Kritisch rapport rekenkamer 'prestaties in strafrechtketen'

Auteur Topic: Kritisch rapport rekenkamer 'prestaties in strafrechtketen'  (gelezen 2364 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Zaken onopgelost door gebrek aan regie
DEN HAAG - Door gebrek aan informatie en regie blijven veel strafzaken onopgelost. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer woensdag in haar rapport 'Prestaties in de Strafrechtketen'. Met name bij veelvoorkomende criminaliteit zoals diefstal en geweld neemt de politie regelmatig zaken niet in behandeling waar dat volgens de regels wel zou moeten. Exacte cijfers zijn niet bekend.
Meldingen die in eerste instantie in behandeling worden genomen, worden vaak terzijde gelegd als er nieuwe zaken binnen komen. Daardoor gaat de tijd verloren die al in de eerdere zaken is gestoken.
Volgens het onderzoeksbureau is er daarnaast te weinig goede informatie beschikbaar over het verloop van strafzaken, waardoor het lastig is een goede oplossing te vinden voor dit capaciteitsprobleem.
De Rekenkamer stelt nu dat er een betere regie nodig is vanuit het ministerie van Veiligheid en Justitie om de beschikbare capaciteit optimaal te benutten op het hele proces van de melding van criminaliteit tot en met de uitvoering van de eventuele straf.

Miljoen meldingen
In het onderzoek van de Rekenkamer is gekeken naar de ruim één miljoen criminaliteitsmeldingen die tussen oktober 2009 en oktober 2010 voorbij kwamen. Ongeveer negen procent daarvan belandde uiteindelijk bij het Openbaar Ministerie.
In totaal kwam het in één op de twintig gevallen tot een veroordeling door de rechter. Daarnaast handelde politie en het OM nog drie procent van de zaken zelf af met bijvoorbeeld een boete.

Reactie minister
In een reactie stelt minister Opstelten van Justitie zich te herkennen in de conclusies en aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer. Opstelten wijst op initiatieven die hij reeds heeft ondernomen, om het proces in de strafrechtketen te verbeteren.
Om samenhang te brengen in de verschillende initiatieven, kondigt Opstelten een zogenaamd versterkingsprogramma aan waarbij 'krachtige sturing noodzakelijk is'.

Schokkend
PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt vindt de uitkomsten van het rapport 'schokkend'. De initiatieven die Opstelten tot nu toe heeft ontplooid, noemt Recourt onvoldoende om de aangehaalde problemen te ondervangen.
"Om te beginnen moet de registratie van de zaken op orde komen", aldus Recourt. "Dat moet centraal gebeuren."
VVD-Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert stelt dat er 'werk aan de winkel' is voor de politie, het OM en minister Opstelten. "Moet beter", schrijft ze op Twitter. PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt concludeert dat de minister zijn zaken niet op orde heeft. Net als CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg noemt hij het rapport 'schokkend'.
http://www.nu.nl/politiek/2752641/zaken-onopgelost-gebrek-regie.html




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 1 maart 2012, 08:18:01
Opstelten geschrokken van rapport Rekenkamer
HILVERSUM - Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) is ''natuurlijk geschrokken'' van het kritische rapport van de Algemene Rekenkamer over de strijd van politie en justitie tegen de criminaliteit.
Hij zei dat woensdag in het televisieprogramma Nieuwsuur.
Opstelten zei dat hij als verantwoordelijke voor justitie, politie en rechterlijke macht de aanbevelingen van de Rekenkamer kan en zal overnemen.
Volgens Opstelten moeten een nationale politie en een systeem waarmee gevolgd kan worden wat er met de aangifte van een burger gebeurt, de situatie al veel verbeteren.
De politie kan ''niet altijd alles doen'', maar moet de burger dan wel informeren wat er gebeurt met de aangifte.

