Informatie over verkeerspolitie voertuigen, wensen/eisen & aanbesteding

Auteur Topic: Informatie over verkeerspolitie voertuigen, wensen/eisen & aanbesteding  (gelezen 182190 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #420 Gepost op: 17 september 2012, 17:04:41
Begrijp me niet verkeerd, maar de meeste die wat roepen staan langs de zijkant en hebben geen enkele meter met dit voertuig gereden.
Maar dan wel even een andere vraag, nu sta je 's nachts met je volvo als buffervoertuig bij een aanrijding, ben je dan met je gele signalering voldoende zichtbaar? Want ik zie nu het blauw wel, maar vind het ook wat zuinig als je het voertuig zou gebruiken als buffervoertuig. Daarom de vraag, hoe goed/zichtbaar is het oranje element?

Overigens, volgens mij is er een duidelijk misverstand. R1200, jij geeft aan dat het voor het rijden met OGS zelf wel voldoende is, dat wil ik best beamen, en volgens mij doen de meesten dat.... Echter, helaas moet je een voertuig ook nog wel eens plaatsen als buffervoertuig, en volgens mij maken de leden hier zich daar het meeste zorgen over...  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #421 Gepost op: 17 september 2012, 17:22:02
RED,

Ook dat is voldoende immers je hebt het pitje en de twee amber flitssers in de achterklep, oke dan moet je hem wel open maken.
Misschien komt dit ook wel omdat wij in onze regio niet lang hoeven te wachten op RWS met hun gevolg.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #422 Gepost op: 17 september 2012, 17:26:05
Het pitje is nog wel te zien als de achterklep open staat?

(overigens rijd ik liever niet met mijn auto achterin een volvo met een geopende achterklep)

Maar goed, je geeft aan dat je niet lang hoeft te wachten. Op een snelweg kunnen secondes heel lang duren.... Er zijn helaas te veel voorbeelden van plat gereden buffervoertuigen. Er is niet gekeken naar extra oranje flitsers achter de achterruit?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #423 Gepost op: 17 september 2012, 17:35:46
Beste r1200gs,

Dat heel veel leden van ons forum er nooit een spoedrit mee zullen rijden ben ik volledig met je eens daar is geen twijfel over.
Dat jij voor voertuigen die jij nadert goed zichtbaar bent twijfel ik ook niet aan.

Waar het Red en met mij vele anderen omgaat is zoals Red al aangeeft.
Hoe goed ben jij zichtbaar als jij als buffervoertuig in fend-off staat op de rijksweg in het geval dat jij een ongeval staat
te beveiligen of voor wat voor andere reden dat jij in fend-off staat.
Ergo zelfs als jij op de vluchtstrook recht achter een voertuig staat met je kofferklep dicht vind ik jullie verlichting zeer zeer slecht.

Want meer dan een veredelde hockeypuk die wat licht uitstraalt als hij aanstaat is het namelijk niet.
En wat dat aangaat is het voor mijn gevoel wachten op het 1e de beste ongeval dat er een auto in jullie zijkant van de Volvo klapt.

En wat dat aangaat kan je beter in de oude Volvo rijden met de zogeheten Pamela set-up want daar ben je op zeker op
grote afstand zichtbaar mee. Voor wie niet weet wat de Pamela set-up is zie onderstaand filmpje vanaf 00:56.

Lifeliner 2+Spoed transport naar EMC Rotterdam


Het is dat ik niet van gokken hou maar voor mijn gevoel ben ik met mijn auto nog beter zichtbaar dan jullie met je Volvo.
Het enige wat ik nog niet heb is striping anders zou ik nog beter opvallen want bij mij telt beter te zichtbaar dan te onzichtbaar.
Het gaat tenslotte wel om de veiligheid van jou en je collega's.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #424 Gepost op: 17 september 2012, 19:49:22
http://www.flitsservice.nl/phpBB/media/politievoertuig-van-het-klpd-zwaar-beschadigd-na-aanrijding-t68606.html

Alleen in bovenstaand topic al twee voorbeelden van een aangereden verkeersauto, met één pit achterop. Dat je op de ringweg van Rotterdam genoeg (openbare) verlichting hebt én RWS snel ter plaatse geloof ik gerust. In de rest van Nederland is dat echter totaal anders, met bovenstaande als (in-) direct gevolg.

Natuurlijk voorkom je niet dat een dronken bestuurder z'n voertuig achterin je dienstauto zet, natuurlijk voorkom je niet dat een vrachtwagen een stukje vluchtstrook mee pakt, net op het moment dat jij daar staat. In ben (en blijf) echter wel van mening dat je er alles aan gedaan moet hebben om zichtbaar te zijn. Met één klein pitje ben je dat in mijn opinie gewoonweg niet.

In onze regio rijden diverse (on)opvallende voertuigen met dezelfde lampen. Het wordt ten sterkte afgeraden om met deze voertuigen op provinciale/auto(snel)wegen te gaan staan. Als buffervoertuig helemaal uit den boze...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #425 Gepost op: 17 september 2012, 19:53:26
Ook ik ben het er mee eens, vind de puck constructie waardeloos qua zichtbaarheid. Ja, een dakset maakt een hoop kabaal idd, maar dat zou ik verkiezen boven de veiligheid.

Dan kan je zeggen dat de meeste mensen er nog nooit in gereden hebben, zal voor het grootste gedeelte kloppen. Ik heb er zelf 1x in meegereden, maar vind het ook niet nodig om 1000x mee te rijden alvorens ik een mening kan vormen. Het mooie is dat zelfs de mensen van het KLPD er zo over denken, toevallig met het zoveel jarig bestaan van de verkeerspolitie in Apeldoorn (afgelopen februari) een aantal collega's gesproken die de signalering waardeloos vinden.
Aanstaande vrijdag heb ik een dienst bij de eigen VP, ben benieuwd wat hun er van vinden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #426 Gepost op: 17 september 2012, 20:37:26
Goh, wat een leuke discussie.

