Reddingsbrigades Nederland: diversiteit in beleid en inzet ?

Auteur Topic: Reddingsbrigades Nederland: diversiteit in beleid en inzet ?  (gelezen 10675 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2012, 18:06:52
Henk in jou wereld, waar mensen niet in de buurt van water mogen komen wat meer dan 5cm diepte betreft, heeft het opleiden van kinderen tot het leren zwemmen/reddend zwemmen geen zin.

In een wereld waar de rest van NL in leeft, met veel water om ons heen, heeft het wel zin.
Daarvan kan je wel spreken over een Reddingsbrigade.

In onze wereld, draait alles om ervaring en leren gedurende je leven.
Er komt misschien een dag, dat je iemand te water ziet gaan. Op het strand, maar misschien wel in een kanaal, of een vaart. Die persoon zou wel eens niet in staat kunnen zijn om op eigen kracht al die water massa de baas te kunnen zijn.

Iemand die opgeleid is tot reddend zwemmen, weet wat hij moet doen in dat geval. En als hij die persoon in welke vorm dan ook kan helpen, is hij een redder. Het leven gered.

1 van de weinige instanties die zich echt er nog voor inzet in het hele land is RB. Het is een brigade die redders creëert. Zij leren eerst de basis zwem vaardigheden, waarna zij dan mensen leren reddend zwemmen. Met die vaardigheden kunnen de mensen die het bezitten in de toekomst andere redden. Gezien zij meestal nog steeds aangesloten zitten bij een dergelijke brigade, komen er steeds meer potentiele redders bij die brigade. En samen vormen zij die brigade.

Los van of zij actief of op afroep iemand redden, of zelfs incidenteel, zij hebben de vaardigheid geleerd.

Allemaal hulde, diepe buiging enzo, ook heel goed dat iemmand leert een AED te bedienen. Je leest dat ik beweer dat opleiden voor zwemmend redden onzin vind, maar ik schrijf dat nergens.

Ik ben het helemaal eens met je alles wat je stelt, hoe nuttig dat is en prijzenswaardig.  Veelbelovend dat kinderen zwemmend redden leren. De vraag is of ze -als iemand in het water valt het geleerde in praktijk zullen brngen, maar wat mij betreft krijgen ze het voor deel van de twijfel.

Je mag steeds in herhalingen vallen wat mij betreft hoe deugdzaam het is dat er reddingsbrigades voorbereidend werk verichten dat wellicht ooit tot een echte redding zou kunnen leiden, fantastisch!

Prachtigt dat dat allemaal zo kan, machtig prachtig!

Dat (nogmaals) gezegd hebbende vind ik dat er verschil zit in het opleiden voor iets, het mogelijk maken ervan (hoe geweldig dat ook is) en het daadwerkelijk een groot gedeelte van je vrije tijd steken in het waarborgen van de veiligheid van vaak duizenden mensen, waar je dan ook de verantwoording voor hebt, waarbij je op ieder moment ingezet kan worden om levensreddend op te treden.

Nogmaals, ik vind het zeer prijzenswaardig dat mensen (anderen) zwemmen leren, Geweldig, maar daar gaat het niet om. Ik zie een verschil. Iemand die zwemmend redden heeft geleerd is in potentie een redder, hij is het nog niet. De kans dat hij misschien in z'n eentje ooit iemand gaat redden maakt in mijn ogen de club waar hij dat ooit geleerd heeft niet automatisch dus tot een reddingsbrigade.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2012, 18:22:03
Henk in jou wereld, waar mensen niet in de buurt van water mogen komen wat meer dan 5cm diepte betreft, heeft het opleiden van kinderen tot het leren zwemmen/reddend zwemmen geen zin.

In een wereld waar de rest van NL in leeft, met veel water om ons heen, heeft het wel zin.
Daarvan kan je wel spreken over een Reddingsbrigade.

Lees jij de berichten wel eens, of schrijf je alleen:

Er stond "daarop voortbordurend". Het was tegen Joost, die begrijpt wel wat dat betekent, "voortborduren". Ik wil het voor jou Kapitein Haek" wel even nader toelichten wat voortborduren is.

Kijk, doordat REDNED zegt dat een reddingsbrigade die zwemles geeft redt en dus reddingsbrigade mag heten, geef je aan redden naar mijn idee een te ruime invulling. Als het voorkomen van een ongeval door onderwijs al redden mag heten, dan kun je daar op voortborduren. Dat is verder gaan langs die ingeslagen weg en vergelijkingen aandragen, die dan ook te benaming "reddingsbrigade" zouden verdienen. Niet omdat je dat echt wil -integendeel- maar om, zonder het in het belachelijke te trekken, aan te tonen dat wat voor het één geldt, dit dan ook voor het ander moet gelden.

Je draagt zelf al wat voorbeelden aan, dat is aardig! "Moet je mensen dan ook maar niet meer leren lopen? Want ja, je zou zo maar overreden kunnen worden, of vallen en met je hoofd de stoeprand raken."

Dus, ouders die hun kind leren lopen en uitkijken voor auto's vormen een reddingsbrigade!  O0

Je borduurt al verder zonder het in de gaten te hebben!

Nu vind ik het niet netjes dat je mij in de mond legt als of ik het geen goed werk zou vinden wat die reddingsbrigades aan opleiding doen, maar niets is minder waar, petje af!Ik heb alleen mijn bedenkingen om iedere instantie die opleidt waarbij er gevaar afgewend wordt reddingsbrigade te noemen, maar het staat iedereen vrij om hun klubje reddingsbrigade te noemen, de titel is niet beschermd.

Ik leg hier al uit dat het niet mijn wereld is, waar "mensen niet in de buurt van water mogen komen wat meer dan 5cm diepte betreft", en ik betuigde al meermalen hoe fantastsich ik het opleiden van kinderen tot het leren zwemmen reddend vind, en hoe zinnig ik dat vind.

Ik zal een stukje tekst maken met hoe geweldig ik dat vind, en elke keer dat je weer gaat beweren dat ik het leren van zwemmend redden aan kinderen onzin vind zal ik dat plaatsen, kijken wie het langste volhoudt.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2012, 18:37:09
De naam reddingsbrigade wordt al jaren door zwembrigades gebruikt langer als menig bewakende brigade of als de hoge (knrm als uitzondering). Waarom mag je nu dan geen reddingsbrigade zijn. Veel eerste hulp verenigingen geven ook alleen maar EHBO les is dot niet het zelfde. Ik zie er geen problemen in.

9910001

De naam scharreleieren wordt al jaren gebruikt. Het is niet zo dat de kippen die scharreleieren leggen, echt scharelen. Om aan de eis te voldoen om je kip scharrelkip te mogen noemen mag je 9 kippen op een vierkante meter proppen. Er wordt weinig gescharreld, in tegenstelling tot vrije uitloop eieren. "We doen dat altijd al zo" is geen reden om er nog niet eens goed naar de kijken. We kunnen het er best eens over hebben of de vlag de lading nog wel dekt.


scharrelei niet goed genoeg voor plus  O0


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2012, 11:03:44
Ik zet je weer op het juiste spoor: we hebben het niet over de naam "KNBRD", maar om de benaming "Reddingsbrigade". REDNED wordt al wat moeilijker. De naam suggereert dat zij "de reddingsbrigade Nederland zijn", wat niet zo is natuurlijk. De helft van de leden bestaat uit zwembrigades (niet te verwarren met reddingsbrigades) en wij zijn er ook geen lid van (zou niet eens kunnen, hoe zit dat eigenlijk met Rescue?).

Officieel is het overigens nog steeds KNBRD, Reddingsbrigade Nederland is alleen de operationele naam, REDNED wordt niet meer gebruikt.
De naam suggereert inderdaad dat we DE Reddingsbrigade Nederland zijn, sterker nog: in het meerjarenplan is dat opgenomen als doelstelling: gezien worden als DE Reddingsbrigade Nederland. En ook dat weer in een brede context: DE Reddingsbrigade als DE Nederlandse autoriteit op het gebied van veiligheid op, rond en in het water.

En die bonte verzameling losse clubs dekt gezamenlijk het hele portfolio af van opleiden t/m redden. En die opleidende brigades hebben gewoon een belangrijke rol, niet alleen lokaal. Zij dragen ook bij aan de kennis en werking van de gehele organisatie: zij leveren ook mensen die meeschrijven aan lesboeken, lesstof etc., zij leveren ook examinatoren, commissieleden etc., en 's zomers trekken er heel veel vrijwillgers van niet-bewakende brigades naar de kust om daar hun steentje bij te dragen. Dat doen ze alleen maar omdat we tot dezelfde organisatie behoren, omdat we allemaal Reddingsbrigade zijn. En dat moet je dus ook zo houden wil het systeem blijven functioneren.