Verklaarbaar
Volgens de VVD-minister is het deels verklaarbaar waarom de politie soms niet weet waar een zaak ligt. ''Maar het is niet goed. Daar zullen en moeten we verandering in aanbrengen. Ik zal een krachtige regie gaan voeren samen met staatssecretaris Teeven.''
Hij zei er wel bij dat het binnen drie jaar niet allemaal perfect zal zijn. Maar verbeteringen zijn noodzakelijk en zullen er komen, beloofde Opstelten.
http://www.nu.nl/politiek/2752894/opstelten-geschrokken-van-rapport-rekenkamer.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2012, 08:19:51
Opstelten neemt extra maatregelen tot verbetering strafrechtketen
Nieuwsbericht | 29-02-2012

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wil het proces van opsporing, vervolging, berechting en straffen verbeteren. Dit schrijft de minister in reactie op het rapport van de Algemene Rekenkamer ‘Prestaties in de strafrechtketen’, dat vandaag verschenen is. Minister Opstelten beschouwt het rapport van de Algemene Rekenkamer, dat zich baseerde op de periode 1 oktober 2009 tot 30 september 2010, als een kans om de prestaties in de gehele strafrechtketen te verbeteren en kondigt daartoe ook extra maatregelen aan.

Meer samenhang
Met de Algemene Rekenkamer is minister Opstelten van mening dat er weliswaar veel initiatieven zijn om de prestaties in de keten te verbeteren, maar dat de tijd gekomen is deze meer in één verband te brengen. Om de regie in de strafrechtketen te verbeteren is het van belang dat de politie en de overige partners in de keten nu onder één politiek verantwoordelijke minister vallen en dat er een Nationale Politie op komst is. De komst van de Nationale Politie biedt een uitgelezen kans om de kwaliteit, snelheid en doelmatigheid van de strafrechtketen te vergroten

Om samenhang te brengen in de verschillende initiatieven wordt er een versterkingsprogramma ingericht voor de hele strafrechtketen. Hieronder vallen alle initiatieven en projecten die zijn gericht op verbetering van prestaties van de keten, zoals digitalisering, verbetering van de informatievoorziening, versnelde afdoening van strafzaken en snelle tenuitvoerlegging van straffen. Krachtige sturing is hierbij noodzakelijk.

Verbetering opsporing
Minister Opstelten wil de opsporingsprestaties verbeteren, in het bijzonder bij delicten die een forse negatieve uitwerking hebben op slachtoffers (high impact crime). Er zijn hiervoor concrete afspraken gemaakt met de politie over de prestaties ter zake van overvallen, straatroven, inbraken, geweldsdelicten, criminele jeugdbendes en georganiseerde misdaadgroepen. Om deze ambities mogelijk te maken, is een samenstel van maatregelen voorzien, zoals bijvoorbeeld het verbeteren van de mogelijkheid om (digitaal) aangifte te doen en het vrijspelen van slagkracht door de introductie van andere organisatievormen.

Programma Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen
De politie, het OM en de rechtspraak zijn inmiddels al voortvarend gestart met initiatieven om misdrijven veel sneller en beter af te doen. Het kabinet stelt zich tot doel de behandelingsduur van eenvoudige strafzaken terug te brengen tot één maand. Bij politie en OM is inmiddels het traject ZSM gestart om een snelle selectie en afdoening van eenvoudige strafzaken mogelijk te maken. Teneinde verbeteringen bij de tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen te bereiken is het Programma Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen gestart. Straffen moeten hierdoor sneller ten uitvoer gelegd kunnen worden en uitval worden voorkomen.

Om de informatievoorziening te verbeteren wordt de bestaande ‘strafrechtketenmonitor’ van het WODC momenteel uitgebouwd. Deze ontwikkeling correspondeert met de door de Algemene Rekenkamer aangegeven richting om de informatievoorziening en de sturing van de strafrechtketen te versterken.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2012/02/29/opstelten-neemt-extra-maatregelen-verbetering-strafrechtketen.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2012, 08:23:48
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Der Staten-Generaal

Datum 29 februari 2012

Onderwerp Rapport Algemene Rekenkamer ‘Prestaties in de strafrechtketen’

Vandaag heeft de Algemene Rekenkamer de resultaten van haar onderzoek
“Prestaties in de Strafrechtketen” openbaar gemaakt. Hierbij geef ik u mijn
beleidsreactie daarop.
Ik zie de uitkomsten van het verrichte onderzoek, dat betrekking heeft op de
situatie 1 oktober 2009 tot en met 31 september 2010, als een bevestiging van
de noodzaak om de prestaties van de strafrechtsketen te verbeteren. De
Algemene Rekenkamer onderkent dat er verschillende initiatieven zijn om het
functioneren van de keten te versterken, maar dat deze niet voldoende zijn. Ik
onderschrijf de aanbeveling om te komen tot een krachtiger sturing op de mate
waarin er uitval is in de keten, en op de snelheid waarmee daarin zaken worden
behandeld. In deze brief beschrijf ik wat er al loopt aan innovaties; daarna geef ik
aan welke aanvullende maatregelen worden getroffen.

