TRAINING VOOR ACHTERVOLGING MET EXTRA SNELLE VOLVO V70
door Olof van Joolen
DRIEBERGEN, donderdag
Autorijden, dat kunnen alle agenten die bij de verkeerspolitie van het KLPD werken bovengemiddeld goed. Maar nu ze extra snelle auto’s krijgen voor hoge snelheidsachtervolgingen, is dat reden voor een extra training. Want met 250 kilometer per uur gelden hele andere wetten en wordt zelfs een ogenschijnlijk kaarsrecht stuk weg een bocht.
Het is even voorbij Utrecht op de A12 wanneer instructeur Willem van Zuilekom het punt kan maken dat hij al een tijdje op het puntje van zijn tong heeft. Terwijl hij met 230 km per uur over de meest linkerrijstrook schiet, komt een grijze Mercedes zonder richting aan te geven achteloos naar links. Hij heeft de politieauto ondanks de opvallende kleuren en knipperende blauwe lichten nooit gezien.
Ingraven
Het snelheidsverschil tussen de auto’s is dik honderd kilometer per uur. Er is maar één manier om aan een enorme klapper te ontkomen: vol in de remmen. Wanneer de bestuurder op het pedaal stampt, lijkt de Volvo zich bijna in te graven. De vertraging is zo heftig dat iedereen aan boord in de gordels hangt. Achter de stationcar prijken twee lange diepzwarte rubberstrepen.
„Hard rijden is niet moeilijk. Iedereen kan het gaspedaal in trappen”, glimlacht Van Zuilekom terwijl hij met een gangetje van 120 meerijdt met de rest van het verkeer. „De kunst is om het veilig te doen. En daarvoor moet je als politieman altijd beseffen dat het gevaar van de rechterbaan komt. De meeste automobilisten kijken slecht in hun spiegels, die meestal al niet naar behoren zijn afgesteld. Met die realiteit moeten wij agenten leren werken willen ze veilig thuiskomen.”
Sinds twee weken nemen Van Zuilekom en zijn collega’s dienders mee op snelle ritten. Ze maken een rondje van Driebergen via Zwolle en de Afsluitdijk richting de Randstad. Doel is te wennen aan de nieuwe snelheid.
RECENTE ACHTERVOLGINGEN
„Met bijna 330 pk is de top ruim 250 km/uur”, zegt de instructeur. „Dat is 30 kilometer sneller dan de standaardwagens. Het kan het verschil zijn tussen zoek gereden worden of blijven volgen. Met een gewicht van dik 2000 kilo is het wel een zware auto. Dat laten we onze cursisten voelen met remoefeningen en in bochten. Dan gaat het er af en toe stevig aan toe. We konden vorige week de letters Michelin op de randen van de banden niet meer lezen.”
Het hoofd van de KLPD-verkeerspolitie Fokko Klok haast zich te zeggen dat zijn mensen niet nodeloos rondscheuren. Alle trainingen gebeuren strikt volgens de regels. Die staan het KLPD toe ook zonder zwaailicht en sirene te voeren de maximumsnelheid fors te overschrijden. Zo lang er maar sprake is van een zinnige aanleiding.
Cowboys
„En trainen is dat zonder meer”, zegt de commissaris. „Mensen moeten het oefenen om het veilig te kunnen doen. Het is zeker niet zo dat we nu als cowboys aan wildwestachtervolgingen gaan doen. Maar we willen in staat zijn op veilige afstand te volgen en als het kan in te grijpen. Daarbij werkt de bemanning dan samen met andere eenheden of bijvoorbeeld helikopters.”
Wanneer Willem van Zuilekom de Volvo na zijn snelle rit weer op de parkeerplaats in Driebergen zet, zijn er goedkeurende blikken van dienders. Vooral de oudere garde bij het KLPD vindt het prachtig dat de snelwegpolitie weer echt snelle auto’s inzet. „Het is weer een beetje zoals vroeger met de Porsches”, wordt er instemmend geknikt.
Overigens heeft de training al vruchten afgeworpen. Dinsdagavond hoorden oefenende agenten dat er een Audi met ruim 240 km/uur over de A2 reed. Omdat ze in de buurt waren, sloten de instructeur en surveillant aan. Ze konden met twee andere politieauto’s de bestuurder bij Holendrecht tot stoppen dwingen. De man bleek 33.000 euro in contanten bij zich te hebben. Hij zit vast op verdenking van witwassen.
Tekst: Telegraaf