Reddingsbrigades Nederland: diversiteit in beleid en inzet ?

Auteur Topic: Reddingsbrigades Nederland: diversiteit in beleid en inzet ?  (gelezen 10676 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2012, 20:43:46
Tja,  als je alleen zwemles geeft, mag je voor mij zwemschool heten.. maar verder, waar gaat het over.   "Reddingsbrigade" is geen beschermende naam, of geen beschermde titel..  
Ook een KNRM eenheid is een reddingsbrigade..
Dikke van Dalen :
Citaat
bri·ga·de de; v -s, -n 1 legerafdeling van enkele regimenten of bataljons 2 groep personen met een opdracht: reddingsbrigade

Of je hanteert de definitie van defensie.. ongeveer zelfstandig opererende eenheid van 3000 tot 4000 mensen

Wat is er mis met allerlei soorten reddingsbrigades, waarom moet alles eenheidsworst zijn ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2012, 22:24:28
We raken geheel off-topic, maar vindt het wel heel interessant ;)  98uiye

Naar mijn idee gaat de discussie er nu over de betekenis van het woord 'reddingsbrigade', en dan vooral de definitie van het woord 'redden' of 'redding'. In de ogen van Henk interpreteren we het woord 'redding' te ruim en scharen we daar zaken onder die er volgens hem niet onder vallen. Zoals gezegd is de oudste reddingsbrigade van 1908 en de koepel van 1913, zou het kunnen zijn dat door verandering van ons taalgevoel de lading van het woord verandert is in de loop der jaren? Je ziet dat vaker, dat woorden in de tijd een andere lading en context krijgen waardoor de benaming die er vroeg aan is gegeven niet meer past bij het werk wat we nu doen. Want ik mag toch aannemen dat er toen bewust is gekozen voor de naam 'Reddingsbrigade' ook al deden ze toen voornamelijk aan opleiding en voorlichting?!

Henk, er zijn trouwens nog sterkere gevallen: de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen (http://www.drenkeling.nl/), dit is een puur papieren organisatie die lintjes uitdeelt aan mensen die iemand gered hebben. Geen boten, geen mensen, geen reddingen. Wat vind je daar dan van?

Dat zit `m in het woordje "tot". Zij noemen zich een maatschappij tot het bevorderen van het redden van mensen. Dat doen ze door prijzen toe te kennen aan mensen die zich op dat gebied verdienstelijk hebben gemaakt, zij pretenderen dat niet zelf te doen.

Een reddingsbrigade pretendeert te redden. Door iemand veilig over te laten steken redt je ' m van aangereden te worden door een auto. Maar door iemand dan verkeersreddingsbrigadier te noemen stap je over een lijn. Je moet ergens een grens stellen. Maar nogmaals, dat is slechts mijn invulling van een woord. Je doet brigades die wel een bewakende taak vervullen, met gevaar voor eigen leven tekort als je ze over een kam scheert met jongens en meisjes die een kans grijpen voor weinig zwemles te krijgen in het plaatselijke zwembad. Noem de helden van het strand dan anders, de KNRM heeft dat slim gezien met hun " liveguards" .


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #22 Gepost op: 11 maart 2012, 22:32:58
Wat is er mis met allerlei soorten reddingsbrigades, waarom moet alles eenheidsworst zijn ?

Hoe een reddingeenheid/organisatie heet zal mij ook 'worst' zijn (KNRM,RBN,HOGE,KNZHM etc)
Maar als je het woord 'redding' gebruikt schep je voor een buitenstaander wel de verwachting dat er daadwerkelijk 'gered' kan worden. (zoals bijvoorbeeld de KNRM en HOGE)
Als je alleen zwemles en voorlichting geeft maar niet in staat bent om daadwerkelijk te 'redden' , kun je je afvragen of de vlag de lading wel dekt. ::)


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2012, 23:04:38
Dat zit `m in het woordje "tot". Zij noemen zich een maatschappij tot het bevorderen van het redden van mensen. Dat doen ze door prijzen toe te kennen aan mensen die zich op dat gebied verdienstelijk hebben gemaakt, zij pretenderen dat niet zelf te doen.
KNBRD=Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen. Nu volg ik je gedachtengang over de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen niet meer....  ???

Mark

Off-topic: opmerkelijk hoe de MtRvD mond-op-mondbeademing aanleert.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2012, 07:55:20
KNBRD=Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen. Nu volg ik je gedachtengang over de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen niet meer....  ???

Mark

Off-topic: opmerkelijk hoe de MtRvD mond-op-mondbeademing aanleert.

