Misschien dat ze goed zichtbaar zijn als ze aan staan? De led pitjes op de dienstwagens van de GHOR hier zijn zowel overdag als 's avonds prima te zien.
Dan nog is het een stukje veiligheid die je gaat missen. Niet alleen qua signalering maar zéker ook qua werkverlichting aan de voorzijde en aan de zijkanten. Bepaalde procedure's (zoals een vuurwapen gevaarlijke verdachte uit een voertuig halen) schrijven voor dat ''al'' het licht gebruikt wordt aan de voorzijde. Dit om een verblinding te creeëren. Als ik kijk hoe vaak wij deze ''take-down'' & ''alley-lights'' gebruiken weet ik zeker dat we dit gaan missen.
Zoals ik eerder al zei is het nadeel van één pitje dat je al snel ''ergens achter zit''. Op het moment dat je nu achter een vrachtwagen zit op een weg met twee rij-richtingen kun je wat naar links gaan rijden. Het tegemoet komende verkeer ziet het blauw en kan een veilige stopplek zoeken zodat het spoedvoertuig een stukje over de tegenovergestelde richting gaat rijden. Met een pit midden op het dak heb je dat voordeel niet.
Als je met spoed een kruising op gaat rijden zit het pitje (zeker op de station) erg ver naar achteren. Het voertuig staat al voor (meer dan) de helft op de kruising alvorens het kruisende verkeer het blauw kan zien.
Goede optie om een ''wijkagenten''-auto uit te rusten, gewoonweg niet voor wijksurveillance (lees 2e noodhulp)