Als de niet oplettende automobilist in de Volvo duikt wanneer deze staat te "bufferen" zeg ik: Volvo heeft z'n werk gedaan en de klap opgevangen.
R1200 is in de gelukkige omstandigheid dat RR een raamflitser heeft geplaatst. Op die manier worden de tekortkomingen van de daklamp gecompenseerd en heeft hij overdag voldoende blauw ondersteund met KK om het verkeer voor hem te aan de kant te "vegen".

Natuurlijk is het veel te weinig, dat weet R1200 ook, maar door de aanvulling doet het geheel wat het moet doen.

En natuurlijk weet het KLPD ook dat het veel te weing is, getuige de plaatsing van de extra flitsers in de bumper. Helaas was daar de VTSPN en moesten deze verwijderd worden.
Hoe het zo ver gekomen is? erg simpel. Je koopt een dakset en plaatst deze, zonder overleg en uitgebreide testen op je voertuig, a raison de 7700,- eurie per stuk. Dit als investering met de bedoeling om de dakset 2 a 3 generaties voertuigen mee te laten gaan. En hoewel nooit toegegeven, ook het KLPD heeft de nadelen van de gewraakte dakset ondervonden getuige de kapitaalvernietiging na een generatie. Echter, toen was het geld op en moest men op zoek naar het goedkoopste alternatief.....................en de dubbele sjoelschijf was geboren.
Ben nog steeds benieuwd of deze combinatie-lamp een goedkeuring als geheel heeft.
Leuk he, die grote boze mensen wereld.

We zullen moeten roeien met de riemen die we hebben.  RR heeft een raamflitser bijgeplaatst en AA een andere daklamp. In mijn ogen is de beste configuratie die van AA, aangevuld met de raamflitser van RR.


Gast

  • Gast
Reactie #427 Gepost op: 17 september 2012, 20:45:51
Geweldige 360 graden zichtbaarheid en veiligheid inderdaad  :-X
Van een ouderwetse halogeen-pit komt meer licht vanaf, in daglicht situaties zeker. In het filmpje is duidelijk te zien dat de dashboardflitser alleen al méér blauw licht oplevert dan de goedkoopste oplossing op een staafje. Dat iemand geen problemen heeft om met kwalitatief mindere OGS zich door het verkeer te begeven zegt iets over de vaardigheid van diegene, niets over de OGS. Daar zeg ik dan maar wat over, wat een bagger-pit! Welke kantoor-ONIF dit verzonnen heeft, vermoedelijk de financiële afdeling...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #428 Gepost op: 17 september 2012, 20:48:09
Goh, wat een leuke discussie.

Als de niet oplettende automobilist in de Volvo duikt wanneer deze staat te "bufferen" zeg ik: Volvo heeft z'n werk gedaan en de klap opgevangen.
Tot dat de collega's nog bezig waren met in/uitstappen, toevallig net bij het buffervoertuig weg liepen/aan kwamen lopen.... dan is de wereld weer te klein....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #429 Gepost op: 17 september 2012, 20:54:58
http://www.flitsservice.nl/phpBB/media/politievoertuig-van-het-klpd-zwaar-beschadigd-na-aanrijding-t68606.html

Alleen in bovenstaand topic al twee voorbeelden van een aangereden verkeersauto, met één pit achterop. Dat je op de ringweg van Rotterdam genoeg (openbare) verlichting hebt én RWS snel ter plaatse geloof ik gerust. In de rest van Nederland is dat echter totaal anders, met bovenstaande als (in-) direct gevolg.

Natuurlijk voorkom je niet dat een dronken bestuurder z'n voertuig achterin je dienstauto zet, natuurlijk voorkom je niet dat een vrachtwagen een stukje vluchtstrook mee pakt, net op het moment dat jij daar staat. In ben (en blijf) echter wel van mening dat je er alles aan gedaan moet hebben om zichtbaar te zijn. Met één klein pitje ben je dat in mijn opinie gewoonweg niet.

In onze regio rijden diverse (on)opvallende voertuigen met dezelfde lampen. Het wordt ten sterkte afgeraden om met deze voertuigen op provinciale/auto(snel)wegen te gaan staan. Als buffervoertuig helemaal uit den boze...

Beide voorbeelden, zoals je gedeeltelijk aangeeft, niks met buffer voertuig te maken. De 2de foto betreft het stopzetten van een spookrijder waarbij noodstop werd gemaakt en andere weggebruiker zat te snurken.

verder zal dit altijd een discussie blijven...... maar een balk gaat er niet meer op komen. De lamp van AA is een stuk beter. Extra leds op de achterzijde zal geen verschil maken gezien het kleine vlak en de snurkende weggebruiker, druk met zijn mobieltje of radio.... veel of weinig blauw.

Zelf veel ervaring met enkel pitje..... nooit onveilig gevoeld als buffer. Je positie is het belangrijkst bij opstellen. En is het te gevaarlijk..... dan maar ff niet en afwachten tot meer middelen of een extra rondje maken.

Zolang er nog steeds collega's zijn die op een vluchtstrook in of na een bocht van een afrit, ect, een bekeuring staan uit te schrijven.....

Puck vervangen door Comet van AA. Flitser op de voorruit achter spiegel en gaan. We zullen zien hoe de nieuwe serie KLPD Auto's eruit zien. De burgerauto's hebben de comet al iig.