Aanpassen van die naamgeving voor een deel van de clubs leidt onvermijdelijk tot een scheiding in de organisatie die we echt niet kunnen gebruiken. De kracht van Reddingsbrigade Nederland is die diversiteit in eenheid. Dat we van elkaar leren en elkaar helpen. Die diversiteit moet dus ook bewaakt en bewaard worden! Je bindt mensen aan je organisatie met 1 naam, 1 logo, wat fijn dat jij ook bij ons hoort!

Je bent ook als brigadelid automatisch lid van Reddingsbrigade Nederland en daarmee maak je onderdeel uit van een reddende organisatie, ook al geef je zelf alleen zwemles. Dit is misschien taaltechnisch niet juist, maar voor een vrijwilligersorganisatie heel erg noodzakelijk om de mensen aan je te binden.

Ik zit zelf ook bij Scouting, daar lopen bestuursleden van boven de pensioengerechtigde leeftijd met t-shirts: 100% SCOUT. Die gaan echt geen boomhut meer bouwen, maar dragen wel hun steentje bij en daarom zijn ze SCOUT!

Hetzelfde doet de KNRM overigens met zijn 'Redders aan de wal', het gaat puur om mensen binden aan je organisatie en dat is hard nodig!

We gaan het hier waarschijnlijk toch niet over eens worden, maar ik sta achter de strategie en gemaakte keuzes van Reddingsbrigade Nederland op dit vlak. Ook de keus om de Lifesaving Sport een vaste pijler te maken binnen Reddingsbrigade Nederland, ook gebruikmakend van naam, logo etc. is gewoon belangrijk. Voor naamsbekendheid, exposure etc. Ook zij dragen op hun manier een steentje bij aan de totale organisatie.

@Henk: Overigens kan ik je opmerkingen over het belang van opleidingen niet echt serieus nemen, als je vervolgens denigrerende zinnen plaatst als:
"Ik merkte alleen op dat het een beetje sneu is voor de echte helden die veel van hun vrije tijd steken in echte acties en mensen daadwerkelijk uit het water halen -soms met gevaar voor eigen leven- om over een kam geschoren te worden met jongens en meisjes die voor weinig zwemles krijgen in het plaatselijke zwembad."

Ik weet dat bij onze brigade ouders speciaal kiezen voor onze zwemles vanwege de kwaliteit. Omdat wij echt aandacht besteden aan het vertrouwd raken van het kind met het water. Zodat ook in onverwachte situaties het kind zichzelf in veiligheid kan brengen. En zonder hierbij direct naar anderen te wijzen, ken ik genoeg (commerciele en gemeentelijke) zwemscholen die vooral een leerfabriek zijn waar iedere x-aantal weken iedereen een badje opschuift ongeacht het niveau, omdat de volgend groep al weer klaar staat. Dit heeft niks met goedkoop te maken, maar met ouders die inzien dat in een land als Nederland het belangrijk is dat een kind echt goed leert zwemmen. En ik vind onze instructeurs net zulke helden als onze alarmploegleden, omdat zij allebei hun vrije tijd en hun energie steken in het redden van mensen!  098uo
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #34 Gepost op: 15 maart 2012, 12:17:52
Goed, de Reddingbrigade blijkt dus grotendeels een zwemvereniging te zijn i.p.v. een organisatie die daadwerkelijk structureel in de praktijk redt.
Zo leer je nog eens wat op dit forum O0
(Niets ten nadele overigens want ook dit werk is belangrijk)

Maar uit hoeveel alarmploegen cq reddingseenheden bestaat de RB dan die wel 24/7 kunnen redden? ::) ::)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #35 Gepost op: 15 maart 2012, 16:06:51
Goed, de Reddingbrigade blijkt dus grotendeels een zwemvereniging te zijn i.p.v. een organisatie die daadwerkelijk structureel in de praktijk redt.
Zo leer je nog eens wat op dit forum O0
(Niets ten nadele overigens want ook dit werk is belangrijk)

Maar uit hoeveel alarmploegen cq reddingseenheden bestaat de RB dan die wel 24/7 kunnen redden? ::) ::)

Dan kunnen wij wel concluderen dat de KNRM een persbureau is... In sommige gebieden vindt je meer brigade posten met een 24/7 uitruk taak dan brandweer korpsen, in het binnenland is vervolgens allemaal wat meer gericht op het zwemmen. Daar rijdt de brandweer primair op waterongevallen. Nou wordt die taak ongeveer wegbezuinigd de laatste jaren, maargoed...