Lopende initiatieven ter verbetering en vernieuwing
In mijn eerdere reactie op de bevindingen aan de Algemene Rekenkamer (zie
haar rapport) heb ik aangegeven welke acties ik in gang heb gezet om de
prestaties in de opsporing te verbeteren – volgens de Algemene Rekenkamer een
der voornaamste knelpunten. Ik ben het daarmee eens: er is een probleem bij de
opheldering van misdrijven door de politie en de doorgeleiding van zaken naar het
openbaar ministerie. Om die reden is het mijn ambitie, zoals beschreven in de
begrotingstukken van Veiligheid en Justitie, om de opsporingsprestatie te
verbeteren, in het bijzonder bij delicten die een forse negatieve uitwerking
hebben op slachtoffers (high impact crime). Er zijn dienaangaande concrete
afspraken gemaakt met de politie over de prestaties met betrekking tot
overvallen, straatroven, inbraken, geweldsdelicten, criminele jeugdbendes en
georganiseerde misdaadgroepen (TK 2010-2011; 29628, nr. 237). Om deze
beleidsambities mogelijk te maken, is een samenstel van maatregelen voorzien.
Dat betreft het vrijspelen van slagkracht door de introductie van andere
organisatievormen (frontoffice-backoffice model)en het verminderen van
administratieve lastendruk (TK 2011-2012; 29628, nr. 285), het verbeteren van
de mogelijkheden om (digitaal) aangifte te doen, het op het voorgenomen peil
brengen van de opleidingscapaciteit voor opsporing (Brief TK 16 jan 2012,
kenmerk 2012-9388) en de ICT van de politie (TK 2011-2012, 29628, nr. 269),
het opvullen van de lacune in de informatievoorziening waar het gaat om
terugzending van processen-verbaal door het OM en het meer aandacht geven
aan de kwaliteitnormen van processen-verbaal in de politieopleiding.

In mijn brief van 6 februari j.l. naar aanleiding van het WODC-rapport over de
doorlooptijden in de strafrechtketen (kenmerk 5724373/12) heb ik aangegeven
dat het kabinet zich ten doel heeft gesteld de behandelingsduur van eenvoudige
strafzaken deze kabinetsperiode terug te brengen tot één maand (twee derde van
de standaardzaken moet binnen een maand eindigen in een strafbeschikking of
eindvonnis in eerste aanleg). Ook bij de ketenpartners bestond de drang om hoe
dan ook de doorlooptijden in de keten te bekorten en daarvoor niet de uitkomsten
van dit onderzoek af te wachten. In het Actieprogramma “sneller recht doen,
sneller straffen” (Kamerstukken II 2011/2012, 29 279, nr. 126) dat ik op 27
oktober jl. aan uw Kamer heb verzonden heb ik aangegeven welke initiatieven er
al in gang zijn gezet om te komen tot een betere en snellere afdoening van
strafzaken. Deze initiatieven zijn niet enkel gericht op verkorting van
doorlooptijden sec, maar ook op verbetering van de kwaliteit van de afdoening,
de samenwerking tussen de ketenpartners en waar nodig ook herinrichting van
werkprocessen en procedures. Het gaat om twee elkaar aanvullende trajecten:
- In het programma Herontwerp Keten Strafrechtelijke Handhaving gaan
professionals van verschillende ketenpartners, van politie tot en met
Rechtspraak, zelf aan de slag met optimalisering van werkprocessen. Zij maken
daarbij gebruik van een beproefde methodiek, Lean Six Sigma, die tot doel
heeft werkprocessen in één keer goed uit te voeren, zodat verspillingen worden
geëlimineerd. Eerst gaat het om werkprocessen binnen de schakels van de
keten, daarop zal de aandacht worden gevestigd op werkprocessen tussen
schakels (‘redesign’ van processen). Het traject is in 2011 gestart bij drie
ketenpartners (OM, ZM en Reclassering Nederland) in een drietal regio’s. In
2012 zal uitbreiding van het traject plaatsvinden naar nieuwe regio’s en
ketenpartners.
- Daarnaast zijn door politie en OM vijf regionale ZSM-pilots gestart om snelle
selectie en zo mogelijk afdoening van eenvoudige strafzaken ‘aan de voorkant’
mogelijk te maken. Doel van het ZSM-traject is in bijna alle eenvoudige
strafzaken (vallend onder de noemer ‘veel voorkomende criminaliteit’) binnen
de eerste zes uren respectievelijk drie dagen na aanhouding een eerste en vaak
finale beoordeling van de zaak te realiseren. Politie, OM en ketenpartners
werken daarbij nauw samen vanaf één locatie. Er wordt ingezet op sturing aan
de voorkant van het opsporingsproces en er wordt gebruik gemaakt van een
vereenvoudigd dossier met een zo beperkt mogelijk administratieve last. In de
regionale pilots is het afgelopen half jaar geëxperimenteerd met verschillende
methoden van aanpak, mede op basis van de verschillende historische
achtergronden en werkwijzen bij zowel politie als OM. De evaluatie van de
pilots dient als basis voor een in de tweede helft van 2012 in te voeren landelijk
ZSM-model.

