Toch even offtopic Wat is het verschil in dit geval tussen een paarse inzet en een marineinzet met ondersteuninbg van KL en Klu? Als leek zie ik geen verschil
Maar is het niet vooral een cultuurprobleem i.p.v. een operationeel probleem? Bij DHC weet ik dat er ook een stammenstrijd is (geweest) bij het onderhoudspersoneel van KM en Klu, maar het zijn toch allemaal vliegtuigmonteurs of denk ik nu te simpel
Beetje offtopic maar wel interessant.
RemRoof
Het is een kip-ei verhaal eigenlijk. De cultuur bij de verschillende krijgsmachtonderdelen is door de aard van de operationele inzet op andere leesten geschoeid. Dat is goed denk ik, want die cultuur draagt bij aan het efficient produceren van operationele capaciteit. Door een inzet als "paars" te benoemen doorbreek je die culturen. Dat kān (maar hoeft niet) ten koste gaan van je operationele flexibiliteit. Door duidelijk te benoemen welk kleurtje de leiding heeft, is voor de rest duidelijk welke normen en waarden er gelden. Vaak komt men daar wel uit hoor, maar soms ook niet.
Bij DHC kwamen de MLD-collega's qua cultuur in botsing met de KLu-collega's, simpelweg omdat men er heel verschillende procedures op nahoud. Waar die vandaan komen kan ik alleen maar gissen, maar het maakt natuurlijk behoorlijk verschil voor je instelling als je opgeleid bent om op een slingerend schip 's nachts een storing op te lossen omdat jou heli de lucht in moet om een drenkeling uit het water te halen of dat je werkt vanuit een stabiele hangar in de wetenschap dat er nog een backup kist in de hangar naast je staat.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het een beter is dan het ander, maar anders is het zeker. Ook de omgang tussen mensen van verschillende rang is per krijgsmachtdeel anders en bij de KM in ieder geval ook nog afhankelijk van de situatie waar het schip zich in bevind. Ik kan me goed voorstellen dat dat voor opstappers zeer verwarrend is, des te meer reden om gewoon duidelijk te hebben wie de lead heeft en wie de gast is.
Nu denk ik wel dat het verschil tussen de KM en de KLu/KL groter is dan tussen onze twee groene krijgsmacht onderdelen het geval is.
Genoeg offtopic denk ik, als een modje m afsplitst ergens kunnen we er nog wel even op doorgaan