Reddingsbrigades Nederland: diversiteit in beleid en inzet ?

Auteur Topic: Reddingsbrigades Nederland: diversiteit in beleid en inzet ?  (gelezen 10468 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Sinds kort beschikt reddingsbrigade Heerhugowaard over een alarmploeg.

Afgelopen week dan het eerste alarm, een wat vaag alarm.

Mevrouw had een helikopter in de lokale recreatieplas zien neerstorten. Reddingsbrigade Heerhugowaard ging ter plaatse,
bleek het om een miniatuur helicopter te gaan die zoŽn 80 cm lang was. Aangezien de eigenaar nog wel aanwezig was hebben we afgesproken de helicopter zondag te gaan bergen. Hieraan kan dan direct een kleine oefening gekopeld worden




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2012, 12:45:03
Waarom hebben niet alle brigades een alarmploeg?
Dan ben je toch veel breder inzetbaar? ::)


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2012, 12:56:13
Waarom hebben niet alle brigades een alarmploeg?
Dan ben je toch veel breder inzetbaar? ::)

Sommige brigades hebben niet een een boot (ook geen bondsvlet)
Ook hebben sommige niet genoeg (geschoolde) vrijwilligers
Dus dan kan de wil er wel zijn maar houd het snel op


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2012, 12:57:53
Er zijn veel reddingsbrigades met een alarmploeg. De reddingsbrigades die de 90 reddingseenheden bemannen (Bizavletten). Hebben allemaal een alarmploeg. Voor hoogwater en overstromingen staan ze klaar op te treden. Veel van deze ploegen kunnen niet via een GMK worden gealarmeerd, want ze hebben geen 24/7 alarmploeg.

Er zijn wel steeds meer reddingsbrigades die 24/7 gealarmeerd kunnen worden door een GMK. Onze brigade, Culemborg, wordt bij waterongevallen (oppervlakteredding, inzet boot) gealarmeerd door de GMK in Nijmegen. Ook voor ondersteuning bij grotere calamiteiten worden wij door de brandweer gealarmeerd. Dat is bijvoorbeeld heel vaak voor logistieke ondersteuning (voeding en drank opvoeren, vervoer van hulpverleners etc.)

Het is de bedoeling dat door de RVR meer brigades ingezet gaan worden in hun veiligheidsregio.

Natuurlijk zijn er ook reddingsbrigades die alleen een opleidende functie hebben gekozen (zwemopleidingen). Zij participeren meestal niet in de veiligheidsregio.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2012, 12:59:02
Er zijn veel reddingsbrigades met een alarmploeg. De reddingsbrigades die de 90 reddingseenheden bemannen (Bizavletten). Hebben allemaal een alarmploeg. Voor hoogwater en overstromingen staan ze klaar op te treden. Veel van deze ploegen kunnen niet via een GMK worden gealarmeerd, want ze hebben geen 24/7 alarmploeg.

Er zijn wel steeds meer reddingsbrigades die 24/7 gealarmeerd kunnen worden door een GMK. Onze brigade, Culemborg, wordt bij waterongevallen (oppervlakteredding, inzet boot) gealarmeerd door de GMK in Nijmegen. Ook voor ondersteuning bij grotere calamiteiten worden wij door de brandweer gealarmeerd. Dat is bijvoorbeeld heel vaak voor logistieke ondersteuning (voeding en drank opvoeren, vervoer van hulpverleners etc.)

Het is de bedoeling dat door de RVR meer brigades ingezet gaan worden in hun veiligheidsregio.

Natuurlijk zijn er ook reddingsbrigades die alleen een opleidende functie hebben gekozen (zwemopleidingen). Zij participeren meestal niet in de veiligheidsregio.
Lifc, je was me net voor....


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2012, 16:47:34
Sommige brigades hebben niet een een boot (ook geen bondsvlet)
Ook hebben sommige niet genoeg (geschoolde) vrijwilligers
Dus dan kan de wil er wel zijn maar houd het snel op

Maar dan kun je jezelf toch geen reddingbrigade noemen?
Als buitenstaander begrijp ik echt helemaal niets van de reddingbrigade organisatie.
Kan iedereen zich zomaar reddingbrigade noemen? Zijn hier dan geen richtlijnen cq voorschriften/minimale eisen voor? ::) ::)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2012, 16:57:15
Er zijn brigades die alleen opleiden en zelf niet bewaken. Ook met opleiden help je mee aan de doelstelling van een reddingsbrigade. Ik kan me goed voorstellen als er alleen een zwembad is waar er een risico is om te verdrinken dat je een brigade hebt die opleidingen verzorgt.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2012, 18:03:31
Maar dan kun je jezelf toch geen reddingbrigade noemen?
Als buitenstaander begrijp ik echt helemaal niets van de reddingbrigade organisatie.
Kan iedereen zich zomaar reddingbrigade noemen? Zijn hier dan geen richtlijnen cq voorschriften/minimale eisen voor? ::) ::)

Ja, reddingsbrigade is geen beschermde naam of term.  Naast aangesloten bij reddingsbrigade nederland zijn er diverse andere soorten reddingsbrigades en niet alleen watergerelateerd, maar ook komen er reddingsbrigades voor met zoekhonden, Landbased SAR, hoogteredding. maar ook reddingsbrigade die bezig houden met "geestelijke en spiratuele"  redding..


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #8 Gepost op: 3 maart 2012, 00:28:12
ik geloof dat er wel plannen waren om de naam reddingsbrigade een beschermende naam te maken.

ik vind inderdaad wel dat reddingsbrigades die alleen opleiden ook reddingsbrigades mogen heten


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 3 maart 2012, 09:33:13
Tja, ik heb plannen het woord reddingsboot te deponeren...