Niet alleen wordt naar versnelling gestreefd, ook hebben deze trajecten tot doel
het realiseren van een kwalitatief betere afdoening van strafzaken, betere
samenwerking tussen de ketenpartners en daarmee betere prestaties van de
keten als geheel. Sneller en met minder uitval dus, conform de aanbevelingen van
de Algemene Rekenkamer. Ter ondersteuning van deze initiatieven wordt voorts
ketenbreed gewerkt aan voorzieningen die dat ondersteunen, zoals de
digitalisering van processtukken en procedures in de strafrechtketen, en de
plannen die in voorbereiding zijn om in de strafrechtketen met een digitaal
strafdossier te kunnen werken. Daarnaast wordt voortdurend bezien op welke
wijze aanpassing van wet- en regelgeving kan bijdragen aan een snellere en
betere afdoening van strafzaken. Ik verwijs op dit punt graag naar de recent door
de staatssecretaris en mij aan uw Kamer verzonden brief “sneller recht doen,
sneller straffen” (TK 2011- 2012, 29279, nr. 126), waarin voorstellen zijn
aangekondigd om een snellere reactie op strafbare gedragingen mogelijk te
maken (onder meer het opleggen van verplichtende maatregelen buiten de
gevallen van voorlopige hechtenis en onderzoek naar een ruimere regeling van de
dadelijke tenuitvoerlegging van rechterlijke vonnissen).

Bij de tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen is al eerder een gestart
gemaakt met het creëren van meer samenhang in de keten. Het Programma
Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen (TK 2011- 2012, 33000 VI, nr. 11)
heeft tot doel de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen snel en zeker
te laten verlopen (uitval te voorkomen) en partners binnen en buiten de keten,
zoals gemeenten, zorginstellingen maar ook slachtoffers en nabestaanden, beter
te informeren. Daartoe worden enerzijds de ketenwerkprocessen verbeterd (hoe
werken de verschillende partners zelf en met elkaar) en anderzijds versterkt het
programma de regie op de executieketen als geheel (meer inzicht en sturing op
de keten). Een heldere taak- en verantwoordelijkheidsverdeling tussen partners in
de keten is daarvan nadrukkelijk een onderdeel. De herziene taak- en
verantwoordelijkheidsverdeling en de daarbij behorende sturing worden
verankerd in wetswijziging. In het programma USB worden ook de lessen
meegenomen van het in 2008 gestarte Programma Versterking Executie
Strafvonnissen, bedoeld ter adressering van de problematiek van
executieverjaring — bereikt moet immers worden dat zo min mogelijk
veroordeelden hun straf ontlopen (Zie TK 2008-2009, 31 700 VI, 111, TK 2010-
2011, 32 123 VI, 110 en TK 2011- 2012, 33 000 VI, nr. 11, p. 4.).

Aanvullende maatregel 1: Versterkingsprogramma
Ik ben het met de Algemene Rekenkamer eens dat het gewenst is de hiervoor
genoemde maatregelen meer in één verband te brengen. De samenhang tussen
de innovaties en de regie daarop dient versterkt te worden. Daarom zal ik een
versterkingsprogramma inrichten dat de verschillende lopende en nieuwe
initiatieven ter verbetering van de ketenprestatie overkoepelt en waarmee de
onderlinge samenhang wordt gewaarborgd.

Aanvullende maatregel 2: Ketenregie
Om de prestaties van de strafrechtketen als geheel te optimaliseren is het nodig
gericht te identificeren waar zaken ongewenst ‘uitvallen’, waar ondoelmatigheid
heerst of waar onnodig lange doorlooptijden bestaan. Dit vergt een
informatievoorziening die dergelijke manco’s goed zichtbaar maakt en een
organisatie en wijze van monitoring die erop gericht is de gesignaleerde gebreken
aan te pakken. Momenteel vindt bij het WODC uitbouw plaats van de
Strafrechtsketenmonitor, de informatievoorziening die beoogt het functioneren
van de keten in beeld te brengen. Nu wordt ook de informatie van de politie hierin
opgenomen zodat deze de gehele keten omspant. Naast monitoring van het
presteren van de keten als geheel, zal de Strafrechtsketenmonitor ook informatie
leveren over de voortgang en realisatie van de verschillende beleidsprioriteiten
zoals die in de toelichting op de begroting van het departement zijn opgenomen
(bijvoorbeeld: in hoeverre worden de doelstellingen gerealiseerd zoals die zijn
gesteld voor de aanpak van overvallen).

Ik zal de hiermee verkregen informatie benutten door periodiek te beoordelen of
de doelen ten aanzien van de kwaliteit, tijdigheid en doelmatigheid van de keten
worden behaald. Dit zal stelselmatig worden besproken met de direct betrokkenen
hetgeen waar nodig leidt tot bijsturing. Hiermee wordt de ketenregie versterkt, in
overeenstemming met de aanbeveling van de Algemene Rekenkamer.

Effect
Met deze twee elkaar aanvullende maatregelen wordt voldaan aan de aanbeveling
van de Algemene Rekenkamer om het ‘ketenbeleid’ steviger vorm te geven, opdat
de prestaties van de strafrechtsketen worden geoptimaliseerd. Nu sinds het
optreden van dit kabinet één minister voor de gehele keten verantwoordelijk is
mag van mij ook worden verwacht dat ik de regie met kracht ter hand neem. Ook
de komst van de Nationale politie biedt een uitgelezen kans om de kwaliteit,
snelheid en doelmatigheid van de strafrechtketen te verhogen.
In het verlengde van wat ik heb aangekondigd in mijn brief van 6 februari jl. ter
aanbieding van het WODC-rapport “Doorlooptijden in de strafrechtsketen”, zal ik
u nog voor de zomer berichten over de voortgang op de verschillende trajecten
ter versterking van de informatiepositie over en de regie op de keten.

De Minister van Veiligheid en Justitie,
I.W. Opstelten

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/02/29/reactie-op-rapport-algemene-rekenkamer-prestaties-in-de-strafrechtketen.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2012, 08:30:53
Rapport Rekenkamer:
Prestaties in de strafrechtketen
Kunnen de organisaties in de strafrechtketen hun prestaties verbeteren?
Om deze vraag te beantwoorden hebben we in dit onderzoek het aantal gewelds- en vermogensmisdrijven dat tussen 1 oktober 2009 en 30 september 2010 de strafrechtketen in-, door- en uitstroomde in kaart gebracht en geanalyseerd. In het bijzonder hebben we aandacht besteed aan zaken die de strafrechtketen verlaten. We hebben gekeken of daarbij sprake was van ongewenste uitstroom. En zo ja, wat dan de oorzaken en gevolgen zijn van ongewenste uitstroom.


conclusies
We spreken van ongewenste uitstroom als zaken niet conform wet- en regelgeving de strafrechtketen verlaten, als de uitstroom ondoelmatig is of leidt tot rechtsongelijkheid. De strafrechtketen bestaat uit organisaties die samen de rechtshandhaving verzorgen:

de politie is belast met de opsporing;
het Openbaar Ministerie met vervolging;
de rechtbanken, gerechtshoven en Hoge Raad met de berechting;
het Centraal Justitieel Incassobureau, de Dienst Justitiële Inrichtingen, de Raad voor de Kinderbescherming, Halt en de Reclassering zorgen voor de tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen.

Onze bevindingen wijzen uit dat spra­ke is van tekortkomingen die het optimaal presteren van de strafrechtketen belemmeren. Hoe groot de ongewenste uitstroom uit de strafrechtketen precies is, konden we niet vaststellen omdat hierover nauwelijks kwantitatieve informatie beschikbaar is. Uit de gesprekken die we hebben gevoerd is wel gebleken dat op diverse plekken in de keten een flink aantal zaken de strafrechtketen ongewenst verlaat. Dit doet zich vooral voor in de opsporingsfase bij veel voorkomende criminaliteit, maar ook tijdens de tenuitvoerlegging door executieverjaring van vrijheidsstraffen en boetevonnissen.


Figuur: Strafrechtketen (pdf)

Naast de constatering dat niet bekend is hoeveel zaken de strafrechtketen ongewenst verlaten, stellen we vast dat ook de cijfers van verschillende ketenpartners over overeenkomstige grootheden sterk van elkaar kunnen verschillen en dat vaak niet bekend is hoeveel zaken worden teruggestuurd naar een voorgaande ketenpartner. Ook kan met name de politie zich niet sluitend verantwoorden: de gegevens over voorraden, in- en uitstroom zijn niet in balans.
Zonder deze informatie is het lastig sturen. Een op de keten toegesneden informatiearchitectuur ontbreekt.

Sturing
We stellen vast dat de sturing niet is gericht op het optimaliseren van gewenste prestaties. Het voorkomen van ongewenste prestaties is nauwelijks onderwerp in het bestaande beleid. Prikkels zijn soms tegenstrijdig. Zo kunnen beleid en financiering van de verschillende ketenpartners thans bij hen gedrag in de hand werken, dat voor een efficiënt verloop van zaken door de keten niet altijd wenselijk is.
Het gebrek aan sturing leidt niet alleen tot ondoelmatigheid doordat zaken uitstromen waarin al veel is geïnvesteerd, maar ook tot rechtsongelijkheid omdat politiekorpsen verschillende keuzes maken bij het niet in behandeling nemen van zaken die volgens de regels wel opvolging zouden moeten krijgen.

aanbevelingen
Welke prestaties de strafrechtketen dient te leveren, hoe sturing op het realiseren van gewenste en het voorkomen van ongewenste prestaties moet plaatsvinden en welke inrichting (inclusief informatievoorziening) van de keten daarvoor nodig is, zijn voorwaarden om de kloof tussen het beleid en de uitvoering te kunnen dichten. Nu de minister ook verantwoordelijk is voor de nationale politieorganisatie heeft hij alle mogelijkheden hiervoor. We bevelen de minister van Veiligheid en Justitie daarom het volgende aan:

1.Ontwikkel beleid voor de strafrechtketen als geheel met als doel het realiseren van gewenste en voorkomen van ongewenste prestaties en effecten. Het beleid van de ketenpartners moet hierop kunnen aansluiten.
2.Ontwikkel een informatiestrategie voor de strafrechtketen die als uitgangspunt heeft dat sturing op gewenste prestaties en het voorkomen van ongewenste prestaties mogelijk wordt.
3.Informeer de Tweede Kamer periodiek over gewenste en ongewenste prestaties in relatie tot de beschikbare capaciteit van de betrokken ketenpartners, zodat voor de samenleving helder is wat in redelijkheid verwacht mag worden van en gerealiseerd is door de verschillende ketenpartners.

http://www.rekenkamer.nl/Publicaties/Onderzoeksrapporten/Introducties/2012/02/Prestaties_in_de_strafrechtketen

Het hele rapport: klik hier


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2012, 08:32:23
Reactie van de voorzitter korpsbeheerdersraad:
klik hier


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #6 Gepost op: 1 maart 2012, 11:44:09
Verrassend... ::)
Volgens mij al tijden bekend. Het staat nu alleen deftig genoeg op papier, zodat de hoge heren er ook mee overweg kunnen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2012, 02:38:15
Afgelopen woensdag 29 februari 2012 bij Nieuwsuur op Nederland 2.

Veel criminelen ontlopen straf

Woensdag 29 februari 2012, 23:30
92 keer bekeken Duur 14:26

Criminelen ontlopen hun straf door een rammelende administratie bij politie en justitie. Dat blijkt uit een vandaag verschenen
rapport van de Algemene Rekenkamer. Nieuwsuur spreekt hierover met Kees Vendrik, lid van de Algemene Rekenkamer,
Gerald Roethof, advocaat en Bart Nooitgedagt van de Nederlandse Vereniging van Strafrechtadvocaten.
In de studio reageert minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie.

BRON + Video met Ivo Opstelten: http://nieuwsuur.nl/video/346778-veel-criminelen-ontlopen-straf.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen