Ik zet je weer op het juiste spoor: we hebben het niet over de naam "KNBRD", maar om de benaming "Reddingsbrigade". REDNED wordt al wat moeilijker. De naam suggereert dat zij "de reddingsbrigade Nederland zijn", wat niet zo is natuurlijk. De helft van de leden bestaat uit zwembrigades (niet te verwarren met reddingsbrigades) en wij zijn er ook geen lid van (zou niet eens kunnen, hoe zit dat eigenlijk met Rescue?).
Officieel is het overigens nog steeds KNBRD, Reddingsbrigade Nederland is alleen de operationele naam, REDNED wordt niet meer gebruikt.
De naam suggereert inderdaad dat we DE Reddingsbrigade Nederland zijn, sterker nog: in het meerjarenplan is dat opgenomen als doelstelling: gezien worden als DE Reddingsbrigade Nederland. En ook dat weer in een brede context: DE Reddingsbrigade als DE Nederlandse autoriteit op het gebied van veiligheid op, rond en in het water.
En die bonte verzameling losse clubs dekt gezamenlijk het hele portfolio af van opleiden t/m redden. En die opleidende brigades hebben gewoon een belangrijke rol, niet alleen lokaal. Zij dragen ook bij aan de kennis en werking van de gehele organisatie: zij leveren ook mensen die meeschrijven aan lesboeken, lesstof etc., zij leveren ook examinatoren, commissieleden etc., en 's zomers trekken er heel veel vrijwillgers van niet-bewakende brigades naar de kust om daar hun steentje bij te dragen. Dat doen ze alleen maar omdat we tot dezelfde organisatie behoren, omdat we allemaal Reddingsbrigade zijn. En dat moet je dus ook zo houden wil het systeem blijven functioneren.
Aanpassen van die naamgeving voor een deel van de clubs leidt onvermijdelijk tot een scheiding in de organisatie die we echt niet kunnen gebruiken. De kracht van Reddingsbrigade Nederland is die diversiteit in eenheid. Dat we van elkaar leren en elkaar helpen. Die diversiteit moet dus ook bewaakt en bewaard worden! Je bindt mensen aan je organisatie met 1 naam, 1 logo, wat fijn dat jij ook bij ons hoort!
Je bent ook als brigadelid automatisch lid van Reddingsbrigade Nederland en daarmee maak je onderdeel uit van een reddende organisatie, ook al geef je zelf alleen zwemles. Dit is misschien taaltechnisch niet juist, maar voor een vrijwilligersorganisatie heel erg noodzakelijk om de mensen aan je te binden.
Ik zit zelf ook bij Scouting, daar lopen bestuursleden van boven de pensioengerechtigde leeftijd met t-shirts: 100% SCOUT. Die gaan echt geen boomhut meer bouwen, maar dragen wel hun steentje bij en daarom zijn ze SCOUT!
Hetzelfde doet de KNRM overigens met zijn 'Redders aan de wal', het gaat puur om mensen binden aan je organisatie en dat is hard nodig!
We gaan het hier waarschijnlijk toch niet over eens worden, maar ik sta achter de strategie en gemaakte keuzes van Reddingsbrigade Nederland op dit vlak. Ook de keus om de Lifesaving Sport een vaste pijler te maken binnen Reddingsbrigade Nederland, ook gebruikmakend van naam, logo etc. is gewoon belangrijk. Voor naamsbekendheid, exposure etc. Ook zij dragen op hun manier een steentje bij aan de totale organisatie.
@Henk: Overigens kan ik je opmerkingen over het belang van opleidingen niet echt serieus nemen, als je vervolgens denigrerende zinnen plaatst als:
"Ik merkte alleen op dat het een beetje sneu is voor de echte helden die veel van hun vrije tijd steken in echte acties en mensen daadwerkelijk uit het water halen -soms met gevaar voor eigen leven- om over een kam geschoren te worden met jongens en meisjes die voor weinig zwemles krijgen in het plaatselijke zwembad."
Ik weet dat bij onze brigade ouders speciaal kiezen voor onze zwemles vanwege de kwaliteit. Omdat wij echt aandacht besteden aan het vertrouwd raken van het kind met het water. Zodat ook in onverwachte situaties het kind zichzelf in veiligheid kan brengen. En zonder hierbij direct naar anderen te wijzen, ken ik genoeg (commerciele en gemeentelijke) zwemscholen die vooral een leerfabriek zijn waar iedere x-aantal weken iedereen een badje opschuift ongeacht het niveau, omdat de volgend groep al weer klaar staat. Dit heeft niks met goedkoop te maken, maar met ouders die inzien dat in een land als Nederland het belangrijk is dat een kind echt goed leert zwemmen. En ik vind onze instructeurs net zulke helden als onze alarmploegleden, omdat zij allebei hun vrije tijd en hun energie steken in het redden van mensen!