0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.
HE WAT OOK EEN IDEE IS OM GEEN SIRENE MEER AAN TE ZETTEN MAAR GEWOON EEN CD VAN DIDO.DAN GAAN ZE OOK WEL AAN DE KANT
Hier 2 sirenesvan de 5630 (1e TAS Terneuzen)http://www.jbgraphics.nl/brwtern/sirene5630.wavvan de 5631 (2e TAS Terneuzen)http://www.jbgraphics.nl/brwtern/sirene5631.wav
''de claxon ring''afhankelijk van het type sirene wordt de claxon ring gebruikt om de sirene te bedienen, echter er zijn ook diensten die dit niet aangesloten willen hebben.op het moment dat het blauwe licht wordt aangezet worden de bedien organen (schakelaar en/of claxonring)vrij gegeven (de claxonring wordt door de sirene omgezet van de claxon naar de sirene) en kan de sirene bediend worden, het zij door een gewone schakelaar, of zoals bij de politie vaak het geval is door een centrale bedienkast waar alle functies op zitten. (zonder blauw aan mag de sirene niet kunnen werken)politie,brandweer:v.b. blauw wordt aangezet, nu is het mogelijk door kort op de claxonring te drukken, de sirene zal gedurende enige tijd (meestal 4x ta-tu) klinken, daarna gaat de sirene weer uit, of wordt de claxonring ingedrukt gehouden tot dat de sirene aangaat, dan blijft de sirene aan totdat hij d.m.v. de druktoets op de bediening weer wordt uit gezet, of door de claxonring wederom ingedrukt te houden totdat de sirene weer uit gaat. als de sirene aanstaat is het mogelijk door op de claxonring te drukken, de sirene te laten versnellen (2x zo snel), dit doet hijdan 8x ta-tu, en gaat dan terug naar normale snelheid.bij de meeste politie diensten is de versneller uitgeschakeld.(in de regelgeving staat omschreven dat de tijdsduur per toon 650 mSec. moet zijn, en bij versnellen voldoet de sirene hier niet meer aan), overigens is daar de claxonfunctie helemaal vaak niet toegepast.ambulance.:ten eerste heeft de ambulance in nederland nog steeds een 3-toon, maar ook kennen zij vaak een dag/nacht stand, of ook wel genoemd een arbo stand, over het juiste begrip is binnen de regelgeving nog al wat onduidelijkheid, het komt er in iedergeval op neer dat ze zacht en hard kunnen, dit geeft wel een probleem, op het moment dat hij ''zacht'' staat geeft hij niet altijd meer de vereiste tenminste 100dB en voldoet daarmee niet aan de regelgeving.als de ambulance het blauwe licht aanzet, wordt de sirene vrijgegeven, op het moment dat de schakelaar van de sirene aanzet wordt, vangt de sirene aan in de zachte stand (mits goed aangesloten of bewust gekozen voor andere software in de sirene), nu kan door een ''trap'' op de gemonteerde voetschakelaar de sirene naar de 100% signaalsterkte geschakeld worden.in de ''zachte'' stand zal de sirene (wederom mits aangesloten) door middel van de claxonring naar de 100% stand gezet en zal de sirene na 4x ta-tu-ta-toe automatisch terugschakelen naar de ''zachte'' stand.staat de sirene in de ''harde'' stand, dan kan d.m.v. de claxonring de sirene in de versneller stand gezet worden.alles geld voor een aantal typen sirenes, echter alleen voor de elektronische en ook niet voor alle.de verwarring dag/nacht en arbostand:de arbo dienst heeft verzonnen (niet ten onrechte) dat de chauffeur en bijrijder in de ambulance binnen in niet meer geluidsdruk mogen ervaren dan 88dB, veel ambulances hebben dit, echter heeft men (niet de arbo, maar de gebruikers) dit aangezien als een dag/nacht stand omdat ze van mening zijn dat ze snachts niet zoveel geluid nodig hebben, om nu ''fouten'' te voorkomen starten de ambusirenes vaak in de nachtstand en vergeten of kunnen dit soms zelfs niet door te schakelen naar de dag stand, met als gevolg dat ambulances vaak slechter hoorbaar zijn, zeker in het drukke verkeer.er is ook andere software voor bepaalde sirenes die in de dagstand aanvangen.ik hoop dat de ''claxonring'' iets duidelijker is.