Vragen over BPM en MRB

Auteur Topic: Vragen over BPM en MRB  (gelezen 5927 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2012, 06:50:40
Hoe zit dat met een huurauto?   Stel je krijgt onderweg naar / van je vakantiebestemming een auto-ongeluk. Je auto is totall-loss. Je krijgt vervangend vervoer, dit is dan wel een auto met een buitenlands kenteken. Je spreekt af de auto in Nederland bij het verhuur bedrijf in te leveren.  
Als ik het onderstaande lees mag dit dus niet.    Hoe kom je dan thuis?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2012, 07:04:42
Hoe zit dat met een huurauto?  
Excuus die wilde ik ook uitleggen maar helemaal vergeten. Huurauto moet ook BPM etc over betaald worden. Echter na afloop van de huurperiode krijgt u deze weer terug. Hier is ik geloof vorig jaar een uitspraak over geweest, want eerst krijg je niks terug. Dit is gedaan om er voor te zorgen dat je niet continue de huur auto blijft gebruiken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2012, 11:04:29
Mijn grootouders wonen in België en hebben dus een auto met Belgisch kenteken,
Mag ik hun dan ook niet naar huis brengen in hun auto als ze bij ons op visite geweest zijn in NL en opa een paar wijntjes op heeft en niet meer mag rijden?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2012, 11:33:58
Mijn grootouders wonen in België en hebben dus een auto met Belgisch kenteken,
Mag ik hun dan ook niet naar huis brengen in hun auto als ze bij ons op visite geweest zijn in NL en opa een paar wijntjes op heeft en niet meer mag rijden?
Als jij nederlands ingezettene bent dan mag dit inderdaad niet. Ben jij echter hier tijdelijk en word jij dus niet als ingezettene gerekend dan mag het wel. Als jou grootouders dus op visite komen zullen ze dus of een nachtje moeten blijven slapen, of er blijft er eentje nuchter.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2012, 11:54:50
En als ik het dan nog een stapje lastiger maak doordat ik wel Belgisch staatsburger ben, maar inderdaad in NL ingeschreven sta?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2012, 12:45:31
Hierop volgend heb ik ook een vraag / kwestie / casus of hoe je het noemen wilt.

Er zijn in Nederland steeds meer Polen, Bulgaren, Hongaren en dergelijke mensen die hier werken en rijden in een voertuig
met kenteken uit het land van herkomst.
Als ik het goed heb en anders graag correctie mag je als buitenlander met buitenlands kenteken maximaal 180 dagen hier
rondrijden en verblijven met het desbetreffende voertuig.

Maar wat als je die termijn overtreed ? Hoe en wat zijn dan de gevolgen ?
Voor mijn gevoel maar dat kan ik mis hebben valt hier ook nog aardig wat winst te behalen en de mensen te wijzen op de regels.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2012, 15:50:06
En als ik het dan nog een stapje lastiger maak doordat ik wel Belgisch staatsburger ben, maar inderdaad in NL ingeschreven sta?
Dan is het voor ons een kwestie van uitzoeken hoe je ingeschreven staat. Als je als buitelands werknemer ingeschreven staat (en dus belasing betaald in het buitenland) dan mag het weer wel. Echter betaal je gewoon in nederland de belastingen dan mag het niet.

Als ik het goed heb en anders graag correctie mag je als buitenlander met buitenlands kenteken maximaal 180 dagen hier
rondrijden en verblijven met het desbetreffende voertuig.

Maar wat als je die termijn overtreed ? Hoe en wat zijn dan de gevolgen ?
Voor mijn gevoel maar dat kan ik mis hebben valt hier ook nog aardig wat winst te behalen en de mensen te wijzen op de regels.
Die 180 dagen is zoals ik al zei een richtlijn en niet wettechnisch bindend. Er word namelijk gekeken of jij nederlands ingezettene bent en dat word niet bepaald aan het aantal dagen dat je hier bent. Wat zijn de gevolgen als jij toch gepakt word als nederlands ingezettene is afhankelijk van of jij bekend ben met de wetgeving. Dit kan zijn vanwege jou werk of als je bekend bent bij ons doordat je al eerder een vrijstelling had of nog steeds heb. Ben jij niet bekend dan word er een rapport opgemaakt en krijg jij van de belasingdienst een waarschuwingsbrief binnen. Wat de precieze tekst is weet ik niet maar zal globaal inhouden dat jou de mogelijkheid word geboden om je alsnog te registeren. Ook ga jij in het ANPR van de belastingdienst en in de controle database van ons (ik ga hierbij uit van een controle van de douane, anders kan kom je niet in die laatste database). Word je dan later weer gecontroleerd dan word over de periode dat jij rijd (dus tussen de 2 controles) een naheffing gedaan van de MRB en ook krijg jij een aanslag BPM binnen. Tevens zou je ook een boete kunnen verwachten.

Word jij geacht wel bekend te zijn dan krijg je gelijk al de aanslag en boete binnen na de eerste controle. Tevens kan er een naheffing gedaan worden op de MRB vanaf het moment dat deze op jou naam staat. Dit laatste geld dan ook alleen als jij de houder bent van het voertuig. En inderdaad is er aardig wat winst te halen als meer mensen zich hielden aan de regeling. Echter is het voor ons lastig als de mensen niet bekend zijn bij ons om dan te zeggen ja jij woont hier wel. Dit zal moeten blijken uit het horen van de bestuurder, als jij na zijn antwoorden het vermoeden heb dat hij toch woonachtig is dan word dit doorgezet naar de belastingdient die dan een omgevingsonderzoek gaan doen of deze persoon dan alsnog ingezettene is (en als dit zo is dan ben je nog meer de sjaak omdat er dan meer dan alleen BPM en MRB nageheven kan worden).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2012, 21:23:27
moraal van het verhaal:
kom niet aan het geld van de Staat. Je kan beter iemand zwaar letsel toe brengen en dan krijg (hypotetisch gesproken) 3 weken schoffelen, maar je als je vadertje Staat 1 cent te weinig betaalt kan je meerdere jaren de cel in gaan.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2012, 21:51:49
Excuus die wilde ik ook uitleggen maar helemaal vergeten. Huurauto moet ook BPM etc over betaald worden. Echter na afloop van de huurperiode krijgt u deze weer terug. Hier is ik geloof vorig jaar een uitspraak over geweest, want eerst krijg je niks terug. Dit is gedaan om er voor te zorgen dat je niet continue de huur auto blijft gebruiken.

Over wat voor bedragen heb je het dan? Huurauto's zijn meestal vrij nieuwe auto's.
Na alle ellende van de kapotte auto mag je dus ook bij de douane geld overmaken, wat je weer terug krijgt?
Ik ga maar niet tiepen wat ik verder denk over bureaucratie en de slechtse uitvinding ooit (geld)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2012, 06:14:38
Over wat voor bedragen heb je het dan? Huurauto's zijn meestal vrij nieuwe auto's.
Na alle ellende van de kapotte auto mag je dus ook bij de douane geld overmaken, wat je weer terug krijgt?
Ik ga maar niet tiepen wat ik verder denk over bureaucratie en de slechtse uitvinding ooit (geld)
Bedrag kan ik niet noemen omdat het per auto verschild. Want de ene auto heeft wel BPM de andere niet, en sommige hebben ook CO2 korting. Daarnaast daalt de BPM per 6 maanden, en na 9 en halve maand hoef je helemaal geen BPM meer af te dragen.

Daarnaast zijn de meeste huurauto's echt voor een korte periode en als jij dan gewoon de bon meeneemt waarop staat op welke datum je de auto moet inleveren zal er niet zoveel problemen zijn. Laat ik het zo zeggen, als ik jou tegenkom en op de bon staat dat jij hem binnen een week moet inleveren dan ga ik heel geen moeite doen.

En wat betreft de bureaucratie, ja helaas is dit nodig want een aantal mensen denken dat zij geen belastingen hoeven te betalen maar wel graag willen innen. En omdat wij geen griekenland zijn zorgen wij ervoor dat er wel gecontroleerd word.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v