?)
Ja...
Als je nu kijkt achterin de Volvo's hebben we niet eens zoveel extra bij ons dan de Touran volgens mij. Alleen de kegels zijn groter en dan voldoen ze nog niet eens aan de eisen.
RWS is inderdaad verantwoordelijk voor de afzetting, maar je moet soms best wel even wachten voor ze er zijn. Ze moeten zich aan de snelheid houden en krijgen vaak geen ruimte om langs de file te komen, als ze er al langs kunnen komen omdat er toevallig nog een stukje vergeten vluchtstrook ligt
Tegenwoordig moet de politie ook weer gewoon aanrijdingen in het systeem zetten, de zgn kenmerken+ melding. We gaan dus ook weer vaker naar aandrijdingen toe.
Daarnaast klaagt RWS steen en been over het wegvallen van de expertise van het werken op de snelweg. Ik weet dat er op wat hoger niveau inderdaad druk over overlegt wordt.