Vragen over BPM en MRB

Auteur Topic: Vragen over BPM en MRB  (gelezen 6127 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Roe

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 25 februari 2012, 14:14:31
Mijn dochter woont in Italië met Italiaanse partner.
Nu zijn ze enige tijd hier in Nederland.
Mag mijn dochter nu wel of niet in de auto van haar partner rijden met Italiaans kenteken?

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2012, 14:16:50
Mag mijn dochter nu wel of niet in de auto van haar partner rijden met Italiaans kenteken?
Dat hangt er vanaf of ze in nederland staat in geschreven. Is dit het geval dan mag ze niet in een voertuig met buitenlands kenteken rijden. Echter als zij in het buitenland staat ingeschreven dan mag ze er wel mee rijden.

Zit nog wel een mits/ maar aan. Als ze wel in het buiteland is ingeschreven maar uit controle blijkt dat ze wel verblijft in nederland (dus lange tijd in nederland woont/werkt etc) dan word ze gezien als nederlands ingezettene en dan mag ze niet rijden in het voertuig.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2012, 01:13:40
(dus lange tijd in nederland woont/werkt etc) dan word ze gezien als nederlands ingezettene

1 jaar of meer toch????
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2012, 02:20:02
1 jaar of meer toch????
Nee, er is wel een richtlijn van ongeveer een half jaar. Maar dat is een richtlijn want er is mij uitgelegd dat als je net 1 week woont maar door jou handelen blijkt dat jij landurig gaat wonen dan kan je al als ingezetene worden gezien.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2012, 08:07:14
@Customs..

Hoe zit het dan met een buitenlands exportkenteken. Mij is bijna 3 jaar geleden vertelt dat ook dat niet mag maar omdat het voertuig niet meer BPM en wegenbelastingplichtig was het niet te straffen zou zijn.

Toen ik mijn brw.bus ophaalde uit Oostenrijk reed ik dus met een Oostenrijks(Export)kenteken en moest ik bij de grens D-NL eigenlijk met het voertuig op een autoambulance verder of een buitenlandse chauffeur. de vraag is dan wat is het nut nog van een exportkenteken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2012, 11:05:02
@Customs..

Hoe zit het dan met een buitenlands exportkenteken. Mij is bijna 3 jaar geleden vertelt dat ook dat niet mag maar omdat het voertuig niet meer BPM en wegenbelastingplichtig was het niet te straffen zou zijn.

Toen ik mijn brw.bus ophaalde uit Oostenrijk reed ik dus met een Oostenrijks(Export)kenteken en moest ik bij de grens D-NL eigenlijk met het voertuig op een autoambulance verder of een buitenlandse chauffeur. de vraag is dan wat is het nut nog van een exportkenteken.
Wat jij zegt klopt helemaal, want ook een exportkenteken is een buitenlands kenteken. Echter kan je hiervoor (net als trouwens voor de gewone kentekens, maar dat laatste is veel lastiger) een vrijstelling aanvragen om de periode naar het nieuwe kenteken te overbruggen. Let trouwens wel op dat je met een exportkenteken rijd die in nederland geldig is (dus niet het duitse Kurtzzeitkenzeichen). Voor het gewone kenteken kan je alleen een vrijstelling aanvragen als je voor een buitenlands bedrijf werkt en daar ook het voertuig voor gebruikt. Of als je bijna alleen maar je kilometers in het buitenland maakt.

Nu vraag ik me wel af wat voor bus het was. Want als het een bus was die onder het zogenaamde grijze kenteken valt dan hoef je geen BPM te betalen.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2012, 20:29:34
Nu vraag ik me wel af wat voor bus het was. Want als het een bus was die onder het zogenaamde grijze kenteken valt dan hoef je geen BPM te betalen.

Het betreft een VW LT 35 (bestelbus althans nu) op een "grijs" kenteken. Het voertuig was al vanwege de leeftijd belasting en BPM vrij en daar zat volgens de belastingdienst net de kneep van het mag niet maar je kunt ook niet gestraft worden omdat het verhaal waar je voor gestraft zou worden (ontduiken belastingen) niet opging omdat het voertuig al vrij was van belastingen.

Leuker werd het verhaal met de importkeuring aangezien het voertuig een indeling kent welke voor de nederlandse inrichtingseisen niet bestaat.
Personenauto -> te veel zitplaatsen
Personenbus -> te weinig zitplaatsen
Bestelbus -> te veel zitplaatsen
Bestelbus DC-> te weinig laadruimte
En daar stond meneer van de RDW want het voertuig kon eigenlijk deze indeling niet hebben in NL maar omdat het een Oostenrijkskenteken heeft gehad moet er een NL kenteken worden afgegeven....

Nu is het een bedrijfswagen met een aantekening hoeveel zitplaatsen er zijn  :D
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2012, 20:37:54
Nou gelukkig is het opgelost, want zonder kenteken rijden is ook weer zoiets  :D

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2012, 02:11:39

http://www.flitsservice.nl/phpBB/auto-s/auto-met-buitenlands-kenteken-t42551.html
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2012, 06:39:00
http://www.flitsservice.nl/phpBB/auto-s/auto-met-buitenlands-kenteken-t42551.html
Wel grappig om het zo te lezen, laat toch wel zien dat er wat meer op buitenlandse kentekens gecontroleerd moet worden.

Even wat rechtzetten wat er in staat vermeld. Tegenwoordig word er geen waarschuwingsbrief overhandigd. Word je staande gehouden als nederlands ingezettene in een buitenlands gekentekend voertuig word hier een rapport van opgemaakt en krijg je of een waarschuwingsbrief, of een boete plus naheffing. Dit is afhankelijk van of je eerder gecontroleerd bent en of dat je weet van de wetgeving. De waarschuwing word nu in ieder geval mondeling gedaan.

Tevens maakt het niet uit wat voor paspoort of rijbewijs je hebt. Elk legitimatie bewijs kan nagetrokken worden en als er een vermoeden is van wonen in nederland. En bij twijfel denk ik dat er zo een belletje is gepleegd richting de belasingdienst danwel douane ;)