Falend toezicht bij fatale schipbreuk

Auteur Topic: Falend toezicht bij fatale schipbreuk  (gelezen 1452 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 1 maart 2012, 18:05:37
Falend toezicht bij fatale schipbreuk DEN HAAG -  

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft gefaald bij het toezicht op de scheepsveiligheid van het op 13 december 2010 gekapseisde schip Frisia. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport dat donderdag is uitgebracht. De drie bemanningsleden van deze zogenoemde schelpenzuiger kwamen voor de kust van Terschelling door het ongeval om het leven.
„Het falend toezicht door de inspectie op de scheepsveiligheid van de Frisia maakte het mogelijk dat de rederij zijn eigen gang kon gaan”, concludeert de OVV. „Hierdoor kon het gebeuren dat een onbevoegde schipper met een niet zeewaardig en onterecht gecertificeerd schip naar zee ging.”

De inspectie heeft tijdens haar controles wel geconstateerd dat het schip en de bemanning niet aan de eisen voldeden. „Maar de inspectie trad hierbij niet doeltreffend op”, concludeert de OVV. Een door de Inspectie Verkeer en Waterstaat opgelegd vaarverbod werd eerst door de rederij genegeerd. Daarna heeft de inspectie het vaarverbod weer opgeheven, zonder dat er iets aan de bevoegdheid van de schipper was veranderd, stelt de onderzoeksraad vast.

De raad is overigens ook kritisch over de rol van Rijkswaterstaat. Die heeft de vergunning alleen op basis van financiële overwegingen verleend. „Zij stelde hierbij geen eisen aan de veiligheid van de schepen.”

De Frisia voer maandagavond 13 december 2010 ten noorden van Terschelling richting Lauwersoog. Het was koud en het schip voer tegen een krachtige wind en golven tot 2 meter in. Omdat enkele ruimten op het schip niet goed waren afgesloten, kon er water in het vaartuig stromen.
De volgende morgen rond 04.10 uur nam de schipper contact op met de post Brandaris, omdat hij graag een extra pomp wilde om het water uit het ruim te krijgen. Tien minuten later meldde de schipper zich opnieuw en vertelde dat hij bang was dat het schip zou zinken. Het schip raakte kort hierna stuurloos en het radiocontact werd verbroken. Kort na 04.30 uur kapseisde het schip en verdween van de radar, blijkt uit de reconstructie van de onderzoeksraad.

www.telegraaf.nl




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2012, 12:40:52