Wat vinden jullie van de Brwsirene?

Auteur Topic: Wat vinden jullie van de Brwsirene?  (gelezen 16596 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #50 Gepost op: 8 februari 2005, 15:32:38
ja, klopt, ik vind ze ook beter hoorbaar...

maar als het goed is zouden ze beiden hetzelfde geluidsniveau moeten produceren, omdat ze anders niet aan de wettelijke eisen voldoen.

Een minimaal geluidsniveau om genoeg op te vallen, en een maximaal geluidsniveau ivm arbo-regels.

Maar waarom dus niet een zelfde sirene...

mvg
Guus


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 8 februari 2005, 15:40:42
De martin hoorns worden veel overdag gebruikt!

De electische worden s nachts gebruikt!
Dit omdat ze minder herrie maken en dat ze dna minder mensen wakker maken ofzo ???


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #52 Gepost op: 8 februari 2005, 15:54:13
ja, dat zou kunnen...als je ze tenminste allebei op de auto hebt zitten...

bij ons zit op de 2e TS alleen een electronische sirene. Dit zou inhouden dat ze ook overdag met een zachtere sirene rijden...Maar hoe kan deze dan toch aan de eisen voldoen, terwijl de martinhoorn veel harder klinkt


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 8 februari 2005, 16:25:17
de min geluidssterkte moet 120 db zijn een aantal meter voor het voertuig die elctrische sirene voldoet hier aan! Dus mag gevoerd worden op een auto! Bij brw l-v hebben ze bijde op de voertuigen zelf werkt mijn pa ook bij die brandweer en die rijd altijd met de martin hoorn aan! Omdat ze toch beter te horen zijn!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #54 Gepost op: 8 februari 2005, 18:50:41
de min geluidssterkte moet 120 db zijn een aantal meter voor het voertuig die elctrische sirene voldoet hier aan! Dus mag gevoerd worden op een auto! Bij brw l-v hebben ze bijde op de voertuigen zelf werkt mijn pa ook bij die brandweer en die rijd altijd met de martin hoorn aan! Omdat ze toch beter te horen zijn!

de minimale geluidsterkte zowel overdag als snachts moet tenminste 100 dB zijn gementen op een afstand van 7 meter, op een hoogte van 1 meter.

een maximale waarde bestaat niet (nog niet), bovendien de martin hoorn wordt toegestaan, maar voldoet niet aan de wet, de tonen liggen verkeerd.
Nemo me impune lacessit


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 9 februari 2005, 14:31:32
de minimale geluidsterkte zowel overdag als snachts moet tenminste 100 dB zijn gementen op een afstand van 7 meter, op een hoogte van 1 meter.

een maximale waarde bestaat niet (nog niet), bovendien de martin hoorn wordt toegestaan, maar voldoet niet aan de wet, de tonen liggen verkeerd.

ehhh... waar heb je dat vandaan?? ??? ??? ???

De minimale geluidssterkte moet 120 Db zijn niet 100 Db de maten die je geeft zijn overgings wel juist! (Al ben ik zelf voor dat ze ook naast en achter het voertuig moeten meten) En de martin hoorn voldoen gewoon aan de wet!

Groet ronald.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #56 Gepost op: 10 februari 2005, 00:39:56
ehhh... waar heb je dat vandaan?? ??? ??? ???

De minimale geluidssterkte moet 120 Db zijn niet 100 Db de maten die je geeft zijn overgings wel juist! (Al ben ik zelf voor dat ze ook naast en achter het voertuig moeten meten) En de martin hoorn voldoen gewoon aan de wet!

Groet ronald.

ik vraag mij heel duidelijk af waar jij dat vandaan heb, mijn gegevens zijn absoluut juist, geen twijfel aan mogelijk, zowel 100 dB als de martin hoorn, U is aan zet.

klik op mijn naam en lees mijn andere verhalen, daar vindt je alle wetten, regelgevingen en richtlijnen, als ook de specificaties van de diverse sirene's
Nemo me impune lacessit


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 10 februari 2005, 13:15:24
ik kan je regels niet vinden ??  ???


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #58 Gepost op: 10 februari 2005, 15:49:40
de normen zijn vast gelegd in

de wegenverkeerswet:

Artikel 13.
1. Bij algemene maatregel van bestuur worden nadere regels vastgesteld betreffende het gedrag van verkeersdeelnemers.
2. In de bij die algemene maatregel van bestuur aangegeven gevallen kunnen bij ministeriële regeling voorschriften ter uitvoering van die regels worden vastgesteld.

het RVV:

Artikel 29.
1. Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ziekenauto's en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2. Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het blauwe zwaai- of knipperlicht en de meertonige hoorn.

Artikel 30.
1. Bestuurders van motorvoertuigen, die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden tijdens deze werkzaamheden geel zwaai- of knipperlicht. De in artikel 29, eerste lid, genoemde bestuurders mogen in die gevallen in plaats van geel zwaai- of knipperlicht, blauw zwaai- of knipperlicht voeren.
2. Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het gele zwaai- of knipperlicht en de werkzaamheden en omstandigheden waarbij deze signalen worden gevoerd.

Regeling optische en geluidssignalen:

Artikel 3
De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:
1.   blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:
op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;

op een motorfiets:
in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;

motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:
aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;
2.   tweetonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel;
3.   drietonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft;
4.   geel zwaai- of knipperlicht:
één geel zwaai- of knipperlicht aan de bovenzijde van het motorvoertuig dan wel twee gele zwaai- of knipperlichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
5.   De meting van de geluidssterkte van de meertonige hoorns vindt plaats overeenkomstig Hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen.


Hier heb ik ze nog een keer op een rijtje gezet.
Nemo me impune lacessit


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #59 Gepost op: 10 februari 2005, 17:12:11
Daar kan niemand meer tegen op  ;)
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen