Reddingsbrigades Nederland: diversiteit in beleid en inzet ?

Auteur Topic: Reddingsbrigades Nederland: diversiteit in beleid en inzet ?  (gelezen 10672 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 16 maart 2012, 16:07:14
Verder is er volgens mij geen probleem dat er zwemles wordt gegeven onder de naam reddingsbrigade. Het is anders als je verwachting schept van toezicht welke je niet waar kan maken. Een breivereniging op het strand reddingsbrigade gaan noemen zodat je verwacht dat de oude oma's die aan het breien zijn worden aangesproken om mensen te redden terwijl ze dit niet kunnen. Een instructeur in het zwembad kan iemand redden in het zwembad en EHBO verlenen, ze staan niet in hun t-shirt op het strand waardoor er verwarring kan ontstaan. Ik snap dat het verbazing geeft dat niet alle brigades actief zijn zoals dit wordt verwacht maar dit geeft geen problemen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 16 maart 2012, 19:19:21
Het is een perfect voorbeeld, want ook bij Scouting is de praktijk veel weerbarstiger dan het theoretische verhaal op wikipedia of scouting.nl. Scouting is ook gewoon het engelse woord voor 'verkennen', dus niet beschermd. In de praktijk zijn er gewoon scoutinggroepen die niet zijn aangesloten bij Scouting Nederland. En groepen die andere activiteiten er op na houden, zo is er een Scouting-EHBO-groep (EHBO-vereniging) en een Scouting-LandRover-groep (volwassenen die met LandRovers crossen...) en die zijn nog officieel aangesloten bij Scouting Nederland ook  ;D.

En ook het verhaal van veroudere termen als 'verkennerij' die niet meer zouden worden gebruikt: mijn groep heet gewoon RK Zeeverkennersgroep Sint Joris en wij hebben nog gewoon zeeverkenners en geen 'scouts'...

Als kenner van beide organisaties wil ik graag beweren dat Scouting Nederland nog veel meer een bonte verzameling is dan Reddingsbrigade Nederland. Maar ook dat het gevoel onderdeel te zijn van die grote organisatie bij Scouting vele malen groter is dan bij Reddingsbrigade Nederland. De onderlinge verschillen zijn dus groter, maar de gevoelsafstand kleiner! En ook naar buiten toe lijkt het veel meer een eenheid, maar dat is het dus op groepsniveau echt niet.  8)

Ik ben het met je eens, scouting is wat voor invulling je er aan geeft, het is een ruim begrip dat geen verwachtingen schept, het zal met verkennen te maken kunnen hebben maar dat hoeft niet, dat kan niemand als storend ondervinden. Wie zal echt iets van je verwachten als je bij scouting bent, de lol staat centraal en zo hoort dat ook. (Zomaar een oud vrouwtje grijpen en naar de overkant rossen mag al lang niet meer). Ik heb ook al tijden niemand meer gezien die mijn auto wilde wassen voor een heitje. Dus mijn verwachtingen van "de scout" zijn genihiliseerd, ze maaien zelfs mijn gras niet meer.

Van iemand die lid is van een reddingsbrigade had ik wel een hoge verwachting. OK, ik stel dat bij, jij wint, ik voeg mij naar jou. Het zegt dus niks over het reddend vermogen van iemand als die "van de reddingsbrigade is".

Het is goed.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 16 maart 2012, 19:25:20
Ik snap dat het verbazing geeft dat niet alle brigades actief zijn zoals dit wordt verwacht maar dit geeft geen problemen.

9910001

Ik heb dat wel anders gehoord. Op jaarvergaderingen voelen mijn vrienden van de bewakende brigades met een boot en een 24/7 alarmploeg zich niet gehoord vertelden ze mij, het aantal zwembrigades dat niet redt is ver uit in de meerderheid. Iemand zei "de brigades met een 24/7 alarmploeg zouden beter onder de KNRM gebracht kunnen worden", (was jij dat niet Dorus?) en nu wordt mij al schrijvende duidelijk dat dit wellicht zo moet zijn.


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #43 Gepost op: 17 maart 2012, 00:16:48
ik vind dat brigades die 24/7 opgeroepen kunnen worden dus een alarmploeg hebben, ook de goede matrialen moeten hebben. Denk hierbij aan een auto van de bond met blauw blauw, maar ook goede droogpakken. Hier ontbreekt het ook vaak aan.

En als de brigade dat niet kan realiseren kun je dus uit twee keuze's kiezen.
1. Alarmploeg opheven
2. De alarmploeg onderbrengen bij de KNRM.

optie 2 is wel lastig aangezien niet iedere brigade een KNRM station in de buurt heeft.

De beste optie zou nog zijn dat biza is wat minder bezuinigd op veiligheid en dus op ons.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2012, 02:25:29
Als je taak invult moet je geschikt materiaal hebben, voor de huidige biza taak vindt ik het materiaal voldoen. Voor een beperkte inzet van de reddingseenheden zoals deze nu wordt ingevuld is een eigen voertuig niet noodzakelijk. Voor deze inzet kan je beter auto s huren als auto s aanschaffen en onderhouden.
  
Voor de inzet van een alarmploeg die gelijk inzetbaar moet zijn is een voorangsvoertuig nodig of je moet vanuit een haven kunnen vertrekken.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #45 Gepost op: 18 maart 2012, 16:49:47
Ik heb dat wel anders gehoord. Op jaarvergaderingen voelen mijn vrienden van de bewakende brigades met een boot en een 24/7 alarmploeg zich niet gehoord vertelden ze mij, het aantal zwembrigades dat niet redt is ver uit in de meerderheid. Iemand zei "de brigades met een 24/7 alarmploeg zouden beter onder de KNRM gebracht kunnen worden", (was jij dat niet Dorus?) en nu wordt mij al schrijvende duidelijk dat dit wellicht zo moet zijn.

Mooi om mijn eigen inzichten zo terug te zien, want die uitspraak kwam van mij Henk!  ;D

Maar dan moet je hem wel even in de context plaatsen:

van de 180 reddingsbrigades hebben er ruim 110 een varende afdeling, waarvan ruim 90 ook een vast bewakingsgebied hebben (recreatiegebied, zwemplas, strand). En van de 180 reddingsbrigades geven er ruim 175 les in het zwembad aan jeugd. Die paar brigades (en dat zijn er dus nog geen 5) die geen zwemopleidingen en dus vaak ook geen jeugd hebben, zijn 24/7 alarmploegen die in de praktijk meer weg hebben van HOGE of een KNRM-station. En ik heb die mensen wel eens gesproken op vergaderingen en toen ook aangegeven dat zij qua profiel gewoon beter zouden passen bij de KNRM. Blaricum was er daar een van, en die hebben het ook gedaan.

Je kunt met z'n 5'en wel proberen om Reddingsbrigade Nederland een kopie te laten worden van de KNRM, maar de meerderheid van de jaarvergadering bestaat dus uit brigades die én zwemles geven én een reddingsploeg hebben. En die willen geen bond die een kopie is van de KNRM, want zij willen OOK les blijven geven in het zwembad. En dat is mooi, want dat is ook de visie waar de bond voor staat en wat ook de strategie voor de komende jaren is en blijft: voorkomen door verdrinkingen van zwemles t/m redden.

Die vrienden van jou kunnen wel klagen dat ze niet gehoord werden, maar in mijn ogen waren ze gewoon aangesloten bij de verkeerde organisatie. Ze hadden een verwachting van de bond, die nooit waargemaakt ging worden, omdat zij zelf teveel afweken van de anderen. En dan heb ik het dus over de brigades die beide doen, dat is de meerderheid, geen twijfel over mogelijk!

Reddingsbrigade Nederland heeft gekozen voor dat eigen profiel, dat anders is dan dat van de KNRM. En dat is goed, want anders hebben we straks echt 2 dezelfde organisaties met hetzelfde doel. Vermoedelijk stappen er nog wel een paar meer brigades over naar de KNRM, maar dat zullen vooral de brigades zijn die niks hebben met de zwembadopleidingen en blijkbaar geen behoefte hebben aan instroom vanuit de jeugdafdeling.

Als ik naar mijn eigen brigade kijk, zijn de zwembadopleidingen onmisbaar. Niet alleen voor het bereiken van het doel (minder verdrinkingen), maar ook omdat het onze kweekvijver is voor strandwacht, bewakingen en alarmploeg. Onze hele vaarafdeling is 100% voortgekomen uit het zwembad. Ik zou niet weten hoe we dat anders zouden moeten doen?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #46 Gepost op: 18 maart 2012, 22:21:14
off-topic berichten verwijderd, graag verder alleen inhoudelijk verder over de (inzet van de) Reddingsbrigades in Nederland.