Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer

Auteur Topic: Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer  (gelezen 343740 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Feuerteufel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 476
Reactie #180 Gepost op: 21 oktober 2005, 23:22:13
Hier een van de Perlini's van Rotterdam. Opgenomen in april 1995, als ik het n´mij goed herinner ergens in Brabant of Zeeland bij een handelaar.



Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #181 Gepost op: 22 oktober 2005, 09:49:32
Hier een van de Perlini's van Rotterdam. Opgenomen in april 1995, als ik het n´mij goed herinner ergens in Brabant of Zeeland bij een handelaar.



Helemaal correct! Althans.... deels :-) Ik heb dezelfde foto ook genomen. Ik dacht alleen dat het langer geleden was, maar dat zou ik na moeten kijken.
Deze Perlini stond nabij de kades van de NV Haven van Vlissingen in het havengebied Vlissingen-Oost, vermoedelijk om naar het buitenland verscheept te worden.

Gr
Erik


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #182 Gepost op: 22 oktober 2005, 10:33:45
uit het archief nog een paar oude foto's van crashtenders. zo als deze Brockway 666 uit de tweede wereldoorlog. afkomstig uit een handboek.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #183 Gepost op: 22 oktober 2005, 10:37:02
een Sterling met Cardox opbouw. deze Co2 blusser werd ooit op een open dag op de foto gezet. niet door mijn zelf want toen was ik er nog niet. wel is nu te zien hoe de blusarm op het voertuig lag.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #184 Gepost op: 22 oktober 2005, 20:21:36
een nieuwe crashtender voor zambia

[verwijderd door de beheerder]


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #185 Gepost op: 22 oktober 2005, 23:43:04
In the early 1960s, Amsterdam Airport was looking for vehicles that could be used for recovery purposes. The equipment available at the airport in those days was not capable of crossing the many ditches that were on the airport terrain, and therefor the decision was made that the new vehicles had to be tracked. Eventually, the airport firebrigade found three used M4 tractors in a US Army dump in Cologne. One of them was to be used as a recovery vehicle, the other two were to be converted to crashtenders. The recovery M4 was basically left unchanged, the ammunition compartment was removed and the top hatch was closed.



The other two tractors had their complete body replaced so they could be used as crashtenders. Both had two monitors on the roof and sometimes pulled one or two 16000 litre tanktrailers.



In the 1980s the airport authorities decided that the M4 crashtenders, which had been held as reserve, could be withdrawn from service. (Mainly because of a lack of spareparts and the availability of newer crashtenders) The M4 that was used as a recovery vehicle and one of the crashtenders were taken apart, the last crashtender lost its firefighting equiment and remained in service as recovery vehicle.



Technical specifications of this vehicle:

Made in 1942 by Allis Chalmers Mfg. Co. on a Pacton chassis. Body made in the early 1960s by Saval-Kronenburg. Waukesha F817G engine (210 bhp at 2100 rpm). Weight 14.243 kgs, length 5,06m, width 2,46m, height 2,52m. Equipped with a 13,5t winch.

Alle informatie en de foto's zijn afkomstig van deze site http://www.87thscale.info

Ikzelf had nog nooit van deze voorlopers van de Hagglund gehoord, meerdere foto's zijn altijd welkom :)
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #186 Gepost op: 23 oktober 2005, 14:32:24


E-one op vliegbasis Woensdrecht. ;)
Groeten, Colin


m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #187 Gepost op: 23 oktober 2005, 16:15:13
de twee oudjes nog gebroedelijk naast elkaar op vliegveld zestienhoven inmiddels is er al een verkocht ???

[verwijderd door de beheerder]


mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #188 Gepost op: 23 oktober 2005, 16:52:22
Dias verkoopt er zo één: http://www.dias-firetrucks.be

Mvg,


m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #189 Gepost op: 23 oktober 2005, 17:00:33
Dias verkoopt er zo één: http://www.dias-firetrucks.be

Mvg,

bedankt voor de tip ik wist even niet meer aan wie die verkocht was maar ik heb zo vermoeden dat dias de wagen van fte heeft gekocht ik ga er even achteraan je hoort nogwel
groeten,
rinus