Ik zet je weer op het juiste spoor: we hebben het niet over de naam "KNBRD", maar om de benaming "Reddingsbrigade". REDNED wordt al wat moeilijker. De naam suggereert dat zij "de reddingsbrigade Nederland zijn", wat niet zo is natuurlijk. De helft van de leden bestaat uit zwembrigades (niet te verwarren met reddingsbrigades) en wij zijn er ook geen lid van (zou niet eens kunnen, hoe zit dat eigenlijk met Rescue?).


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #25 Gepost op: 12 maart 2012, 08:45:37
De naam reddingsbrigade wordt al jaren door zwembrigades gebruikt langer als menig bewakende brigade of als de hoge (knrm als uitzondering). Waarom mag je nu dan geen reddingsbrigade zijn. Veel eerste hulp verenigingen geven ook alleen maar EHBO les is dot niet het zelfde. Ik zie er geen problemen in.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 12 maart 2012, 09:30:52
De naam reddingsbrigade wordt al jaren door zwembrigades gebruikt langer als menig bewakende brigade of als de hoge (knrm als uitzondering). Waarom mag je nu dan geen reddingsbrigade zijn. Veel eerste hulp verenigingen geven ook alleen maar EHBO les is dot niet het zelfde. Ik zie er geen problemen in.

9910001

Eerste hulp bij ongelukken impliceert niet dat je dat ook zelf in groepsverband aktief verleent.  Ik zou meteen het verband begrijpen als een zwembrigade zich "zwemmend redden" noemt. Dat is wat ze doen en waar ze voor opleiden, het kunnen redden.

Maar bij het woord reddingsbrigade denk ik aan een groep mensen die daadwerkelijk ingezet worden voor het redden van mensen. Die kunnen al redden (spullen én bekwame mensen) en zijn er helemaal klaar voor.

En behaalde namen in het verleden geven geen garantie voor het heden en de toekomst.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #27 Gepost op: 12 maart 2012, 10:56:41
Met het actief opleiden van mensen kan je ook mensen redden, de beste manier om preventief de verdrinkingsdoor te bestrijden is mensen leren zwemmen, en mensen leren reddens zwemmen. Maar ik ben bang ik niet kan overtuigen in dit menins verschil dus laat ik het er maar bij.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2012, 11:25:40
Met het actief opleiden van mensen kan je ook mensen redden, de beste manier om preventief de verdrinkingsdoor te bestrijden is mensen leren zwemmen, en mensen leren reddens zwemmen. Maar ik ben bang ik niet kan overtuigen in dit menins verschil dus laat ik het er maar bij.

9910001

Natuurlijk kun je door op te leiden mensen redden, ik ben de laatste om dat tegen te spreken. Maar met dat meetlint zijn we allemaal reddingsbrigade. De monteur die je auto veilig houdt en je redt van een aanrijding, de bakker die je redt van de hongersdood, de verkeersregelaar, de agent, de leraar, ik redt het feestje door een goede geluidsinstallatie te plaatsen, het mag allemaal hoor!

Ik merkte alleen op dat het een beetje sneu is voor de echte helden die veel van hun vrije tijd steken in echte acties en mensen daadwerkelijk uit het water halen -soms met gevaar voor eigen leven- om over een kam geschoren te worden met jongens en meisjes die voor weinig zwemles krijgen in het plaatselijke zwembad.


guest11765

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2012, 09:13:19
Henk in jou wereld, waar mensen niet in de buurt van water mogen komen wat meer dan 5cm diepte betreft, heeft het opleiden van kinderen tot het leren zwemmen/reddend zwemmen geen zin.

In een wereld waar de rest van NL in leeft, met veel water om ons heen, heeft het wel zin.
Daarvan kan je wel spreken over een Reddingsbrigade.

In onze wereld, draait alles om ervaring en leren gedurende je leven.
Er komt misschien een dag, dat je iemand te water ziet gaan. Op het strand, maar misschien wel in een kanaal, of een vaart. Die persoon zou wel eens niet in staat kunnen zijn om op eigen kracht al die water massa de baas te kunnen zijn.

Iemand die opgeleid is tot reddend zwemmen, weet wat hij moet doen in dat geval. En als hij die persoon in welke vorm dan ook kan helpen, is hij een redder. Het leven gered.

1 van de weinige instanties die zich echt er nog voor inzet in het hele land is RB. Het is een brigade die redders creëert. Zij leren eerst de basis zwem vaardigheden, waarna zij dan mensen leren reddend zwemmen. Met die vaardigheden kunnen de mensen die het bezitten in de toekomst andere redden. Gezien zij meestal nog steeds aangesloten zitten bij een dergelijke brigade, komen er steeds meer potentiele redders bij die brigade. En samen vormen zij die brigade.

Los van of zij actief of op afroep iemand redden, of zelfs incidenteel, zij hebben de vaardigheid geleerd.