Ik denk ook niet dat het zozeer over de PON gaat als het betrekking heeft op de auto's, maar wel over de signalering
Want totzelfs de golf GTDi en de passat zijn nog overheen te komen
Daar kan ik in meegaan, en die worden in D dan ook veelvuldig voor politiewerk gebruikt (de Golf misschien niet zo vaak in GT(D)I, maar OK), in andere deelstaten dan Beieren dan (daar bijna exclusief BMW en Audi, VW voor de bussen en die enkele Tourans).
Hoe zit dat overigens met de signalering, heb ik het goed dat dat in één pakket was/(is) opgenomen samen met het voertuig zelf?
Wat betreft de selectiemethode - inderdaad, de enige rationele wijze is volgens mij iets wat lijkt op de volgende:
1. Uit empirisch onderzoek verwachte gebruiksprofiel(en) opstellen (hieruit zal al vrij snel blijken dat bijvoorbeeld "Noodhulp" een te groot laatje is om met slechts 1 soort auto en 1 soort bus af te dekken - denk aan factoren als uitgestrektheid van een gemeente, soorten wegen - breedte, ligging van de weg, aantallen kruispunten en rotondes etc. -, bevolkingsdichtheid, benodigde uitrusting voor specifieke doelen afhankelijk van inzetgebied, noem maar op, dus zullen dit een aantal verschillende profielen worden voor verschillende inzetgebieden, alleen al voor Noodhulp, laat staan voor andere inzettypes).
2. Voor elk van die profielen een eisenpakket samenstellen qua voertuig
3. Idem dito qua signalering en andere modificaties
... en dan pas
4. Geschikte kandidaten (-combinaties) op een lijst zetten
5. Voor elke kandidaat bekijken hoe goed ze aan de eisenpakketten voldoen
6. Aantallen benodigde wagens berekenen (a.h.v empirische gegevens over inzetten, met reserve)
7. Āls blijkt dat het toevallig zo is dat 1 soort auto voor meerdere gebruiksprofielen voldoet, so much the better, dit is dan een factor die in het totaalplaatje meegerekend kan worden (er zijn vast formules voor kwantumkorting die dan meespelen).
8. Voor elke kandidaat Total Cost of Ownership (TCO) berekenen aan de hand van inkoopsprijs, verwachte verkoopsprijs, dan wel leaseprijs, plus onderhoud, plus brandstofkosten en andere consumables
9. n x herhalen in iteratieslagen om invloeden van afhankelijkheden tussen bovenstaande punten op sterkte en TCO in te schatten
10. Voor elke kandidaat uitschrijven, offertes afwachten enz.
NB: Bij het bovenstaande is het niet verboden naar soortgelijke inzetten en kandidaten/keuzes in het naburige buitenland te kijken! Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Of moet ik mijn roze bril nu dringend afzetten?