Als de binnenwater brigades een betere kans kregen om operationeel werk te kunnen doen, zal dat ook veel meer tot uiting komen naar mijn idee.

En omdat er geen landelijke "uitruk" richtlijnen, welke overigens overbodig zijn, bestaan kan je moeilijk wat aantallen noemen. Het aantal brigades dat na alarmering buiten diensttijd binnen 5 minuten onderweg is zijn er niet zoveel, maar dat is ook lang niet overal nodig. Andere brigades komen bijvoorbeeld alleen als de brandweer het niet meer aan kan, en hebben dan een opkomst tijd van een half uur...

Er bestaan dan ook weer brigades die alleen tijdens diensttijd een operationele functie (incl oranje wagens met blauw-blauw en inzetbaar voor de GMK) hebben, op het moment dat hun buiten dienst staan, wordt de eerst volgende post gealarmeerd. In NHN loopt dan weer wel de monitorcode van de desbetreffende brigade mee, dus mocht men toch genoeg mensen hebben kan men zich alsnog inmelden. Zijn er niet genoeg mensen beschikbaar, ze kunnen het immers niet garanderen, dan is er toch al een auto onderweg.

Ga je weer bij een andere brigade kijken dan zijn ze daar beschikbaar voor rampeninzet, en zijn operationeel bij lokale evenementen etc. Maar ondersteunen vervolgens ook andere brigades,met meer taken, uit de omgeving middels het leveren van mensen en/of eenheden.

Even als voorbeeld er zijn ongeveer 1500-1800 operationele vrijwilligers bij RN, die dus ook daadwerkelijk redden en diensten draaien. Die draaien met zijn alle enorm veel manuren en zo'n 10.000 incidenten in de zomermaanden. De KNRM werkt met 835 operationele vrijwilligers.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2012, 16:17:04
Officieel is het overigens nog steeds KNBRD, Reddingsbrigade Nederland is alleen de operationele naam, REDNED wordt niet meer gebruikt.
De naam suggereert inderdaad dat we DE Reddingsbrigade Nederland zijn, sterker nog: in het meerjarenplan is dat opgenomen als doelstelling: gezien worden als DE Reddingsbrigade Nederland. En ook dat weer in een brede context: DE Reddingsbrigade als DE Nederlandse autoriteit op het gebied van veiligheid op, rond en in het water.

En die bonte verzameling losse clubs dekt gezamenlijk het hele portfolio af van opleiden t/m redden. En die opleidende brigades hebben gewoon een belangrijke rol, niet alleen lokaal. Zij dragen ook bij aan de kennis en werking van de gehele organisatie: zij leveren ook mensen die meeschrijven aan lesboeken, lesstof etc., zij leveren ook examinatoren, commissieleden etc., en 's zomers trekken er heel veel vrijwillgers van niet-bewakende brigades naar de kust om daar hun steentje bij te dragen. Dat doen ze alleen maar omdat we tot dezelfde organisatie behoren, omdat we allemaal Reddingsbrigade zijn. En dat moet je dus ook zo houden wil het systeem blijven functioneren.

Aanpassen van die naamgeving voor een deel van de clubs leidt onvermijdelijk tot een scheiding in de organisatie die we echt niet kunnen gebruiken. De kracht van Reddingsbrigade Nederland is die diversiteit in eenheid. Dat we van elkaar leren en elkaar helpen. Die diversiteit moet dus ook bewaakt en bewaard worden! Je bindt mensen aan je organisatie met 1 naam, 1 logo, wat fijn dat jij ook bij ons hoort!

Je bent ook als brigadelid automatisch lid van Reddingsbrigade Nederland en daarmee maak je onderdeel uit van een reddende organisatie, ook al geef je zelf alleen zwemles. Dit is misschien taaltechnisch niet juist, maar voor een vrijwilligersorganisatie heel erg noodzakelijk om de mensen aan je te binden.

Ik zit zelf ook bij Scouting, daar lopen bestuursleden van boven de pensioengerechtigde leeftijd met t-shirts: 100% SCOUT. Die gaan echt geen boomhut meer bouwen, maar dragen wel hun steentje bij en daarom zijn ze SCOUT!

Ben je net zo lekker op dreef, kan ik mij er helemaal in vinden kom je met een slecht voorbeeld van Scouting.

LINK   . Dat is wel precies wat ik bedoel. Er zijn geen andere groepen mensen -clubs /verenigingen die zich Scout noemen, bij scouting kun je zelf beslissen wat voor invulling je aan het woord, het begrip geeft, Scouting is van de Scouts.  Reddingsbrigade is helemaal niet van Reddingsbrigades Nederland. Het is een algemene benaming waar in de Nederlandse taal een betekenis aan gedefinieerd is. Sommige reddingsbrigades hebben helemaal niets met water te maken, wel met redden (de naam zegt het al).

"Redders aan de wal" is commercieel heel handig gekozen. Iets van de heldhaftigheid, het avontuur, opofferingsgezindheid straalt dan immers ook van jouw af. Je mag ook net doen of je een reddingboot van de KNRM bent, de vlaggetjes zijn zo te koop. Het was alleen niet de bedoeling dat Menno ze op zijn boot liet wapperen. Ik vind "redder aan de wal" net zoiets als "beste stuurman aan de wal". Wie wil er nu zo'n stuurman genoemd worden? Gelukkig denken mensen niet zo diep na, en zijn het gulle gevers en als het werkt is het dus goed.
Citaat


Hetzelfde doet de KNRM overigens met zijn 'Redders aan de wal', het gaat puur om mensen binden aan je organisatie en dat is hard nodig!

We gaan het hier waarschijnlijk toch niet over eens worden, maar ik sta achter de strategie en gemaakte keuzes van Reddingsbrigade Nederland op dit vlak. Ook de keus om de Lifesaving Sport een vaste pijler te maken binnen Reddingsbrigade Nederland, ook gebruikmakend van naam, logo etc. is gewoon belangrijk. Voor naamsbekendheid, exposure etc. Ook zij dragen op hun manier een steentje bij aan de totale organisatie.

@Henk: Overigens kan ik je opmerkingen over het belang van opleidingen niet echt serieus nemen, als je vervolgens denigrerende zinnen plaatst als:
"Ik merkte alleen op dat het een beetje sneu is voor de echte helden die veel van hun vrije tijd steken in echte acties en mensen daadwerkelijk uit het water halen -soms met gevaar voor eigen leven- om over een kam geschoren te worden met jongens en meisjes die voor weinig zwemles krijgen in het plaatselijke zwembad."
 
Ik denk niet zwart wit, heb daar geen last van, maar denk in schakeringen.  Op een schaal van één tot tien staan meisjes en jongens die lid zijn van een vereniging en gebruik maken van de kansen die de zwembrigade hen biedt om niet alleen zwemmen te leren, maar ook hoe iemand uit het water te halen geweldig, laat zeggen een dikke zes.  De vraag is of ze het geleerde ooit in de praktijk zullen brengen, maar als ze wat ouder en groter zijn hebben ze de potentie om ooit iemand te redden. De mensen die ze dat leren, in hun vrije tijd en met al hun diplama's (ik heb zelf de opleiding jeugdinstructeur gedaan, dus weet waar het over gaat, het komt je niet aanwaaien) krijgen van mij een 8+.  Maar uiteindelijk is het ultieme doel het op grote schaal in teamverband als groep mensen het leven redden, aan het strand vaak aan de lopende band, de een na de ander. Vooral de mensen die keer op keer het water in gaan om eigenwijze, meermaals gewaarschuwde badgasten het water uit te sleuren, die krijgen van mij een 10. Dus het gaat niet van laag (denigrerend) naar hoog, het gaat van "wat goed dat je reddend zwemmen leert" tot "Petje af voor het mensen reddend werk dat je verzet"  
Citaat
Ik weet dat bij onze brigade ouders speciaal kiezen voor onze zwemles vanwege de kwaliteit. Omdat wij echt aandacht besteden aan het vertrouwd raken van het kind met het water. Zodat ook in onverwachte situaties het kind zichzelf in veiligheid kan brengen. En zonder hierbij direct naar anderen te wijzen, ken ik genoeg (commerciele en gemeentelijke) zwemscholen die vooral een leerfabriek zijn waar iedere x-aantal weken iedereen een badje opschuift ongeacht het niveau, omdat de volgend groep al weer klaar staat. Dit heeft niks met goedkoop te maken, maar met ouders die inzien dat in een land als Nederland het belangrijk is dat een kind echt goed leert zwemmen. En ik vind onze instructeurs net zulke helden als onze alarmploegleden, omdat zij allebei hun vrije tijd en hun energie steken in het redden van mensen!  098uo

Het probleem is dat als je alles op een hoop gooit het gemiddelde omlaag gaat. Als je praat over "de reddingsbrigade" moet je niet meteen denken aan twee kleuters met zwembandjes, maar aan gebruinde lijven, met dikke spieren in een vierwiel met een (dikke) verrekijker.  8)

(edit: vind ik)   ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 15 maart 2012, 20:39:35
Hoe een reddingeenheid/organisatie heet zal mij ook 'worst' zijn (KNRM,RBN,HOGE,KNZHM etc)
Maar als je het woord 'redding' gebruikt schep je voor een buitenstaander wel de verwachting dat er daadwerkelijk 'gered' kan worden. (zoals bijvoorbeeld de KNRM en HOGE)
Als je alleen zwemles en voorlichting geeft maar niet in staat bent om daadwerkelijk te 'redden' , kun je je afvragen of de vlag de lading wel dekt. ::)

Een Religieuze jongeren beweging heeft tot taak, ook jou te redden van jouw ongeloof, door jou met de "zuivere" versie van hun geloof.  Zij hebben zeer het gevoel dat zijn reddingswerk verrichten, en noemen hun team zich reddingsbrigade...

Het is misschien de variant, waar we hier direct aan zouden denken, maar iedereen mag zich reddingsbrigade noemen.

Ook in de KNRM of welke andere organisatie zijn er mensen die houden zich alleen bezig met opleiden, of alleen met onderhoud.  Toch zijn zij ook belangrijke onderdelen van een organisatie..

Sommige reddingseenheden, leveren alleen diensten tijdens projecten.. en sommige reddingseenheden zijn 24/7 beschikbaar, en sommige reddingseenheden leveren alleen tijdens de zomermaanden diensten..  
Doen we hier wedstrijdje wie zich de echte super hero, reddingsbrigade, eenheid is..  

Laat elkaar even in de waarde.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 15 maart 2012, 22:05:53
Een Religieuze jongeren beweging heeft tot taak, ook jou te redden van jouw ongeloof, door jou met de "zuivere" versie van hun geloof.  Zij hebben zeer het gevoel dat zijn reddingswerk verrichten, en noemen hun team zich reddingsbrigade...


Welke beweging, waar is dat Peter?  Noemen ze zich echt reddingsbrigade, heb je een link?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #39 Gepost op: 16 maart 2012, 15:14:48
Ben je net zo lekker op dreef, kan ik mij er helemaal in vinden kom je met een slecht voorbeeld van Scouting.

LINK   . Dat is wel precies wat ik bedoel. Er zijn geen andere groepen mensen -clubs /verenigingen die zich Scout noemen, bij scouting kun je zelf beslissen wat voor invulling je aan het woord, het begrip geeft, Scouting is van de Scouts.

Het is een perfect voorbeeld, want ook bij Scouting is de praktijk veel weerbarstiger dan het theoretische verhaal op wikipedia of scouting.nl. Scouting is ook gewoon het engelse woord voor 'verkennen', dus niet beschermd. In de praktijk zijn er gewoon scoutinggroepen die niet zijn aangesloten bij Scouting Nederland. En groepen die andere activiteiten er op na houden, zo is er een Scouting-EHBO-groep (EHBO-vereniging) en een Scouting-LandRover-groep (volwassenen die met LandRovers crossen...) en die zijn nog officieel aangesloten bij Scouting Nederland ook  ;D.

En ook het verhaal van veroudere termen als 'verkennerij' die niet meer zouden worden gebruikt: mijn groep heet gewoon RK Zeeverkennersgroep Sint Joris en wij hebben nog gewoon zeeverkenners en geen 'scouts'...

Als kenner van beide organisaties wil ik graag beweren dat Scouting Nederland nog veel meer een bonte verzameling is dan Reddingsbrigade Nederland. Maar ook dat het gevoel onderdeel te zijn van die grote organisatie bij Scouting vele malen groter is dan bij Reddingsbrigade Nederland. De onderlinge verschillen zijn dus groter, maar de gevoelsafstand kleiner! En ook naar buiten toe lijkt het veel meer een eenheid, maar dat is het dus op groepsniveau echt niet.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch