KLPD kiest voor Volvo V70 met Polestar-tuningZATERDAG, 10 MAART 2012 04:50 ARNO LOMMERS AUTONIEUWS Deze week werd bekend dat het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) voor zogenoemde hogesnelheiddsurveillance gebruik gaat maken van vier "opgevoerde" Volvo's V70 T6 AWD. Bij hoogesnelheidssurveillance gaat het om achtervolgingen met een snelheid van 200+ km/h en op deze manier hoopt het KLPD de de strijd aan te binden met de georganiseerde criminaliteit.
Fokko Klok van de verkeerspolitie laat in De Telegraaf van afgelopen donderdag weten dat er elke week 1 ŕ 2 van zulke achtervolgingen plaatsvinden. Surveillanten hebben steeds vaker problemen met duistere figuren die er met hoge snelheid vandoor gaan waardoor de achtervolging gestaakt moet worden. Om onder deze omstandigheden de auto's onder controle te kunnen houden krijgen de agenten een extra training. Daarin leren zij ook om te gaan met het gedrag van andere weggebruikers die er, ondanks zwaailichten, geen rekening mee houden dat er opeens een voorrangsvoertuig achter hen rijdt. Het gerucht gaat dat de KLPD voor het bekostigen van deze supersnelle stations elf gewone Volvo's moet verkopen...
In de BNR Nationale Autoshow van maakte Femke Bruggeman, PR-manager van Volvo Nederland, gisteren bekend dat het om motortuning van Volvo's huistuner Polestar gaat. Leuk detail is dat de gewone burgerman dit pakket door de plaatselijke dealer ook op zijn V70 kan laten schroeven. Een standaard V70 T6 AWD haalt 304 pk en 440 Nm uit zijn zes-in-lijnmotor. Genoeg om de 1.700 kg wegende Volvo een topsnelheid van 250 km/h te geven en hem in 6,9 seconden naar 100 km/h te laten sprinten. De politieauto's zijn echter zo'n 300 kg zwaarder door de extra uitrusting die zij met zich mee torsen. Polestar krijgt het voor elkaar om 329 pk en 480 Nm uit de T6-motor te halen. Vooral tussensprintjes gaan zodoende nét wat makkelijker. De sprint naar 100 km/h voltrekt zich nu 0,3 seconden rapper.Uit de specificaties van Polestar blijkt wel dat het bruikbare toerengebied iets kleiner is. Normaliter is het maximum koppel beschikbaar tussen 2.100 en 4.200 toeren, na de tuningssessie is dit het geval tussen de 3.000 en 3.600 omwentelingen. Het gemiddelde brandstofverbruik blijft volgens de Zweedse ingenieurs gelijk (10,2 liter/100 km).Bron:
Testauto.nlDat gemiddelde verbruik telt natuurlijk niet op de topsnelheid...... Lees niks over afmeting brandstoftank, dit zou je ook wat kunnen vergroten!
Verkopen van deze auto's en aanschaffen van dikke diesels blijft echter een goedkopere optie lijkt mij! We zullen zien wat er terug komt voor deze Volvo's als deze over een jaar vervangen moeten worden.....